Apteekkariliiton mukaan rokotusoikeuden laajentaminen apteekin farmaseuttiselle henkilöstölle tukee apteekkien toimintaa osana muuta terveydenhuoltoa. Kuva: Roni Rekomaa
Uutinen

Lausunto: Apteekkariliitto kannattaa rokotusoikeuden antamista farmaseuteille ja proviisoreille

14.02.2024 | 08:27

Teksti : Hanna Hyvärinen

Liiton mukaan rokotusoikeuden laajentamisella voidaan parantaa rokotusten saavutettavuutta ja rokotuskattavuutta. Samalla helpotetaan työtaakkaa muualla terveydenhuollossa.

Suomen Apteekkariliitto kannattaa rokotusoikeuden antamista farmaseuteille ja proviisoreille. Liiton mukaan rokotusoikeutta laajentamalla voidaan parantaa rokotusten saavutettavuutta ja rokotuskattavuutta sekä helpottaa henkilöstötilannetta muualla terveydenhuollossa.

Liitto toi kantansa esiin lausunnossaan, jonka se jätti sosiaali- ja terveysministeriölle (STM) helmikuun alkupuolella.
STM:n ehdotuksen mukaan rokotusasetusta on tarkoitus muuttaa niin, että jatkossa myös proviisorit ja farmaseutit olisivat oikeutettuja antamaan rokotuksia pistoksina säädetyin edellytyksin.

– Rokotusoikeuden laajentaminen apteekin farmaseuttiselle henkilöstölle tukee myös hyvin apteekkien toimintaa osana muuta terveydenhuoltoa, Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Inka Puumalainen toteaa.

Apteekkariliiton tammikuussa 2024 tekemän selvityksen mukaan suurin osa (79 %) apteekkareista suhtautuu myönteisesti farmaseuttien ja proviisorien oikeuteen antaa rokotuksia. Yli puolet apteekkareista on kiinnostunut rokotusten järjestämisestä, mikäli sille on taloudelliset edellytykset.

Apteekeissa rokottaminen edellyttää terveyspalveluyrityksen perustamista

Farmaseuttien ja proviisorien rokotusoikeus ei automaattisesti tuo apteekeille oikeutta rokottaa. Rokotusten järjestäminen edellyttäisi jatkossakin erillisen terveyspalveluyrityksen perustamista apteekin yhteyteen.

Tällä hetkellä Suomessa on reilu 800 apteekkitoimipistettä, ja niistä vain noin kolmessakymmenessä toimii apteekkarin perustama erillinen terveyspalveluyritys, eli Terveyspiste.

– Apteekin Terveyspisteiden perustamista on tähän saakka haastanut muun muassa aluehallintovirastojen tiukat tilavaatimukset, toiminnan käynnistämisen työläys ja toiminnan vaativat resurssit. Jos apteekin yhteyteen perustetaan Terveyspiste, toiminnan on oltava apteekille kannattavaa, Puumalainen sanoo.

Apteekit voivat keventää julkisen terveydenhuollon taakkaa

Rokotusoikeuden laajentamisen tavoitteena on täydentää julkisen terveydenhuollon palveluverkostoa ja turvata rokottavan henkilöstön riittävyyttä erityisesti haja-asutusalueilla.

Jatkossa hyvinvointialueet voisivat tarvittaessa sopia rokotustoiminnan laajentamisesta esimerkiksi apteekkien Terveyspisteisiin. Tämä mahdollistaisi rokotustoiminnan jatkumisen lähipalveluna silloinkin, jos paikkakunnalta lakkautettaisiin terveysasema.

Inka Puumalainen huomauttaa, että apteekeilla on potentiaalia tukea muuta terveydenhuoltoa muuallakin kuin rokotustoiminnassa. Apteekkien yli 800 toimipisteen ja 5 500 farmasian ammattilaisen verkosto on Puumalaisen mukaan terveydenhuollossa toistaiseksi alihyödynnetty resurssi.

Jos apteekin yhteyteen perustetaan Terveyspiste, toiminnan on oltava apteekille kannattavaa.

Inka Puumalainen

Yhteinen malli helpottaisi yhteistyötä

Apteekkariliitto on esittänyt STM:lle, että STM perustaisi työryhmän selvittämään apteekkien roolia hyvinvointialueella. Työryhmän toimeksiantona olisi paitsi tehdä esitys apteekkien hyödyntämisestä rokotustoiminnassa, myös luoda malli apteekkien integroimiseksi osaksi hyvinvointialueiden hoito- ja palveluprosesseja.

– Nähdäksemme tämä helpottaisi hyvinvointialueiden tilannetta muun muassa säästämällä hoitohenkilöstön resursseja, Puumalainen toteaa.

Puumalaisen mukaan apteekeilla on iso potentiaali tukea muuta terveydenhuoltoa ja vähentää terveydenhuollon kuormaa.

– Mutta jotta apteekit voisivat toimia muun terveydenhuollon tukena, on tärkeää huolehtia apteekkien taloudellisista toimintaedellytyksistä, sekä varmistaa, että apteekkeihin riittää farmaseuttista työvoimaa.