Uutinen

Tutkimus: Suomalaiset ovat tyytyväisiä apteekkeihin

06.03.2018 | 09:09

Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta sanoo, että apteekit vastaavat heidän odotuksiinsa kokonaisuudessaan hyvin, ilmenee Suomalaisten apteekkiasiointi 2018 -tutkimuksesta.

Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta on tyytyväinen tuoreimpaan apteekkikäyntiinsä.

Yhtä moni sanoo, että apteekit vastaavat heidän odotuksiinsa kokonaisuudessaan hyvin, ilmenee Suomalaisten apteekkiasiointi 2018 -tutkimuksesta.

Tyytyväisyyttä apteekkipalveluihin tuovat etenkin apteekin sijainti, ammattitaito ja asiantuntijuus sekä helppo asiointi.

Yli puolet suomalaisista mainitsee tyytyväisyyttä aiheuttavana tekijänä myös neuvonnan, palvelualttiuden, ystävällisyyden ja luotettavuuden.

Tyytymättömyyttä aiheuttavat puolestaan hinnat, jonotus ja hidas palvelu, intimiteettisuojan puute, aukioloajat ja tuotteiden hankala löytyminen.

Tyytymättömyyttä aiheuttavia tekijöitä mainitsee tutkimuksessa kuitenkin selvästi harvempi kuin tyytyväisyyttä aikaansaavia tekijöitä.

Suorakorvaus, lääkityksen tarkistus ja lääkeneuvonta tärkeimmät palvelut

Suomalaiset pitävät apteekkien tärkeimpänä palveluna Kelan lääkekorvauksen saamista lääkeoston yhteydessä eli suorakorvausta. Tätä pitää erittäin tai melko tärkeänä useampi kuin yhdeksän kymmenestä suomalaisesta (94%). 

Seuraavaksi tärkeimpinä palveluina suomalaiset pitävät lääkityksen ja lääkkeiden yhteensopivuuden tarkistusta (90 %) ja lääkeneuvontaa (88 %).

Myös lääkevaihto hinnaltaan edullisempaan vastaavaan reseptilääkkeeseen ja reseptin uusiminen apteekin kautta on erittäin tai melko tärkeänä noin neljä viidestä vastaajasta.

Verkkoasiointi apteekin kanssa yleistyy

Apteekkiasiointia verkon välityksellä pitää tärkeänä lähes puolet (45 %) suomalaisista, alle 35-vuotiaista yli puolet (55 %).

– Tällä hetkellä jo yli 110 apteekilla on oma verkkoapteekki, jonka kautta reseptivapaiden lääkkeiden ja muiden apteekkituotteiden tilaaminen onnistuu luotettavasti. Lisäksi reseptilääkkeiden verkkomyyntiä tarjoaa näistä 30 apteekkia, kertoo asiantuntijaproviisori Iiro Salonen Apteekkariliitosta.

Salosen mukaan nyt yleistyy etenkin toimintamalli, jossa asiakas tilaa tuotteet verkosta, saa tarvitsemansa neuvonnan puhelimitse tai chatillä, ja noutaa tuotteet omasta lähiapteekistaan tai apteekin pakettiautomaatista.

Etenkin alle 35-vuotiaat pitävät apteekkien uudempia palveluita, kuten asiointia verkon välityksellä, etälääkärin vastaanottoa apteekin yhteydessä, lääkkeiden annosjakelua ja kotiinkuljetusta muita ikäryhmiä tärkeämpinä.

Suomalaisten apteekkiasiointi 2018 –tutkimuksen toteutti Suomen Apteekkariliiton toimeksiannosta Taloustutkimus Oy. Tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen internetpaneelissa 16.–18. tammikuuta ja siihen vastasi yli tuhat iältään 18–70-vuotiasta mannersuomalaista.

Tutkimusotos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan 18–70-vuotiasta väestöä. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on enimmillään 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.