Suomessa palvelee yli 600 apteekkariyrittäjää henkilökuntineen.
Uutinen

Kampanja tuo esiin yrittäjävetoisten apteekkien hyödyt

25.04.2022 | 08:41

Teksti : Hanna Hyvärinen

Jaa artikkeli:

Apteekkariliiton Kasvollinen yrittäjä -kampanja muistuttaa, että apteekkari ei ole vain apteekin omistaja, vaan tekee työtä terveydenhuollon ammattilaisena ja osana paikallista yhteisöä.

Apteekkariliitto toteuttaa keväällä kampanjan, jonka tavoitteena on tuoda esiin apteekkarivetoisten apteekkien hyviä puolia.

Kampanjan ydin on kohtaaminen. Kampanja tuo positiivisella tavalla esille, kuinka apteekissa ihmiset kohdataan huolineen ja vaivoineen. Apteekkari on paikkakunnallaan luotettu terveydenhuollon ammattilainen, johon asiakkaat voivat nojautua.

– Apteekkari ei ole vain apteekin omistaja ja yrittäjä, vaan tekee työtä terveydenhuollon ammattilaisena. Apteekkari on paikallisen yhteisön osa, luotettava kanssakulkija, joka huolehtii alueen asukkaiden terveydestä, sanoo Apteekkariliiton Brand Manager Elina Aaltonen.

Apteekkaria ohjaavat terveydenhuollon tavoitteet

Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiainen muistuttaa, että apteekin proviisoriomistuksessa ja yhtiömuodossa yhdistyvät apteekkarin ammatillinen, taloudellinen ja henkilökohtainen vastuu apteekista.

– Proviisori on laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö. Apteekkien proviisoriomistus varmistaa, että apteekkitoimintaa toteutetaan ensisijaisesti terveydenhuollon ja ammattietiikan lähtökohdista. 

Omistusmalli takaa myös riippumattomuuden lääkejakelun muista toimijoista ja pitää apteekin valikoiman ja suositukset asiakkaan edun mukaisina.

– Monessa muussakin EU-maassa, kuten Saksassa, Ranskassa ja Espanjassa, apteekin omistajan tulee olla alan ammattitutkinnon suorittanut pharmacist eli proviisori. Viro palasi pari vuotta sitten proviisoriomistukseen, jotta apteekkipalveluita kehitettäisiin jatkossa terveydenhuollon eikä yksinomaan liiketaloudellisista lähtökohdista.
 

Maankattava apteekkiverkosto ja oikeat lääkevalinnat

Proviisoriomisteinen malli turvaa apteekkipalvelut koko maassa, sillä proviisori saa useimmiten ensimmäisen apteekkilupansa pieneen maaseutuapteekkiin.

– Tämä urakierto pitää huolen siitä, että pieniinkin apteekkeihin on halukkaita tulijoita, kun kokemuksen karttuessa voi saada luvan isompaan apteekkiin. Lääkäreitäkin voisi saada nykyistä paremmin pienille paikkakunnille, jos työskentelyyn liittyisi jokin vastaava kannuste, Kostiainen vinkkaa.

Hintasääntely puolestaan varmistaa asiakkaan edun mukaiset lääkevalinnat, sillä apteekki ei saa ottaa lääkeyrityksiltä alennuksia vastaan ja kasvattaa näin katettaan.

– Ei siis muodostu epäterveitä, asiakkaan edun vastaisia kannusteita lääkevalinnoissa, Kostiainen tarkentaa.

Kampanja näkyy laajasti

Kasvollinen yrittäjä -kampanja jatkuu toukokuun lopulle. Kampanjan näkyy muun muassa Sanoman sanomalehdissä sekä radiossa ja digitaalisilla kanavilla. Kampanja-aineistoa tuotetaan myös apteekkien digitaalisiin kanaviin.

– Kannustamme myös apteekkeja osallistumaan kampanjaan ja tuomaan esiin viestiä yrittäjävetoisten apteekkien hyvistä puolista, Apteekkariliiton Brand Manager Elina Aaltonen sanoo.