Apteekit keskivahvoja digiosaajia
- 08.12.2015 at 09:51
Moni suomalainen apteekki osaa hyödyntää digitaalista liiketoimintaa selvästi keskimääräistä paremmin, ilmenee tuoreesta tutkimuksesta.
Moni suomalainen apteekki osaa hyödyntää digitaalista liiketoimintaa selvästi keskimääräistä paremmin, ilmenee tuoreesta tutkimuksesta.
Tutkimusyhtiö Vainu pisteytti yli 40 000 suomalaista yritystä niiden digitaalisen valmiuden perusteella.
Vainun perustajiin kuuluva Mikko Honkanen kertoo, että yritysten TOP 2 000 joukosta eli parhaasta 5 prosentista löytyy lukuisia apteekkeja.
– Parhaiden joukossa olivat esimerkiksi Ympyrätalon apteekki, Euran apteekki ja pienimmistä vaikkapa Keiteleen apteekki.
Pisteitä sai aktiivisesta läsnäolosta sosiaalisessa mediassa, digitaalisten työkalujen käytöstä sekä responsiivisuudesta eli siitä, miten yrityksen verkkosivusto taipuu erilaisille näytöille ja päätelaitteille.
Pisteitä kertyi myös verkko-ostamisen mahdollistamisesta, reaaliaikaisesta digitaalisesta asiakaspalvelusta ja sisältömarkkinoinnin hyödyntämisestä.
– Apteekit keräsivät poikkeuksellisen hyvin pisteitä verkko-ostamisen mahdollistamisesta. Yksi kehityskohde voisi olla verkkosivujen responsiivisuuden parantaminen, mikä tekisi sivujen mobiilikäytettävyydestä miellyttävämpää, Honkanen neuvoo.
Vainu teki digiselvitykset analysoimalla keräämäänsä avointa ja julkista yritysdataa. Tutkimuksessa mukana olleet 40 000 yritystä jaettiin 89 toimialaan. Jos apteekit olisi huomioitu kokonaisena omana toimialanaan, olisi tulos ollut keskivaiheilla eli 46.
Tutkimuksessa selvitettiin Suomen digitaalisesti edistyneimmät ja yritykset toimialan, paikkakunnan ja yrityksen iän mukaan.
Tutkituista kunnista (223 kpl) digitaalisuutta hyödynsi parhaiten Kempele, huonoiten Naantali. Toimialoista parhaiten pärjäsivät tietopalvelut, perää piti metsätalous. Yksittäisistä yrityksistä loistivat 2010-luvun jälkeen perustetut naisten johtamat yritykset.