Valtakunnallinen vika häiritsi reseptien toimittamista
- 29.07.2015 at 05:19
Häiriö sähköisten reseptien toimittamisessa ei lamauttanut apteekkien toimintaa kokonaan. Akuutit tilanteet saatiin hoidettua puhelin- ja paperiresepteillä sekä potilasohjeilla.
Häiriö sähköisten reseptien toimittamisessa ei lamauttanut apteekkien toimintaa kokonaan. Akuutit tilanteet saatiin hoidettua puhelin- ja paperiresepteillä sekä potilasohjeilla.
Kelan Kanta-palveluiden toiminnassa havaittu häiriö pysäytti sähköisten reseptien toimittamisen usean tunnin ajaksi tänään keskiviikkona. Ongelmat alkoivat ennen yhtätoista aamulla ja vika saatiin korjattua ennen neljää.
Uusimpien tietojen mukaan tilanne ei ole kuitenkaan vieläkään ohi, vaan reseptikeskus toimii pätkittäin.
Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Vesa Kujala arvioi katkoksen aiheuttaneen suurta haittaa ja pahaa mieltä potilaille.
– Pahoittelen potilaille aiheutunutta tilannetta apteekkien puolesta, hän sanoo.
Parisataa potilasta jäi ilman lääkkeitä
Kangasalan apteekin apteekkari, Apteekkariliiton puheenjohtaja, Marja Ritala kertoo päivän tunnelmista.
– Katkos näkyi meillä niin, että emme voineet toimittaa potilaalle reseptiä, ellei hänellä ollut mukana lääkärin printtaamaa potilasohjetta tai edellisen lääketoimituksen ohjelipuketta.
Harvalla sellaista kuitenkaan oli, koska ihmiset ovat tottuneet asioimaan apteekissa ilman mitään resepteihin liittyviä papereita.
– Meillä parisataa asiakasta joutui lähtemään pois tyhjin käsin, joten loppuviikoksi on odotettavissa ruuhkaa, apteekkari arvioi.
Apteekeista riippumaton katkos teetti ylimääräistä työtä henkilökunnalle.
– Niissä tapauksissa, joissa lääkehoidon aloittaminen oli kiireellistä, farmaseutit soittelivat lääkäreille ja pyysivät puhelinreseptejä. Kangasalan terveysasema alkoi lopulta kirjoittaa paperireseptejä, kertoo Ritala.
Opettavainen kokemus apteekeille
Vesa Kujala pitää katkosta ikävänä, mutta opettavaisena kokemuksena.
– Elämme digitaalisessa maailmassa, joten tällainen kriisi voi kohdata milloin vaan. Siihen on syytä valmistautua etukäteen ja miettiä, millä tavalla apteekin henkilökunta pysyy rauhallisena ja pystyy myös rauhoittelemaan tarvittaessa potilaita.
– Apteekin on tärkeä pyrkiä löytämään kriittiset tapaukset, jotka pitää ohjata jopa päivystykseen, jotta potilaan elintärkeä lääkitys ei keskeydy, hän jatkaa.
Apteekkariliitto jakoi apteekeille katkoksen aikana tilannetietoja. Apteekkari Ritala on tyytyväinen Salkku-palvelusta saamiinsa toimintaohjeisiin, joissa neuvottiin, miten valtakunnallisen katkoksen aikana tulee toimia.
Kujala ja Ritala korostavat, että katkos täytyy käydä Kelan kanssa huolellisesti läpi. Mistä vika johtui? Miten estetään se, ettei vastaava tapahtuma lamauta apteekkien toimintaa uudestaan?