Kuva: Taru Vanhala.
Uutinen

Kansallinen mediatutkimus: Apteekkien asiakaslehti Terveydeksi! on jälleen Suomen luetuin terveysaiheinen lehti

23.09.2022 | 09:44

Teksti : Hanna Hyvärinen

Terveydeksi! oli tutkituista asiakaslehdistä ainoa, joka onnistui kasvattamaan lukijamääräänsä edellisvuodesta.

Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2022) tänään julkaistut tulokset osoittavat, että suomalaiset lukevat edelleen ahkerasti painettuja lehtiä. Viikoittain painettuja aikakausilehtiä lukee lähes kaksi miljoonaa suomalaista (46 prosenttia väestöstä) ja kuukausittain lähes kolme neljästä (70 %).

Apteekkien asiakaslehti Terveydeksi! on jälleen, viime vuosien tavoin, Suomen luetuin terveysaiheinen lehti. Painetulla Terveydeksi! -lehdellä on tutkimuksen mukaan 759 000 lukijaa. Digilehti mukaan luettuna lehden keskimääräinen lukijamäärä on 845 000. 

– Koronapandemian myötä tarve luotettavalle kansakieliselle terveystiedolle on entistä suurempi. Terveydeksi! -lehdellä on uskollinen lukijakunta, ja ilmainen lehti nähdään osana apteekin palvelua, kertoo Terveydeksi! -lehden päätoimittaja Taru Vanhala.

Terveydeksi! oli tutkimuksen ainoa asiakaslehti, joka kasvatti lukijamääriään edellisvuodesta.

– Kuuntelemme herkällä korvalla lukijoiden juttutoiveita ja pyrimme tarjoamaan vastauksia ajankohtaisiin terveyskysymyksiin, Vanhala sanoo.

Muita suosittuja terveysaiheisia lehtiä ovat Avainapteekit-ryhmittymän julkaisema Avain-asiakaslehti (605 000 lukijaa) Sanoman julkaisema Hyvä Terveys (225 000 lukijaa) ja ET-lehden sisarlehti ET Terveys (135 000 lukijaa).

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Terveydeksi! on Apteekkariliiton jäsenapteekkien maksuton asiakaslehti. Lehden julkaisija on Suomen Apteekkariliiton viestintäyhtiö PharmaPress Oy, joka julkaisee myös Apteekkari-lehteä. Lehden tuotannosta vastaa Otavamedia OMA.