Apteekeista saa matalan kynnyksen palvelua terveysasioissa. Kuva: Vuokko Salo
Uutinen

”Harva lääkäri tietää, mitä apteekissa tehdään”

25.05.2021 | 13:40

Teksti : Erja Elo

Jaa artikkeli:

Oululaisille lääkäriopiskelijoille pidettiin moniammatillinen yhteisluento, jotta lääkkeen määrääminen sujuisi paremmin ja soitot apteekeista vähenisivät.

Miksi tätä ei ole tehty aiemmin, pohti Oulun yliopiston kliinisen farmakologian ja lääkehoidon professori Miia Turpeinen pidettyään neljännen vuosikurssin lääkärikandeille luennon sujuvasta lääkkeenmääräämisestä.

Luennossa poikkeuksellista oli se, että luennolla puhuivat hänen lisäkseen apteekkiproviisori ja sairaanhoitaja. Yhteisluento oli Turpeisen pitkäaikainen haave. Sitä oli kuulemassa lähes 160 neljännen vuosikurssin kandia, jotka astuvat kesällä työelämään.

Tavoitteena oli näyttää tuleville lääkäreille, miten heidän tulee toimia, jotta hoitohenkilökunta voi toteuttaa lääkehoitoa mahdollisimman hyvin, ja mitä ovat muiden terveydenhuollon ammattilaisten roolit ja vastuut lääkehoitoketjussa.

– Harva lääkäri tietää, mitä apteekeissa tehdään ja osataan, milloin kannattaa kysyä neuvoa farmasian ammattilaiselta tai millaisia potilaita voi ohjata apteekkiin asiakkaiksi, Miia Turpeinen kertoo.

Hän toivoo, että lääkärit pystyisivät hyödyntämään nykyistä paremmin farmasian ammattilaisten potentiaalia avohoidossa. Sairaalapuolella moniammatillinen yhteistyö on jo rutiinia.

Reseptikeskuksen näkymä yllätti

Miia Turpeinen on varma siitä, että koulutus lisää ymmärrystä toisten ammattilaisten työstä.

– Luento oli erittäin hyödyllinen meille luennoitsijoillekin, hän sanoo.

Ahaa-elämys syntyi jo siitä, kun Turpeinen ja apteekkiproviisori näkivät, millaisessa näkymässä lääkäri kirjoittaa reseptiä ja mitä tietoja Kelan reseptikeskus näyttää lääkettä toimittavalle apteekille.

– Tuli ymmärrys, mitä tietoja toisella on saatavilla ja miten ohjelma pakottaa toisen toimimaan – ja tämä selittää monta ihmetystä aiheuttanutta asiaa!

Sic! -merkintää kannattaa käyttää

Apteekista joudutaan soittamaan lääkärille tyypillisesti silloin, jos reseptissä on poikkeuksellinen annostusohje. Soitto keskeyttää lääkärin työn ja reaktio onkin yleensä ärsyyntynyt: miksi pitää soittaa ”tällaisesta pikkuasiasta”.

Luennolla apteekkiproviisori Jarkko Korpua opetti tuleville lääkäreille, että tietyissä tilanteissa apteekin on pakko soittaa. Hän neuvoi samalla, miten asia kannattaa hoitaa jatkossa paremmin.

– Jarkko sanoi hyvänä vinkkinä, että jos reseptiä kirjoittaessa lääkäri miettii, pitäisikö kirjoittaa Sic!, niin silloin yleensä pitää, Turpeinen sanoo.

Sic! -merkintä tarkoittaa, että lääkäri on kirjoittanut reseptiin tarkoituksella esimerkiksi tavallista suuremman annoksen lääkettä tai lääkemääräys poikkeaa yleisesti hyväksytyistä hoitokäytännöistä.

Reseptin sanamuodot tärkeitä 

Tyypillisesti apteekin soittoa vaativat myös lääkekorvauksiin liittyvät termit ja sanamuodot, joiden täytyy olla juuri tietyllä tavalla muotoiltu tai asiakas ei saa lääkekorvausta.

– Vaikka olen tehnyt lääkärin töitä pitkään, en ole koskaan ajatellut, että reseptissä täytyy lukea tarkalleen esimerkiksi ”pitkäaikaisen ihosairauden hoitoon”, eikä vain jotain siihen viittaavaa, Turpeinen sanoo.

Hän on onnistuneesta koulutuksesta niin innoissaan, että aikoo ilman muuta järjestää vastaavia yhteisluentoja vastaisuudessakin.

– Terveydenhuollon parempi yhteistyö takaa asiakkaille sujuvamman asioinnin ja turvallisemman lääkehoidon.