Hyppää sisältöön

Lue tiivistelmä

  • Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) esitysluonnos apteekkitalouden uudistamiseksi uhkaa rapauttaa Suomen apteekkiverkostoa, arvioi Apteekkariliitto.
  • Liiton mukaan esitysluonnoksessa ehdotetut suora, 36 miljoonan euron lääketaksaleikkaus on kohtuuton. Lisäksi luonnoksessa ehdotettu sivuapteekkien verovähennyksen poisto vaarantaisi apteekkipalveluiden saatavuuden useilla alueilla.
  • Apteekkariliitto muistuttaa, että sivuapteekit turvaavat apteekkipalvelut alueilla, joilla itsenäiselle apteekille ei ole toimintaedellytyksiä. Näin sivuapteekkien verovähennyksen poisto veisi tärkeimmän elementin maankattavan apteekkiverkoston varmistamisessa.
  • Apteekkariliitto ehdottaa esitysluonnosta koskevassa lausunnossaan maankattavan apteekkiverkoston turvaamiseksi kahta euromääräistä sivuapteekkivähennystä, jotka vähennettäisiin myyntikatteesta ennen apteekkiveron määräämistä.

Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) esitysluonnos apteekkitalouden uudistamiseksi uhkaa rapauttaa Suomen apteekkiverkostoa, arvioi Apteekkariliitto.

Liiton mukaan esitysluonnoksessa ehdotetut suora, 36 miljoonan euron lääketaksaleikkaus on kohtuuton. Lisäksi luonnoksessa ehdotettu sivuapteekkien verovähennyksen poisto vaarantaisi apteekkipalveluiden saatavuuden useilla alueilla.

Liiton mukaan apteekkipalveluiden säilyminen vaarantuisi etenkin niillä alueilla, joilla terveyspalveluiden saatavuus on jo ennestään heikentynyt.

– Pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitus on hallitusohjelmassaan sitoutunut toteuttamaan apteekki- ja apteekkitalousuudistuksen niin, että se turvaa laadukkaat ja turvalliset apteekkipalvelut koko Suomessa. Lausunnolla ollut ministeriön esitysluonnos kuitenkin vaarantaisi maankattavan apteekkiverkoston, varoittaa Apteekkariliiton puheenjohtaja, apteekkari Risto Holma.

Liitolta ehdotus uudeksi sivuapteekkivähennykseksi

Kaikista Suomen yli 830 lähiapteekista lähes viidennes on apteekkareiden ylläpitämiä sivuapteekkeja.

Apteekkariliitto muistuttaa, että sivuapteekit turvaavat apteekkipalvelut alueilla, joilla itsenäiselle apteekille ei ole toimintaedellytyksiä. Näin sivuapteekkien verovähennyksen poisto veisi tärkeimmän elementin maankattavan apteekkiverkoston varmistamisessa.

Sivuapteekkivähennys on välttämätön jatkossakin, mutta se voidaan toteuttaa nykyistä yksinkertaisemmin.

Risto Holma

 Holman mukaan vaarassa olisi sivuapteekkien lisäksi moni pieni pääapteekki.

– Sivuapteekkivähennys on välttämätön jatkossakin, mutta se voidaan toteuttaa nykyistä yksinkertaisemmin, Apteekkariliiton Holma sanoo.

Apteekkariliitto ehdottaa esitysluonnosta koskevassa lausunnossaan maankattavan apteekkiverkoston turvaamiseksi kahta euromääräistä sivuapteekkivähennystä, jotka vähennettäisiin myyntikatteesta ennen apteekkiveron määräämistä.

Apteekkiluvan ehtona olevista sivuapteekeista verovähennys olisi 150 000 euroa per sivuapteekki. Oikeutena olevista sivuapteekeista verovähennys olisi 120 000 euroa per sivuapteekki.

Apteekit Suomessa

Päivitetty

Jopa viidennes Suomen lähipateekeista on sivuapteekkeja.

Apteekkien erot huomioon verotuksessa

Ministeriön esitysluonnoksessa ehdotetaan myös apteekkiveron muuttamista nykyisestä liikevaihtopohjaisesta myyntikatepohjaiseksi. Samalla veroluokkien määrää ehdotetaan supistettavaksi nykyisestä kymmenestä kuuteen.

Apteekkariliiton mukaan verotuksen muuttaminen myyntikatepohjaiseksi on sinällään myönteinen muutos, mutta se tulisi toteuttaa neutraalilla tavalla.

– Ministeriön ehdottama kuuden veroluokan apteekkiveroasteikko on epäjohdonmukainen, ennakoimaton ja kohtelisi erilaisia apteekkeja hyvin eri tavalla. Ministeriön esittämässä mallissa jo keskikokoiset, 4-5 miljoonan euron liikevaihdon apteekit joutuisivat samaan apteekkiveroluokkaan kuin satojen miljoonien eurojen liikevaihtoa takova julkinen toimija, Yliopiston Apteekki, Holma huomauttaa.

Holman mukaan ministeriön ehdottamalla mallilla muodostuisi apteekkitalouden uusjako, jota apteekkariyrittäjät eivät ole voineet ennakoida hakiessaan apteekkilupaa, harkitessaan investointeja tai arvioidessaan yritystoiminnan edellytyksiä.

– Tällaiselle mielivaltaiselle apteekkitalouden uusjaolle ei ole ainakaan HE-luonnoksessa esitetty perusteita.

Lisää luokkia verotaulukkoon

Apteekkariliitto ehdottaa omassa lausunnossaan mallia, jossa ehdotettuun apteekkiverotaulukkoon lisätään kaksi uutta veroluokkaa ja ylimmän veroluokan alaraja nostetaan 1,5 miljoonasta eurosta 2,1 miljoonaan euroon.

Liitto esittää myös, että nollaveroluokan yläraja korotettaisiin STM:n luonnoksessa ehdotetusta 200 000 eurosta 300 000 euroon. Samalla  veron laskennassa tulee ottaa huomioon kaikki myyntikatteeseen vaikuttavat tekijät, kuten lääketukkukauppojen ja annosjakeluyksiköiden toimitusmaksut. 

Liitto myös muistuttaa, että apteekkiveroon ei koko sen nykyisen voimassaolon aikana ole tehty lainkaan inflaatiotarkistusta, vaikka inflaatio on nostanut yleisiä kustannuksia ja näin myös apteekin pyörittämiseen liittyviä kustannuksia yli 22 prosentilla veron voimaantulon, eli vuoden 2017 jälkeen.

– Samaan aikaan reseptilääkkeiden hinnat ovat laskeneet ja laskevat edelleen lääkepatenttien rauetessa ja biologisten lääkkeiden apteekkivaihdon seurauksena, Holma muistuttaa.

Näin Apteekkariliitto korjaisi ehdotusta apteekkiverosta

  • Lisätään ehdotettuun apteekkiveroasteikkoon kaksi uutta veroluokkaa ja nostetaan ylimmän veroluokan alaraja ehdotetusta 1,5 miljoonasta eurosta 2,1 miljoonaan euroon
  • Korotetaan nollaveroluokan yläraja ehdotetusta 200 000 eurosta 300 000 euroon
  • Kohdennetaan apteekkiluvan ehtona oleville sivuapteekeille 150 000 euron ja oikeutena oleville sivuapteekeille 120 000 euron apteekkiverovähennys
  • Otetaan veron laskennassa huomioon kaikki myyntikatteeseen vaikuttavat tekijät, kuten tukkukauppojen ja annosjakeluyksiköiden toimitusmaksut 

Sallitaanko vertikaalinen integraatio?

STM:n esitysluonnoksessa ehdotetaan myös joidenkin itsehoitolääkkeiden myyntikanavan laajentamista apteekkien ulkopuolelle. Apteekkariliiton mukaan ehdotus on ristiriidassa rationaalisen lääkehoidon tavoitteiden kanssa ja se heikentää apteekkien taloutta ja farmaseuttisen neuvonnan saatavuutta.

Liiton mukaan laajempaan myyntiin kaavaillusta itsehoitolääkevalikoimasta on poistettava närästyksen hoitoon käytettävät famotidiini-valmisteet, sillä närästysoireiden taustalla voi olla vakavia, välittömästi hoitoa vaativia sydänoireita. Famotidiinilla on myös yhteisvaikutuksia useiden muiden lääkkeiden kanssa.

Liitto myös huomauttaa, että esitysluonnos käytännössä sallii vertikaalisen integraation, vaikka perusteluissa todetaan muuta. Liiton mukaan esitystä tulisi muuttaa siten, ettei vähittäismyyntilupaa voida myöntää toimijalle, jonka konsernissa toisella yhtiöllä on lääketukkukauppalupa.

Positiivista STM:n esitysluonnoksessa ovat liiton mukaan apteekkityön sujuvoittamiseen tähtäävät esitykset, joilla voidaan entistä paremmin taklata esimerkiksi saatavuushäiriötilanteita ja varmistaa potilaiden asianmukaisen lääkehoidon jatkuminen.

Apteekkariliiton lausunto kokonaisuudessaan löytyy Apteekkariliitto.fi-sivuilta.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 43 times
Said to be thoughtful 5 times
Has raised questions 2 times
Disagreed 1 times