Ajoja yli 33 100 km, lääkeitä yli 350 kotiin – Näin apteekit turvasivat lääkehoitoja
- 06.10.2017 at 09:30
"Kiitos potilasturvallisuuden varmistamisesta kuuluu ihan jokaiselle apteekin työntekijälle", sanoo Apteekkariliiton puheenjohtaja Marja Ritala.
”Kiitos potilasturvallisuuden varmistamisesta kuuluu ihan jokaiselle apteekin työntekijälle”, sanoo Apteekkariliiton puheenjohtaja Marja Ritala.
Oriolan yli kuukauden kestäneet ongelmat tilaus- ja jakelujärjestelmässä asettivat apteekit henkisesti, taloudellisesti ja työmäärän osalta ahtaalle.
Apteekeilla on velvollisuus huolehtia alueensa asukkaiden lääkehuollon tarpeista, ja tämä velvoite on apteekkarille ja apteekkien työntekijöille todellinen ja tärkeä.
– Sitoutuminen näkyy hyvin siinä, miten apteekit venyivät turvatakseen asiakkaiden lääkehoitojen jatkumisen, Apteekkariliiton puheenjohtaja, apteekkari Marja Ritala toteaa.
Lääkkeet kulkevat apteekkeihin nyt jo paremmin, mutta tilanne ei edelleenkään ole normaali.
Lääkkeitä yli 350 kotiin
Apteekkariliiton syyskuun kolmannella viikolla tekemän kyselyn mukaan noin 80 prosenttia apteekeista oli tehnyt poikkeustoimia asiakkaiden reseptilääkehoidon turvaamiseksi.
Esimerkiksi 115 apteekkia oli toimittanut lääkkeitä yli 350 kotiin ja yli 270 apteekkia oli ajanut ylimääräisiä matkoja lääkehoitojen turvaamiseksi.
Ajoja syntyi muun muassa siitä, että lääkkeitä lainattiin toisista apteekeista, niitä haettiin asiakkaiden puolesta toisista apteekeista tai sairaaloista ja lääkkeitä myös kuljetettiin kotiin.
Syyskuun kolmannen viikon loppuun mennessä apteekit olivat ajaneet Oriolan kriisin takia yli 33 130 kilometriä.
Valtaosa apteekeista sai tilapäisen lääkepuutteen hoidettua niin, että puuttuva lääke korvattiin vaihtokelpoisella valmisteella. Tätä työtä tekivät lähes kaikki apteekit.
Säännöstelyyn turvautui useampi kuin joka toinen apteekki
Yli puolet (65%) poikkeustoimia tehneistä apteekeista turvasi lääkehoitojen jatkuvuutta toimittamalla kullekin asiakkaalle vain osan reseptillä saatavasta määrästä.
Lähes yhtä moni (58%) lähetti asiakkaan toiseen apteekkiin, jossa lääkettä oli varmasti saatavilla.
Noin joka toinen (55%) apteekki lainasi lääkkeitä toisesta apteekista ja runsas neljännes (27%) haki lääkkeen asiakkaan puolesta toisesta apteekista. Lähes kolmannes (29%) poikkeustoimia tehneistä myös kuljetti lääkkeen asiakkaan kotiin.
Lähes joka viidennes apteekeista oli yhteydessä lääkäriin ja pyysi lääkäriä vaihtamaan asiakkaan lääkitystä sellaiseksi, että lääke olisi saatavilla.
Noin joka kymmenes poikkeustoimia tehneistä apteekeista lainasi lääkkeitä sairaalasta tai muusta terveydenhuollon toimipisteestä. Toisaalta lainauksia tehtiin myös toisinpäin.
Muutama prosentti apteekeista kertoi, että he olivat joutuneet lähettämään asiakkaan sairalaan lääkkeen kertakaikkisen puuttumisen takia.
– Ahdistavimmat hetket koimme varmasti silloin, kun tiedossa oli, että elintärkeä lääke puuttui lapselta, ja näitä tuli tietoomme valitettavasti muutamia. Myös moni syöpä- ja skitsofreniapotilas joutui venymään ja siirtämään pistettävän lääkkeen ajankohtaa, Ritala toteaa.
Suomalaiset ovat hienosti onneksi ymmärtäneet, ettei kyse ollut varsinaisesta lääkepulasta ja hamstrausta näimme apteekeissa vain vähän, Ritala jatkaa.
Ritala haluaa kiittää kaikkia apteekkien työntekijöitä venymisestä erittäin poikkeuksellisessa tilanteessa.
– Iso kiitos kuuluu myös kaikille terveydenhuollon kumppaneillemme, joiden kanssa apteekit ovat voineet hyvässä yhteistyössä huolehtia asiakkaasta alan velvoitteiden ja eettisten ohjeiden mukaan, hän sanoo.