Artikkeli

Kuuntele uusin Apteekin hyllyltä -podcast!

21.10.2021 | 08:19

Jaa artikkeli:

Kauden 6. jaksossa keskustellaan siitä, miten herättää nukkuva työmotivaatio ja kehittää omaa työtään mielekkäämmäksi.

Apteekin hyllyltä -podcast on jälleen täällä. Podcastin tekijät ja juontajat Johanna Hakamäki ja Laura Rinta-Jouppi haluavat herätellä apteekkialaa miettimään, miten ala voisi uudistua ja miten se voisi olla myös nykyistä houkuttelevampi työnantaja.

Uusimmat jaksot löytyvät alta.

Jakso 6: Herätä nukkuva työmotivaatio ja löydä uusia oivalluksia työnohjauksen avulla

Jaksossa keskustellaan siitä, miten herättää nukkuva työmotivaatio ja kehittää omaa työtään mielekkäämmäksi. Miten löytää uutta motivaatiota haastavissa ja muuttuvissa tilanteissa?  Entä miten työnohjaus voi auttaa juurtuneiden työskentelymallien ja uusien työtapojen löytämisessä?

Asiantuntijana jaksossa on farmaseutti, työnohjaaja, seksuaalineuvoja ja työyhteisövalmentaja Rene Saaristo.

Jakso 5: Verkkoapteekissa vain avaruus on rajana: millaisia kasvumahdollisuuksia verkossa toimiminen tarjoaa apteekille ja miten apteekki voi erottua muista? 

Kuluttajien käyttäytyminen muuttuu ja kysyntä digitaalisiin asiointikanaviin kasvaa edelleen. Miten apteekki voi vastata asiakkaiden tarpeisiin 24/7? 

Apteekkien luonne on perinteisesti ollut hyvin paikallinen, mutta verkossa koko maailma on avoinna. 
Mitä uhkia ja riskejä verkkoon liittyy, mutta ennen kaikkea, millaisia kasvumahdollisuuksia verkossa toimiminen voi tarjota apteekille?
  
Asiantuntijana jaksossa on verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtaja ja yrittäjä Markku Korkiakoski. Kaupallinen yhteistyö Vilkas.

Jakso 4:Oppia voi vaikka leipoessa: kuinka päivittää omaa osaamistaan päivittäisten askareiden lomassa, kun oma aika on kortilla

Jaksossa keskustellaan oman osaamisen kehittämisestä.

Apteekkisektorilla opiskelu on tapahtunut usein apteekkityön lomassa tai iltakoulutuksina. Kun oma aika on kortilla, saattaa oman osaamisen päivittäminen jäädä vähälle. Jaksossa keskitytään matalan kynnyksen konsteihin oman osaamisen päivittämisessä.

Lisäksi jakson lopussa on kysymyshaaste, jossa jaetaan vinkkejä muun muassa inspiroivista kirjoista ja podcasteista.

Jaksossa keskustelevat podcastin juontajat, farmaseutit Johanna Hakamäki ja Laura Rinta-Jouppi.

Jakso 3: Onnistu eläinomistajan palvelemisessa  lisää varmuutta asiakaspalveluun

Koronan myötä lemmikkien määrä kodeissa on lisääntynyt entisestään ja lemmikkien hyvinvointiin panostetaan rahallisesti paljon.  Asiakkaan suuri tunneside lemmikkiinsä näkyy apteekissa hyvin tietoisina asiakkaina.

Miten eläinomistajaa voisi lähestyä? Entä miten asiakaspalveluun saisi lisää varmuutta, vaikka ei toimi eläinvastaavana tai ei omista omaa lemmikkiä?

Vieraana jaksossa ovat suomalaisen eläinlääkealan yrityksen Vetcaren Kari Laessaari ja Matilda Mäkinen.

Jakso 2: Apteekkilainen  tämä sinun pitää tietää HaiProsta!

Tässä jaksossa keskustellaan apteekin lääkitysturvallisuudesta. Jakson asiantuntijana on farmaseutti (FM) Marianne Kuusisto. Hän työskentelee lääkitysturvallisuuskoordinaattorina Potilas- ja asiakasturvallisuuden kehittämiskeskuksessa. 

Jaksossa kerrotaan Kuusiston urapolusta ja toimenkuvasta lääkitysturvallisuuskoordinaattorina, sekä lääkitysturvallisuusvastaavan tehtävistä apteekissa.

Mistä apteekin lääkitysturvallisuusvastaavan toimenkuva muodostuu? Mistä kannattaa lähteä liikkeelle?

Pitkään sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla käytössä ollut raportointijärjestelmä HaiPro tulee nyt myös osaksi apteekkien arkea. HaiPron avulla voi raportoida erilaisia virheitä ja poikkeamia esimerkiksi resepteissä. Jaksossa avataan, miten apteekeilla on HaiPron myötä mahdollisuus kehittyä lääkitysturvallisuustyössä.

Jakso tarjoaa käytännön vinkkejä ja esimerkkejä siitä, miten saada jo olemassaoleva lääkitysturvallisuustyö apteekissa näkyväksi ja miten työtä voi kehittää edelleen. 

Jakso 1: Kuunteletko asiakastasi oikeasti?

Palvelumuotoilulla voi osallistaa asiakkaat apteekin kehitystyöhön ja samalla voi heittää hyvästit mututiedolle. Kolmannen kauden ensimmäisessä jaksossa keskustellaan asiakkaan kuuntelemisesta. Miten asiakkaat voi osallistaa mukaan apteekin kehitystyöhön palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen?

Jakso auttaa ymmärtämään, miksi palvelumuotoilun menetelmät sopivat markkinoinnin, myynnin ja asiakaskohtaamisen ja palveluiden kehittämiseen. Luvassa on myös käytännön esimerkkejä kehitystyöhön sekä apteekkikentältä että muilta aloilta apteekkialalle soveltaen.

Jaksossa ovat äänessä Apteekin hyllyltä-podcastin juontajat Laura Rinta-Jouppi ja Johanna Hakamäki. 

Edellisen kauden jaksot löydät täältä.