Hyppää sisältöön

Uusia innovaatioita on tulossa erityisesti työterveyteen, mielenterveyteen ja ikäihmisten avuksi. Mobiilisovellusten kehittäjät miettivät tarkkaan, miten ihminen motivoituu hoitoonsa.

Digitaalisten terveyspalveluiden markkinoilla kilpailu on kovaa, mutta uusille innovaatioille on vielä tilaa, sanoo yrityskiihdyttämö Verticalin operatiivinen johtaja Kenneth Salonius.

– Työterveys ja mielenterveys ovat kärkialueita, joilla tullaan näkemään uusia ratkaisuja. Erityisesti vanhusten kotihoidossa on tilausta palveluille, jotka mahdollistavat turvallisen kotona asumisen pitkään, Salonius kuvaa.

 Vertical auttaa terveysteknologian start-up-yrityksiä kaupallistamaan tuotteitaan. Yrityksille ei haeta näkyvyyttä mobiilikaupoista, vaan tekemällä yhteistyötä suuryitysten ja terveyspalveluiden tarjoajien kanssa.

Lähes kaikilla Verticalin yrityksillä päätuotteena on mobiilisovellus tai nettiselaimessa toimiva ratkaisu, joka liittyy laajasti hyvinvointiin, esimerkiksi mielenterveyteen, parisuhteeseen tai painonhallintaan.

Pehmonalle vanhuksen tukena

Salonius uskoo vahvasti, että lähitulevaisuudessa koteihin ja työpaikoille tulee äänellä ohjautuvia apureita. Niille voi esittää kysymyksiä esimerkiksi päivän säästä, ja ne tekevät pieniä tehtäviä, kuten laittavat valot huoneisiin.

– Näitä tullaan ihan varmasti näkemään myös terveyspuolella, erityisesti vanhusten hoidossa. Fujitsu on jo tuonut markkinoille pehmonallelta näyttävän lelun, jolle vanhukset voivat puhua.

Pienet apurit voivat juttelun lisäksi muistuttaa lääkkeen ottamisesta ja hälyttää apua vanhuksen kaatuessa.

Mitä kaikella datalla tehdään?

Salonius näkee, että kymmenen seuraavan vuoden aikana oman hyvinvoinnin mittaaminen yleistyy.

Mittaustapoja ja -kohteita tulee enemmän, samalla teknologia muuttuu yhä näkymättömämmäksi. Sen tuottamaa tietoa ei tarvitse erikseen seurata, vaan se integroituu muuhun elämään.

– Suuri kysymys on, mitä tällä datalla lopulta tehdään ja miten motivoidaan ihmisiä jatkamaan näiden tuotteiden käyttöä? Laitteiden on tuotettava loppukäyttäjille lisäarvoa, Salonius sanoo.

Uusissa innovaatioissa mietitään tarkkaan, miten ihminen motivoituu hoitoonsa. Pelkkä datan kerääminen esimerkiksi päivän aikana kävellyistä askeleista ei jaksa motivoida pitkään.

– Vaikka kyse olisi tupakoinnin lopettamisesta tai vanhuksen kotielämän parantamisesta, on motivaation kannalta erittäin tärkeää tarjota jonkinlainen palkkio käyttäjälle heti. Joillekin riittävät pisteet, toiset motivoituvat oppiessaan ymmärtämään itseään paremmin.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 1 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times