Yhteen hiileen puhaltaen
- 25.09.2013 at 08:27
Olemme vastaanottavaisia uusille avauksille.
KÄVIN PÄIVITTÄMÄSSÄ ymmärrystänimuiden maiden apteekkisektoreiden kehityksestä Farmasian maailmankongressissa (FIP) Irlannissa. Apteekkien rooli maailmalla on laajeneva. Kun yhteistyö muun terveydenhuollon kanssa on hyvää, uskalletaan ryhtyä kehittämään uusia tapoja toimia.
Apteekkien kykyä toimia laaja-alaisemmin kuin vain lääkkeiden vähittäisjakelijana ja neuvojana arvostetaan. Esimerkkeinä voi mainita irlantilaisissa, yhdysvaltalaisissa ja portugalilaisissa apteekeissa tapahtuvat rokotukset tai apteekeista tapahtuva lääkärin konsultointi videoyhteyden avulla, joka on parhaillaan kokeiluvaiheessa Sveitsissä.
LAAJENEVAT TAVAT TOIMIA vaativat kaikilta osapuolilta hyvää ymmärrystä toiminnan eettisestä ja ammatillisesta hyväksyttävyydestä. Uusien, koko terveydenhuoltoa hyödyttävien toimintatapojen ja palveluiden saaminen suomalaisiinkin apteekkeihin edellyttää koko terveydenhuollolta yhteen hiileen puhaltamista, avointa mieltä, ennakkoluulottomuutta, ja sen tosiasian tunnustamista, että nykyisillä toimintatavoilla emme palvele asiakasta kiristyvässä valtiontalouden tilassa parhaalla mahdollisella tavalla.
Toimintamme keskiössä on asiakkaan sitouttaminen lääkehoitoonsa. WHO:n tutkimuksen mukaan edelleen vain noin puolet pitkäaikaislääkityksistä käytetään oikein – ja siis noin puolet väärin: ei oteta lainkaan tai annostellaan virheellisesti. Asia puhuttaa kongresseissa vuodesta toiseen. Tässä suhteessa maailma muuttuu ilmeisen hitaasti.
Myös Suomessa asiaa on tutkittu, viimeksi Mäntyharjulla, jossa apteekki ryhtyi antamaan asiakkaan voimaantumiseen pohjautuvaa omahoidon tukea diabetesasiakkaille. Apteekin ohjauksessa ja tuella diabeetikot kykenivät kohentamaan omahoitoaan ja sitoutumaan hoitoonsa paremmin. Tällaiset tulokset kannustavat meitä kehittämään toimintaamme edelleen myös perinteisten toimintatapojemme ulkopuolelle.
Aivan perinteisilläkin toimintatavoilla meidän tulisi pystyä sitouttamaan asiakas nykyistä paremmin lääkehoitoonsa. Jospa seuraavaksi en neuvoisi asiakasta rutinoituneella tavallani, vaan haastaisin hänet kysymällä: tiedätkö mihin vaivaan olet lääkkeen saanut ja miten aiot sen ottaa? Tutkimusten mukaan asiakkaan aktivoiminen lisää lääkehoitoon sitoutumista.
APTEEKKIEN UUDISTUMINEN Suomessa on ollut viime vuosina valtiontalouden säästötoimien tahdittamaa. Uskon, että seuraavat, jo lähes lukkoon lyödyt apteekkimaksu- ja lääketaksauudistukset, aidosti auttavat pieniä ja syrjäseudun apteekkeja sekä sivuapteekkeja pärjäämään taloudellisesti. Uudistushalumme ei kuitenkaan lopu tähän: haluamme muun maailman tahdissa laajentaa ja syventää mahdollisuuksiamme palvella asiakasta hyvin ja tehokkaasti ammatillisista lähtökohdistamme. Olemme vastaanottavaisia uusille avauksille.
Marja Ritala
Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton 1. varapuheenjohtaja.
***
Vi arbetar för samma mål
JAG UPPDATERADE mina kunskaper om apotekssektorns utveckling i andra länder vid farmaceutiska världskongressen (FIP) på Irland. Apotekens roll blir mångsidigare ute i världen. När samarbetet med resten av hälsovården fungerar bra vågar man utveckla nya verksamhetsformer.
Apotekens förmåga att syssla också med annat än minutförsäljning av läkemedel och rådgivning uppskattas. Som exempel kan nämnas vaccineringar som utförts på apotek i Irland, Förenta staterna och Portugal samt konsultering av läkare med hjälp av videoförbindelse, vilket man nu prövar på Schweiziska apotek.
DE UTVIDGADE VERKSAMHETSOMRÅDENA kräver att alla inblandadehar en god förståelse av verksamhetens etiska och yrkesmässiga acceptabilitet. Om vi ska få nya verksamheter och tjänster som är till nytta för hela hälsovården också till de finländska apoteken måste hela hälsovårdssektorn arbeta för samma mål, ha öppet sinne, vara fördomsfri och erkänna det faktumet att vi med vår allt spändare statsekonomi inte med dagens verksamhetsmetoder betjänar kunden på bästa sätt.
Centralt i vår verksamhet är att motivera kunden för läkemedelsbehandlingen. Enligt en undersökning gjord av WHO används fortfarande bara cirka hälften av alla långtidsmedicineringar på rätt sätt – och alltså cirka hälften fel: tas inte alls eller doseras fel. Det här diskuteras år efter år på kongressen. I det här hänseendet förändras världen påfallande långsamt.
Också i Finland har detta undersökts, senast i Mäntyharju, där ett apotek började hjälpa sina diabeteskunder att hitta styrka i sig själva för att klara egenvården bättre. Med apotekets handledning och stöd kunde diabetikerna förbättra sin egenvård och förband sig bättre till behandlingen. Sådana resultat uppmuntrar oss att utveckla vår verksamhet ytterligare utanför våra traditionella verksamhetsområden.
Också med helt traditionella metoder borde vi kunna motivera kunderna bättre för deras läkemedelsbehandlingar. Tänk om jag nästa gång inte skulle instruera kunden på mitt rutinerade sätt utan i stället utmana honom eller henne genom att fråga: vet du för vilket besvär du fått det här läkemedlet och hur du ska ta det? Enligt undersökningarna ökar aktivering av kunden motiveringen för läkemedelsbehandlingen.
STATSEKONOMINS SPARÅTGÄRDER har under de senaste åren angett takten för apotekens förnyelse i Finland. Jag tror att de kommande förnyelserna i apoteksavgifter och läkemedelstaxa, som är så gott som fastslagna, verkligen kommer att hjälpa små apotek och apotek i glesbygden samt filialapotek att klara sig ekonomiskt. Men vår lust att förnyas slutar inte här: vi vill i takt med resten av världen utvidga och fördjupa våra möjligheter att betjäna kunden väl och effektivt utgående från vår yrkeskunskap. Vi är mottagliga för nya öppningar.
Marja Ritala
Skribenten är 1:a viceordförande i Finlands Apotekareförbund