Varmista valintasi!
- 30.03.2011 at 09:52
Päivittäistavarakauppakin voisi keskittyä hyvään palveluun myynnin maksimoinnin sijasta, kirjoittaa Riitta Andersin.
ITSEHOITOLÄÄKE ON lääke, jota voidaan käyttää tiettyjen sairauksien hoitoon tai oireiden lievittämiseen. Monilla itsehoitolääkkeilläkin on erilaisia yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa, vasta-aiheita käytölle ja myös sivuvaikutuksia. Apteekissa voi aina asiantuntijan kanssa pohtia eri vaihtoehtoja.
Päivittäistavarakauppa yrittää rummuttaa koko ajan saatavuuden parantamista ja oletettuja säästöjä, joita itsehoitolääkkeiden siirtäminen päivittäistavarakauppaan heidän mukaan toisi.
Suomen Apteekkariliitto tekee säännöllisesti tutkimuksia kansalaisten mielipiteistä apteekkipalveluista, jotka ovat myös viimeisimmän tutkimuksen mukaan erittäin hyvin saatavilla. Itsehoitolääkkeiden hintojen lasku ei ole myöskään toteutunut ainakaan naapurimaassamme Ruotsissa, jossa niitä on saatavilla myös päivittäistavarakaupoissa.
Päivittäistavarakauppa voisi myös omalla alueellaan keskittyä hyvään palveluun sen sijaan että se yrittää aina vaan haalia uusia tuotteita valikoimiinsa ja maksimoida erilaisten tuotteiden myynnin. Kuka vielä muistaa juusto-, leipä- ja lihatiskit? Palvelevia kauppoja löytää enää harvasta.
Onko kaupassa keneltä kysyä, mitä lihaa käyttäisin vaikkapa stroganoffin valmistukseen? Puhumattakaan siitä, että voisin ostaa juuri niin monta broilerin pihviä kuin tarvitsen tai sen kokoisen juustopalan kuin haluan. Kaikki tuotteet tarjotaan kuluttajalle vain määräannospakkauksissa.
Päivittäistavarakauppa tietää, että neuvonta on kallista, koska siihen tarvitaan asiantuntija. Onneksi meillä apteekissa on vielä näitä asiantuntijoita. Voit tulla oireesi kanssa apteekkiin kysymään, mikä hoito mahdollisesti olisi paras. Apteekin farmaseutti tai proviisori opastaa mielellään oikean lääkkeen valinnassa, lääkkeettömässä hoidossa tai ohjaa tarvittaessa lääkäriin. Päämääränä on aina asiakkaan hyvinvointi ja paras mahdollinen lopputulos.
Mieleeni muistuu omalta kohdaltani eräs tapaus. Keski-ikäinen herrahenkilö oli tutkailemassa hydrokortisonivoiteita ja menin tarjoamaan apuani. Hänellä oli punainen tulehtuneen näköinen näppy nenässään ja hän pohti, voisiko hydrokortisonivoide olla hyvä hoito hänelle. Keskusteltuamme hetken kehotin häntä hakeutumaan lääkärin vastaanotolle.
Seuraavana päivänä sain eräältä farmaseutiltani terveiset tältä herrahenkilöltä. Hän halusi kiittää ”terävänäköistä” apteekkaria, joka oli ohjannut hänet lääkäriin. Vaiva osoittautui ruusufinniksi, johon hän oli saanut antibioottihoidon.
Tapaukset, joissa onnistuu auttamaan asiakasta, tuottavat mielihyvää ja onnistumisen iloa työssä. Onko sinulla muistissasi tapaus, joka on erityisesti jäänyt mieleesi? Kirjoita se tähän perään meidän kaikkien iloksi ja opiksi.
Riitta Andersin
Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton puheenjohtaja.