Terveyskeskus lopettaa, mutta apteekki laajentaa terveyspalvelujaan Säkylässä
Apteekkityö, Uudistuva apteekki - 23.04.2025 at 07:45
Säkylän terveyskeskus suljetaan vuoden lopussa säästösyistä. Apteekkari Sanna Mäntynen perusti apteekkiinsa Terveyspisteen, jotta asiakkailla säilyy lähipalveluna edes terveydenhoitajan vastaanotto.

Lue tiivistelmä
- Vaikka terveyskeskus lopettaa Säkylässä, paikkakuntalaiset eivät jää kokonaan ilman terveyspalveluja.
- Säkylän apteekin maaliskuussa avatussa Terveyspisteessä farmaseutti-terveydenhoitaja tekee pieniä toimenpiteitä, kuten rokotuksia ja korvahuuhteluja, mutta hän pystyy tekemään myös esimerkiksi laajoja lääkehoidon tarkistuksia.
- Suomessa jo lähes sadasta apteekista saa terveyspalveluja. Yleisin tarjottava palvelu on rokottaminen.
Satakunnan hyvinvointialueen aluevaltuusto päätti viime syksynä, että Säkylän kunnan sote-keskus suljetaan. Päätöksen myötä suuri osa sote-palveluista siirretään 17 kilometrin päähän Euran sote-keskukseen vielä tämän vuoden aikana. Hyvinvointialue tavoittelee palveluverkoston leikkauksilla miljoonasäästöjä.
– Säkylän terveyskeskus on joskus valittu Suomen parhaaksi. On surullista, että sen toiminta loppuu, sanoo Säkylän apteekin apteekkari Sanna Mäntynen.
Palvelujen lopettaminen on Mäntysen mielestä erityisen ikävää kunnan vanhusväestölle. Säkylä on reilun 6 000 asukkaan maalaispaikkakunta eteläisessä Satakunnassa. Taajaman ulkopuolella asuvien autottomien vanhusten on jatkossa kuljettava Euran sote-keskukseen taksilla, koska bussiyhteydet ovat niin heikot.
Kuntalaisten hyvinvoinnista huolestunut Mäntynen avasi Säkylän apteekkiin maaliskuussa Terveyspisteen.
– Minusta oli tärkeää, että apteekin asiakkailla on mahdollisuus saada edes joitain terveyspalveluja läheltä. Asiakkaat ovat kyselleet jo muutaman vuoden ajan, olisiko apteekista mahdollista saada rokotuksia, ja nyt se onnistuu!
Julkinen terveydenhuolto turhauttaa
Säkylän apteekki sijaitsee muutaman minuutin kävelymatkan päässä terveyskeskuksesta, paikallisen S-marketin kyljessä.
Terveyspistettä varten S-marketista lohkaistiin 10 neliön kokoinen vastaanottohuone, jossa farmaseutti-terveydenhoitaja Henna Heinonen palvelee asiakkaita tiistaista torstaihin klo 9–17.
– Jos apteekki jää ainoaksi terveydenhuollon toimipisteeksi Säkylään, niin onhan se hienoa, että pystymme tarjoamaan tällaista palvelua, Heinonen sanoo.

Asiakkaiden turhautuminen julkisiin terveyspalveluihin kuuluu apteekissa päivittäin.
– Moni asiakas on sanonut, että he eivät jaksa edes yrittää ottaa yhteyttä terveyskeskukseen, koska lääkärille ei saa kuitenkaan aikaa. Monia jännittää myös, pystyykö ajanvarauspuhelimeen jättämään soittopyynnön, ja milloin sieltä soitetaan takaisin, Heinonen kertoo.
Pikakäynti hoitajalla voi riittää
Heinosen vastaanotolle voi varata ajan verkossa tai puhelimella. Vapaita aikoja on usein myös heille, jotka kävelevät apteekin ovesta sisään ilman ajanvarausta.
Terveydenhoitajan vastaanotolla pikainen tilannearvio maksaa muutaman euron. Pikakäynnillä ehtii esimerkiksi tarkistaa ihottuman tai silmässä olevan roskan ja todeta, korjaantuuko vaiva itsehoitolääkkeellä vai vaatiiko se käyntiä lääkärissä.
Hiljattain terveyspisteessä kävi iäkäs asiakas, joka oli kaatunut, mutta ei itse muistanut sitä lainkaan. Heinosen huomasi korvakäytävään vuotaneen veren ja ohjasi asiakkaan kiireesti lääkäriin.

Pisimmät käynnit hoitajalla maksavat muutamia kymmeniä euroja. Tunnin mittaisella vastaanotolla Heinonen ehtii tehdä esimerkiksi lääkityksen tarkistuksen tai käydä laajasti läpi terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita.
– Moni asiakas on sanonut, että vastaanottomaksu on pieni hinta siitä, että hoitoon pääsee heti, kun sitä tarvitsee, Heinonen sanoo.
Diagnoosi ja antibiootit puolessa tunnissa
Heinonen kertoo esimerkin Terveyspisteeseen tulleesta kurkkukipuisesta ja kuumeisesta asiakkaasta.
Ensin Heinonen mittaisi asiakkaan verestä tulehdusarvot. Koska CRP oli koholla, Asiakas osti apteekin hyllyltä streptokokin pikatestin, joka näytti positiivista. Heinonen kirjasi tiedot valmiiksi potilastietojärjestelmään.
Olen saanut asiakkailta paljon hyvää palautetta. Erityisen helpottuneita he ovat olleet siitä, että rokotteen ja pistopalvelun saa samalla käynnillä.
Sen jälkeen potilas avasi omalta puhelimeltaan yhteyden Dokportin maksuttomalle chatlääkärille, joka diagnosoi Kantaan kirjattujen taustatietojen perusteella angiinan ja kirjoitti antibioottikuurin. Asiakas sai lääkkeet apteekista saman tien.
– Ilman apteekin Terveyspistettä asiakkaan olisi pitänyt ajaa tunti Poriin päivystykseen, jossa hän olisi joutunut odottamaan varmasti 5-6 tuntia lääkärille. Sen jälkeen hän olisi ajanut apteekkiin hakemaan antibiootit. Nyt kaikki sujui puolessa tunnissa, Heinonen sanoo.
Kaksi ammattia hyötykäytössä
Tavallisena työpäivänä Heinonen pistää rokotuksia ja lääkeinjektioita, mittaa ilman erillistä lähetettä tulehdusarvoja, kolesterolia, verensokeria ja hemoglobiinia ja tekee pieniä toimenpiteitä, kuten haavanhoitoa, syylänpoistoja, korvahuuhteluja ja kuulokojeiden hoitoa.
– Olen saanut asiakkailta paljon hyvää palautetta. Erityisen helpottuneita he ovat olleet ovat siitä, että rokotteen ja pistopalvelun saa samalla käynnillä.
Itsenäinen vastaanottotyö on Heinoselle tuttua, koska aiemmin hän on tehnyt vastaavaa työtä Laitilan terveyskeskuksessa.
Farmaseuttinakin hän on pätevöitynyt tekemään tavallista vaativampia työtehtäviä, kuten lääkehoitojen arviointeja, joiden tekemiseen hän sai rutiinia työskennellessään Satasairaalassa osastofarmaseuttina.

Heinonen on itse innoissaan uudesta konseptista, jossa hän pystyy hyödyntämään monipuolisesti kumpaakin ammattiaan asiakkaiden avuksi.
– En ole aiemmin pystynyt hyödyntämään näin laajasti ammattitaitoani. Terveyskeskustyössä piti jatkuvasti priorisoida, kenelle palveluja annetaan ja potilaiden piti päästä tiettyjen seulojen läpi saadakseen hoitoa. Nyt voin antaa asiakkaalle vaikka tunnin ajan ravitsemusneuvontaa.
Apteekin Terveyspisteessä hänen työaikansa jakautuu vaihtelevasti farmaseutin ja terveydenhoitajan tehtäviin. Kun Terveyspisteessä ei ole asiakkaita, hän siirtyy reseptitiskille toimittamaan lääkkeitä. Heinonen uskoo, että tulevaisuudessa työaika tulee kulumaan pääasiassa terveydenhoitajan työhön.
– Terveyspisteeseen tulee koko ajan uusia asiakkaita, kun sana leviää puskaradion kautta. Minua on pyydetty puhumaan jo viiteen eläkeläisten tilaisuuteen ja kaikki ovat olleet innoissaan tästä apteekin palvelusta.
Riittääkö maksavia asiakkaita tulevaisuudessakin?
Apteekkari Sanna Mäntynen kiittelee hyvää tuuriaan, koska terveyspisteelle järjestyivät jouhevasti niin tilat kuin luvatkin. Vastuulääkäriksi lupautui Säkylän terveyskeskuksen entinen johtava lääkäri.
Terveyspisteen lähitulevaisuuden suunnitelmana on löytää yhteistyökumppani, jonka kautta asiakkaille voitaisiin tarjota nykyistä laajemmin laboratoriotutkimuksia.
– Muuten me katselemme rauhallisesti, miten Terveyspiste lähtee käyntiin ja mitä asiakkaat meiltä toivovat, Mäntynen sanoo.

Vaikka alkuinnostus on ollut lupaava, vain aika näyttää, ovatko asiakkaat valmiita maksamaan Terveyspisteen palveluista tulevaisuudessa.
– Apteekeilta toivotaan lisää terveyspalveluja ja apua hyvinvointialueiden työkuormaan, mutta emme voi tehdä tätä ilmaiseksi, Mäntynen muistuttaa.
Hän uskoo, että Terveyspiste olisi oivallinen lisäpalvelu moneen apteekkiin. Toiminnan pyörittämisestä koituu kuitenkin apteekille kohtalaisesti kuluja, eikä apteekkien yleinen taloustilanne näytä kovin hyvältä.
Apteekkeihin on kohdistettu isoja leikkauksia ja alalla jännitetään, minkä verran itsehoitolääkkeitä siirtyy päivittäistavarakaupan hyllyille.
Apteekkariliiton selvitysten mukaan yhä useamman apteekin talous on riippuvainen itsehoitolääkkeiden myynnistä, koska reseptilääkkeiden myynnistä on tullut lähes kannattamatonta. Pahimmissa skenaarioissa useita apteekkeja menee konkurssiin talousvaikeuksien takia.

Itsehoitolääkkeiden siirtyminen kauppoihin huolestuttaa myös Henna Heinosta.
– Olisiko säkyläläisillä varaa siihen, että apteekki menettää asiakkaita ja joutuu taloudellisten vaikeuksien takia mahdollisesti lopettamaan? Asiakkaiden pitäisi hakea reseptilääkkeet sitten jostain kauempaa.
Kummankin mielestä on tärkeää, että apteekit ovat tulevaisuudessakin matalan kynnyksen paikkoja, joihin voi kävellä sisään ja saada kasvokkaista apua terveydenhuollon ammattilaiselta.
Terveyspalveluja lähes sadasta apteekista
Apteekkien yhteydessä toimii tällä hetkellä yli kolmekymmentä sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan pitämää Terveyspistettä.
Lisäksi useissa kymmenissä apteekeissa farmaseuttisella henkilöstöllä on lupa rokottaa.
– Suomessa alkaa olla yhteensä jo sata apteekin yhteydessä terveyspalveluja tuottavaa yritystä. Kaikki nämä saavat käyttää nykyään nimeä apteekin Terveyspiste, kertoo projektivastaava Minna Vapa Apteekkariliitosta.
Vapa auttaa apteekkeja Terveyspisteiden perustamisessa. Farmaseutin ja sairaanhoitajan koulutuksen saanut Vapa on itsekin pyörittänyt apteekin terveyspistettä, joten hän tietää hyvin sen hyödyt.
Olen erittäin iloinen, että apteekit ovat lähteneet vastaamaan julkisten terveyspalvelujen ruuhkautumiseen tarjoamalla terveyspalveluja.
– Terveyspiste on erittäin luonteva palvelu apteekin yhteyteen, koska asiakkaat saavat avun yhä useampaan vaivaan.
Kun apteekit ottavat hoitaakseen julkisen terveydenhuollon kuormaa, niukassa olevia vastaanottoaikoja säästyy niitä kipeämmin tarvitseville.
– Olen erittäin iloinen, että apteekit ovat lähteneet vastaamaan julkisten terveyspalvelujen ruuhkautumiseen tarjoamalla terveyspalveluja, Vapa sanoo.
Lue myös
Apteekkirokotukset Apteekkariliitto: Rokotuksen voi saada kesään mennessä jopa sadasta lähiapteekista

Maailma Norjassa apteekit helpottavat julkisen terveydenhuollon kuormitusta
