Terveydenhuoltoa lääketehtaan ohjauksessa
- 03.04.2009 at 10:39
Onko reseptien uusimiskäytäntöjen suunnittelu lääketehtaan tehtävä, kysyy Apteekkarin blogivieras, apteekkari Merja Aaltonen.
MITÄ MIELTÄ olette apteekkien ja lääketehtaiden yhteistyöstä? Havahduimme, kun huomasimme, että lääketehdas oli lupaamassa apteekin työtä terveyskeskukselle ilman korvausta.
Lääketehtaan edustajat tulivat kertomaan hankkeestaan ja eettisestä toiminnastaan potilaan parhaaksi. Terveyskeskus haluaa suorittaa tiettyyn potilasryhmään liittyvän lääkkeiden käyttöselvityksen. Entä huolehditaanko apteekissa lääkeneuvontavelvoitteesta? Lääkehoidothan eivät onnistu sataprosenttisesti. Työtä olisi siis tehtävä.
Lääkärien, alueen apteekkien ja lääketehtaan edustajien kesken halutaan sopia, että apteekeissa kootaan tiettyinä ajanjaksoina potilaiden lääkitys- ja diagnoositiedot sekä kyselytestintestin tulos, jotka luovutetaan edelleen terveyskeskukseen ja lääketehtaalle. Tavoitteena on saada selville potilaiden tilanne ko. paikkakunnalla. Tulosten perusteella mietitään jatkotoimenpiteitä.
Mutta, mutta … Ovatko hoitopolkujen ja reseptien uusimiskäytäntöjen suunnittelu tai suunnittelun tukeminen lääketehtaan tehtäviä? Vai etsitäänkö vain lisää lääkkeitä tarvitsevat? Mitä lääketehdas tekee potilastiedostoilla?
Entä mikä on apteekin tehtävä? Onko syytä koota tällaisia tiedostoja tai tehdä hoidon tasoa kuvaavia testejä? Jos kokoaa tietoja yhdestä potilasryhmästä, tuleeko kohta seuraava lääketehdas oman hankkeensa kanssa? Onko kilpailulainsäädännöllisiä ongelmia, jos ei toteuta kaikkien hankkeita?
Entä tietosuoja-asiat? Tietosuojavaltuutetun edustajan mukaan kannattaa miettiä onko toiminta perusteltua apteekin oman toiminnan kannalta (Henkilötietolaki 6§). Hetun ja nimen puuttuminen ei välttämättä estä henkilön tunnistamista. Voi muodostua henkilörekisteri. Tarvitaanko siis rekisterikuvaus ym.? Edes potilaan suostumus ei oikeuta tietojen jatkokäsittelyyn ja edelleen luovuttamiseen lääketehtaalle. Julkisuuteen jouduttaessa tietosuoja-asioissa rikollinen on tietojen luovuttaja, ei niiden vastaanottaja.
Aito yhteistyö hyödyttää varmasti potilasta, mutta sen on lähdettävä yhteisestä, kaikki tahot huomioon ottavasta suunnittelusta. Hankkeet on myös toteutettava läpinäkyvästi voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti.
Merja Aaltonen
Kirjoittaja on Heinolan Keskus Apteekin apteekkari.