Hyppää sisältöön

Peräti 94 prosenttia suomalaisista pitää erittäin tai melko tärkeänä sitä, että heitä palvelee lääkeasioissa farmaseuttisen koulutuksen saanut henkilö.

Tämä käy ilmi Apteekkariliiton Taloustutkimus Oy:llä teettämästä tuoreesta tutkimuksesta.

Lääkeneuvonta kuuluu lähes kaikkien suomalaisten mielestä olennaisesti apteekin tehtäviin. Kyselyyn vastanneet ilmoittavat saavansa lääkeneuvontaa useammin apteekista kuin lääkäriltään tai lääkepakkauksen pakkausselosteesta. Aiempiin tutkimuksiin verrattuna internet on kasvattanut suosiotaan lääkeneuvonnan lähteenä merkitsevästi, erityisesti alle 30-vuotiaat ja lapsiperheet hankkivat sieltä lääkeneuvontaa muita useammin.

Suomalaiset ovat varsin tyytyväisiä apteekkipalveluihin. Lähes kaikkien vastaajien mielestä apteekkeja on tarpeeksi ja niiden aukioloajat ovat riittävät. Vain 30–49-vuotiaat ja lapsiperheet haluaisivat lisää joustoa.

Yleisimmin asiakkaat ovat tyytyväisiä palvelualttiuteen, joka saa kiitosta yli puolelta vastanneista. Joka viides kiittää nopeaa palvelua sekä henkilökunnan ammattitaitoa ja ystävällisyyttä.

Tyytymättömyyttä aiheuttavat kaikkein selvimmin pitkät jonotusajat, joita kritisoi joka kolmas asiakas ja erityisesti pääkaupunkiseudulla asuvat. Reilu kolmannes vastanneista ei osannut mainita yhtään tyytymättömyyttä aiheuttavaa tekijää.

Tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina helmikuussa. Siihen vastasi tuhat iältään 15–79-vuotiasta suomalaista, vastaajajoukko edustaa apteekkien asiakasrakennetta.  Virhemarginaali on enimmillään 3,2 prosenttia suuntaansa. (EE)

 Lue lisää tutkimustuloksista ->

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times