Pelin toivotaan tavoittavan etenkin nuoria, jotta nämä saisivat oikeaa tietoa koronapandemiasta ja rokotteista. Kuva: Ingimage
Uutinen

Pelaamalla parempaa tietoa koronasta ja rokotteista

19.10.2021 | 13:46

Teksti : Hanna Hyvärinen

Palkittu peliyhtiö kehitti mobiilipelin oikaistakseen koronaan liittyvää disinformaatiota ja rohkaistakseen etenkin nuoria ottamaan koronarokotteita pandemian nujertamiseksi. Myös Apteekkariliitto on ollut mukana tukemassa pelin kehitystä.

Koronapandemiasta ja koronarokotuksista liikkuu paljon väärää tietoa, mikä vaikuttaa maailmanlaajuisesti muun muassa rokotekattavuuteen ja siten myös siihen, miten kauan pandemian kurimuksessa vielä globaalisti eletään.

Suomalainen terveys- ja tiedepelien kehittämiseen erikoistunut start-up -yritys Psyon Games vastaa nyt disinformaatioon mobiilipelillä, joka pelaamisen keinoin tuottaa tietoa koronapandemiasta, rokotuksista ja myös maskien käytön merkityksestä pandemian nujertamisessa. Antidote COVID-19 -peli julkaistiin tiistaina 19.10. ja se on ladattavissa sovelluskaupoista.

Samaan aikaan yhtiö lanseeraa pelillisen terveyskampanjan, jonka tarkoituksena on lisätä ihmisten tietoa koronaviruksesta, -rokotteista sekä virustartuntojen ennaltaehkäisystä hauskalla ja viihdyttävällä tavalla. I am the shield -terveyskampanjan (#iamtheshield) lanseerauksessa ovat mukana YK:n Maailman terveysjärjestö WHO, rokotteiden kansainvälinen yhteistyöorganisaatio Gavi sekä Suomen UNICEF.

Mobiilipeli tavoittaa uusia ryhmiä

Psyon Games alkoi kehittää rokoteviestinnän tarpeisiin suunnattua Antidote-peliä jo vuonna 2016, siis paljon ennen koronapandemiaa. Peli voitti Suomen peliteollisuuden Vuoden Hyötypeli -palkinnon vuonna 2017.

Pandemian aikana Antidote-pelistä kehitettiin Antidote COVID-19 -peli nimenomaan koronapandemian torjumiseen.

– Ajatus syntyi vuoden 2020 lopulla. Vaikutti siltä, että käsillä on akuutti tilanne, johon halusimme tarttua, kertoo Psyon Gamesin operatiivinen johtaja Valtteri Lahti.

Taustalla oli ajatus, että mobiilipelien avulla pystytään tutkitusti tavoittamaan sellaisia kohderyhmiä, joita ei perinteisellä terveysvalistuksella tavoiteta.
Mobiilipelaajia on maailmassa eri arvioiden mukaan noin 2,8 miljardia, ja mobiilipelit tavoittavat eri ikäisiä ihmisiä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa 60 prosenttia väestöstä pelaa mobiilipelejä tavalla tai toisella.

Psyon Gamesin omassa vertailussa huomattiin, että pelaajat viihtyivät Antidote-pelin ensimmäisen version parissa jopa 40 kertaa pidempään, kuin vastaavaa tietoa välittävillä terveysaiheisilla Internet-sivustoilla.

Pelin edetessä pelaaja voi kehittää rokotteita, joilla voi heikentää vihollista tai vahvistaa puolustusyksiköitä. Kuva: Psyon Games

Strateginen tornipuolustuspeli

Antidote COVID-19 -pelissä pelaaja on sankaritutkija, joka ohjaa immuunijärjestelmän soluja päihittääkseen koronaviruksen ja muut taudinaiheuttajat. Näin hän kerää tutkimuspisteitä kehittääkseen rokotteita, jotka ovat ainoa keino päättää maailmanlaajuinen pandemia.

– Kyseessä on tornipuolustuspeli. Tornit ovat immuunijärjestelmän soluja, joiden strateginen asettelu taistelukentällä määrittää pelaajan menestystä. Viholliset ovat bakteereja ja viruksia, jotka yrittävät päästä suojeltavan kantasolun kimppuun, Valtteri Lahti kertoo.

Pelin edetessä pelaaja voi kehittää rokotteita, joilla voi heikentää vihollista tai vahvistaa puolustusyksiköitä. Puolivälissä peliä virus kuitenkin mutatoituu, ja siitä tulee entistä vaikeampi päihitettävä.

Jokainen yksilöpäätös vaikuttaa yhteiseen suojakilpeen

Peli on saanut inspiraationsa monien 90-luvulla kasvaneiden tuntemasta Olipa kerran elämä  -animaatiosarjasta, jossa käsiteltiin monimutkaisiakin ihmiskehon toimintaan ja terveyteen liittyviä aiheita ymmärrettävästi ja kiinnostavasti.

Pelin tavoitteet puolestaan on määritelty yhdessä WHO:n kanssa. Niitä ovat COVID-19-tietoisuuden levittäminen sekä tiedon levittäminen ennaltaehkäisevistä toimista ja rokotteista.

Pelinkehittäjien toiveena on, että peli herättäisi kiinnostusta pandemian torjuntaan aikana, jolloin moni on jo turtunut jatkuvaan koronauutisointiin ja epäröi rokottautumisen tarvetta.

– Vaikka rokotekattavuus on globaalisti noussut, on myös huolestuttavia merkkejä esimerkiksi nuorten passiivisuudesta rokotteen ottamisessa. Kyse ei ole varsinaisesta rokotevastaisuudesta, vaan enemmän siitä, ettei nähdä tarvetta ottaa rokotetta. Kuitenkin kaikkien panos on tärkeä, jotta pandemian leviäminen pysäytetään ja pystytään siirtymään jälleen normaaliin elämään, toteaa Psyon Gamesin toimitusjohtaja Olli Rundgren.

Rundgrenin mukaan pelin tunnuslause ”I Am The Shield”, viittaa ajatukseen, että jokainen yksilöpäätös rokottautua koronavirusta vastaan on tärkeä osa globaalin suojakilven eli laumasuojan muodostumisessa.

– Oikea tieto suojaa meitä väärältä informaatiolta”, Rundgren summaa.

Psyonin yhteistyökumppaneita ja tukijoita pelin kehittämisessä ovat olleet muiden muassa Suomen Apteekkariliitto, Lääketeollisuus ry, ulkoministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Kansainvälinen lääkeyritysten ja -yhdistysten liitto sekä lääketeollisuuden Euroopan kattojärjestö EFPIA.

Peli on mielestäni hyvin suunniteltu ja toteutettu. Se on samanlainen kuin Bloons TD Battles, joka on tosi suosittu peli. Pelikenttä on jonkinlainen solu, johon bakteerit hyökkäävät. Pelin idea oli simppeli: tuhota viruksia ja bakteereita erilaisten solujen avulla, joita pystyy avaamaan uusilla tasoilla. Peliin on helppo tutustua ja oppia pelaamaan. Peliohjeita saa, kun pääsee uusille tasoille ja kohtaa uusia vihollisia.

Peliarvion tehnyt PharmaPressin tet-harjoittelija Ville Elo.