Hyppää sisältöön

VUONNA 1999 Suomessa elettiin nousukautta. Tulevaisuus näyttäytyi monien suomalaisten yritysten silmissä vähintäänkin lupaavalta – maalattiin kuvaa rajattomien mahdollisuuksien uudesta ajasta.

Kenties osuvimmin ajan henki tulee ilmi yritysten vuosikertomuksissa. Vuosituhannen vaihteessa Suomalaisen talouden veturina pidettiin Nokiaa.

Nokian vuoden 1999 vuosikertomuksessa tulevaisuudesta puhutaan näin: UUSI AIKAKAUSI. Olemme hyvin merkittävän muutoksen äärellä. Se ei koske vain meidän yhtiötämme tai teollisuudenalaamme, vaan jokaista ihmistä ja kaikkia elämän alueita. Internetin ja liikkuvuuden yhdistelmän avulla olemme murtautumassa läpi ajan ja paikan asettamien rajojen. Kyseessä ovat todella mahtavat voimat, eikä kukaan voi tässä vaiheessa vielä tietää varmasti, mihin ne meidät vievät.

Syntyy vaikutelma ajasta, joka murtautuu menneisyyden rajoitteiden läpi ja sinkoaa aikalaisensa kohti uutta mahdollisuuksientäyteistä tulevaisuutta.

Samassa julkaisussa uudenlaisen tekniikan ja informaation mahdollisuuksia kuvaillaan seuraavasti:

Kun lähestyt autoasi, se voi tunnistaa sinut, päästää sinut sisään ja säätää samalla istuimen ja hallintalaitteet mieltymystesi mukaisiksi. Sen jälkeen se tekee kaiken mahdollisen, jotta matkasi olisi joutuisampi, turvallisempi ja mukavampi. Tulevaisuudessa älylompakko saattaa pitää huolta siitä, ettet elä yli varojesi – tai se järjestää luottoa sitä tarvitessasi.

Tekstistä välittyy vilpitön usko teknologian kaikkivoipaisuuteen. Epäilemättä osa Nokian vuosikertomuksessa esitetyistä asioista on toteutunut muodossa tai toisessa, mutta varoistamme huolta pitävää viisasta lompakkoa ei vielä ole näköpiirissä.

Jokainen yhteiskunnallinen murros näkee itsensä ainutlaatuisena. Yhteiskunnalliset muutokset herättävät uudenlaista puhetapaa ja voimakkaiden tunteellisten ilmaisujen määrä lisääntyy. Huomattavan usein murrosaikojen julkaisuissa uskotaan myös muodissa olevan tekniikan mullistavan elämänalueet.

Uskomme, että WAP-protokolla luo perustan koko joukolle sähköisen kaupankäynnin, viihteen ja informaation käyttömahdollisuuksia, jotka voivat mullistaa totutut toimintatapamme. Moni varmasti muistaa, millainen oli WAP-tekniikan kohtalo.

On helppoa olla jälkiviisas, mutta olennaisempaa on huomata, ettei nykyhetken vallitsevia muotivirtauksia ja iskulauseita tarvitse omaksua sellaisenaan. Itse olen harkinnut uuden älypuhelimen ostoa, ja mainoksessa kerrotaan tuotteen ominaisuuksista seuraavasti: Puhelin, jolla on myös tunneälyä. Se yksinkertaisesti ymmärtää sinua paremmin. Olisikin kiehtovaa nähdä, millaiseksi minun ja puhelimen välinen ymmärrys muodostuu. Ovatko mainosmiehet tällä kertaa oikeassa?

Ilkka Salmela

Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkotiedottaja

 

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times