Kiitoksen paikka
- 04.06.2010 at 10:15
Onneksi farmaseutin intressissä ei ollut turhan antibiootin myyminen, kirjoittaa Erja Elo.
NEULANKÄRKI rusahtaa nenäontelosta luuseinämän läpi poskiontelooni. Haukon henkeäni, kun lääkäri tyhjentää ruiskullisen keittosuolaliuosta poskiontelooni ja virnistelee: ”Onko sulla kamera mukana, nyt saisit hyvän kuvan.”
Pitelen sylissäni kaarimaljaa, johon pian pullahtaakin raa’alta kananmunankeltuaiselta näyttävää märkäeritettä.
Kyyneleitäni pyyhkien kiitän mielessäni Erottajan apteekin farmaseuttia. Hän oli ensimmäinen terveysalan ammattilainen, joka puuttui pitkittyneeseen poskiontelotulehdukseeni.
Olin siihen mennessä käynyt kolmella yleislääkärillä, joista jokainen oli määrännyt aina uuden, entistä laajakirjoisemman antibioottikuurin.
”Mene erikoislääkärille”, farmaseutti neuvoi, kun ihmettelin hänelle, onko järkeä syödä kolmatta perättäistä antibioottikuuria.
Varasin ajan korvalääkärille, jossa alkoi tapahtua. Punktiossa poskiontelosta löytyi niin paljon märkää, ettei mikään määrä antibioottia olisi siihen edes purrut.
Onneksi farmaseutilla oli ammattitaitoa ohjata minut takaisin lääkäriin, eikä intressissä ollut turhan antibiootin myyminen. On helpottavaa tietää, että apteekin asiakaspalvelu on säilynyt korkeatasoisena, vaikka viitehintajärjestelmä onkin saanut apteekkien talouden ahtaalle.
Kiitos siitä!
Erja Elo
Kirjoittaja on Apteekkarilehden toimittaja