Hyppää sisältöön

NEULANKÄRKI rusahtaa nenäontelosta luuseinämän läpi poskiontelooni. Haukon henkeäni, kun lääkäri tyhjentää ruiskullisen keittosuolaliuosta poskiontelooni ja virnistelee: ”Onko sulla kamera mukana, nyt saisit hyvän kuvan.”

Pitelen sylissäni kaarimaljaa, johon pian pullahtaakin raa’alta kananmunankeltuaiselta näyttävää märkäeritettä.

Kyyneleitäni pyyhkien kiitän mielessäni Erottajan apteekin farmaseuttia. Hän oli ensimmäinen terveysalan ammattilainen, joka puuttui pitkittyneeseen poskiontelotulehdukseeni.

Olin siihen mennessä käynyt kolmella yleislääkärillä, joista jokainen oli määrännyt aina uuden, entistä laajakirjoisemman antibioottikuurin.
 
”Mene erikoislääkärille”, farmaseutti neuvoi, kun ihmettelin hänelle, onko järkeä syödä kolmatta perättäistä antibioottikuuria.

Varasin ajan korvalääkärille, jossa alkoi tapahtua. Punktiossa poskiontelosta löytyi niin paljon märkää, ettei mikään määrä antibioottia olisi siihen edes purrut.

Onneksi farmaseutilla oli ammattitaitoa ohjata minut takaisin lääkäriin, eikä intressissä ollut turhan antibiootin myyminen. On helpottavaa tietää, että apteekin asiakaspalvelu on säilynyt korkeatasoisena, vaikka viitehintajärjestelmä onkin saanut apteekkien talouden ahtaalle.

Kiitos siitä!

Erja Elo

Kirjoittaja on Apteekkarilehden toimittaja
 

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times