Ja taas PT-kauppaa
- 24.03.2011 at 12:02
PT-kaupalla on erikoinen näkemys avoimesta keskustelusta, toteaa Ilkka Oksala blogissaan.
VARMA KEVÄÄN MERKKI on Päivittäistavarakaupan mediaoperaatio omien bisnesten laajentamiseen lääkepuolelle. Viime vuoden helmikuussa Päivittäistavarakaupan yhdistys järjesti näyttävästi seminaarin, jossa käsiteltiin reseptivapaiden lääkkeiden myyntiä maitokaupoista. Seminaaria pohjusti päivittäistavarakaupan tilaama tutkimus itsehoitolääkkeistä.
Seminaari oli PT-kaupalle suuri pettymys, koska lähes kaikki paikalle kutsutut yhteiskunnalliset vaikuttajat ilmoittivat tukevansa apteekkeja itsehoitolääkkeiden ainoana turvallisena jakelukanavana.
Tänä keväänä oli vuorossa taas uusi mediatemppu. PT-kauppa oli tilannut ”tutkimuksen”, jonka he sitten toimittivat eri lehtien taloustoimittajille julkistamista varten. Operaatio oli ajoitettu juuri Apteekkitoiminnan kehittämistyöryhmän mietinnön julkistamisen alle. Tämä työryhmä, kuten myös viime kuussa mietintönsä julkistanut Lääkepolitiikka 2020 -työryhmä, yksimielisesti esittää nykyisen apteekkijärjestelmän kehittämistä vaarantamatta toimivan järjestelmän perusteita.
Minulle soitettiin tiistaina Kauppalehdestä ja pyydettiin kommenttia Päivittäistavarakaupan tilaamasta tutkimuksesta. Sanoin, että kommentoin sitä mielelläni, kunhan lehti toimittaa ko. tutkimuksen minulle. Toimittaja ei tiennyt kuinka menetellä, vaan lupasi palata asiaan. Hyvin nopeasti hän oli minuun uudelleen yhteydessä ja ilmoitti, että ei saa antaa tutkimusta minulle.
Aika mielenkiintoista. Päivittäistavarakauppa on teetättänyt tutkimuksen apteekkitoiminnasta, johon lehti haluaa minulta kommentit, mutta ei kuitenkaan saa antaa tutkimusta minulle kommentoitavaksi. Tämä lienee PT-kaupan näkemys avoimesta keskustelusta.
Ilkka Oksala
Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton toimitusjohtaja.