Hyppää sisältöön

HYVÄSTÄ kannattaa aina maksaa. Huono ei ole edes hintansa arvoinen.

Tänä talvena julkaistiin tutkimus, jossa oli kysytty mitä palveluita suomalaiset arvostavat. Tutkimuksen tulokset julkaistiin useissa tiedotusvälineissä, myös aikaansa hyvin seuraavan Apteekkari.fi:n nettisivuilla. Kuten muistamme, apteekit olivat kärjessä. Häntäpäässä olivat teleoperaattorit.

Jokainen meistä tietää omasta kokemuksestaan, että teleoperaattorille soitettaessa kannattaa varautua tunnin kestävään jonotukseen. Sinänsä on ehkä hyvä, että jonossa saa olla pitkään. Näin tottuu ajatukseen huonosta palvelusta, eikä se sitten pääse yllättämään.

Kun on joskus erehtynyt vaihtamaan operaattoria tai on työpaikalla erehtynyt auttamaan muita vaihtamaan gsm-liittymän haltijaa, tietää, että palvelu puhelimen toisessa päässä on todella huonoa.

Ongelmat eivät tietenkään johdu siitä, että kyseiselle alalle olisi jotenkin valikoitunut huonompaa työvoimaa kuin muualle. Ongelma on siinä, että ko. alalla kilpailu on keskittynyt yksinomaan hintoihin. Palvelun laaduilla tai uusilla palveluilla ei juuri ole telealalla kilpailtu.

Suomalaisissa teleoperaattoreissa on viime vuosien aikana käyty jatkuvia yt-neuvotteluita. Yhtiöt ovat vastanneet tulojen pienentymiseen leikkaamalla kustannuksia. Henkilökunnan vähentymisen me kaikki olemme saaneet havaita pidentyneinä jonoina ja huonontuneena palveluna.

Apteekkien palveluihin ovat suomalaiset erittäin tyytyväisiä. Jatkossa tämäkin voi muuttua, mikäli lääkkeiden tukkihintojen jatkuva laskeminen tulevaisuudessakin täysimääräisesti leikkaa apteekkien taloutta. Tällöin on pakko jatkuvasti vähentää henkilökuntaa. Tällöin lääkeneuvonta vähentyy ja palvelu huonontuu.

Tätäkö me todella haluamme? Hyvä palvelu ei ole ilmaista. Hyvästä kannattaa maksaa.

Ilkka Oksala
Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton toimitusjohtaja.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times