Farmasian opetus uudistuu – näkyykö ympäristönäkökulma?
- 26.05.2016 at 11:13
Ympäristönäkökulma ja kestävä kehitys tulevat osaksi farmaseutin ja proviisorin tutkintoa.
HELSINGIN YLIOPISTOSSA pyörähtelee parhaillaan Iso Pyörä, jonka yhteydessä uudistetaan koulutusohjelmia yhteisillä periaatteilla.
Uudistusten tavoitteina on muun muassa parantaa opiskelijavalintojen toimivuutta, tuoda koulutusohjelmiin näkyväksi osaamistavoitteet ja integroida opintoihin entistä paremmin työelämätaitoja.
FARMASIAN tiedekunnassa tutkinnonuudistukset aloitettiin jo ennen Ison Pyörän käynnistymistä.
Farmaseutin tutkinto uudistettiin siten, että ensimmäiset opiskelijat aloittivat uuden tutkinnon mukaiset opinnot syksyllä 2015.
Parhaillaan uudistetaan proviisorin tutkintoa Ison Pyörän periaatteiden mukaisesti.
Uusi proviisorin tutkinto käynnistyy syksyllä 2017. Molempien tutkintojen uudistuksen yhteydessä tiedekunta on pitänyt yllä tiivistä yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa.
Kestävän kehityksen ajatukset tulisi kirkastua opiskelijalle itsestäänselvyyksiksi opintojen aikana.”
TIEDEKUNNAN Green Generation -hanke on pitänyt huolta siitä, että ympäristönäkökulma ja kestävä kehitys tulevat mukaan uusiin tutkintoihin.
Apteekkariliitossa helmikuussa järjestetyssä Vihreän Farmasian seminaarin opetustyöpajassa pohdittiin sitä, millaisia ympäristövalmiuksia farmasian opiskelijalla tulisi olla.
Lopputuloksena todettiin, että opintojen aikana olisi opiskelijalle kirkastuttava kestävän kehityksen ajatukset itsestäänselvyyksiksi, siten että “vihreä” vastuullisuus olisi olennainen osa farmasian ammattilaisen identiteettiä.
Asiakkaan ja farmasistin kohtaaminen on ympäristökasvatusta, viestinnän tulisi sisältää “vihreä” näkökulma. Farmasian ammattilaisen tulee ymmärtää lääkkeen koko elinkaari ja sen ympäristövaikutukset.
Farmasistin tulisi myös ymmärtää tähän liittyvä lainsäädäntö ja sidosryhmäverkosto.
MITÄ SITTEN TULLAAN käytännössä tekemään?
Farmaseutin tutkinnon lopputöihin lisätään oppiaineiden välisiä aiheita kestävästä kehityksestä ja lääkkeen elinkaaren ympäristövaikutuksista.
Tutkinnon loppuun suunnitellaan näyttötilaisuutta, jossa opiskelijat ryhmissä ratkovat monitahoisia työelämätapauksia, joihin voidaan liittää “vihreää” näkökulmaa.
Proviisoritutkintoon, maisterivaiheeseen, sopisivat hyvin ns. projektikurssit, joissa opiskelijat työskentelevät yhdessä sidosryhmien edustajien kanssa ja rinnalla yhteisen projektin parissa.
Tällaiseen projektiin ympäristönäkökulma ja kestävän kehityksen periaatteet on helppo integroida mukaan.
Green Generation -hanke kannustaa myös yksittäisiä opettajia tuomaan ympäristöajattelua näkyväksi omilla kursseillaan.
UUDET FARMASIAN tutkinnot luovat erinomaisen maaperän kaikkien ympäristönäkökulmien kukkia – ensimmäisenä haasteena on toki opettajien sitouttaminen vihreän vastuulliseen ajatteluun!
Kirjoittaja toimii yliopistonlehtorina Farmasian tiedekunnassa Helsingissä.