Elämänlaatua apteekista
- 02.11.2011 at 05:30
Apteekkien osaamisen nykyistä parempi hyödyntäminen on vasta alussa, kirjoittaa Riitta Andersin.
SUOMALAISEN APTEEKIN toimintaa leimaavat luotettava ja ammattitaitoinen palvelu sekä korkea ammattietiikka. Henkilökuntamme on saanut hyvän peruskoulutuksen ja ammattitaitoa pidetään jatkuvasti yllä täydennyskoulutuksella. Kaikkialla maailmassa näin ei ole. Tämän arvon, josta on syytä olla ylpeä, ymmärtää vasta sitten, kun on nähnyt jotakin muuta.
Paljon on vielä tehtävääkin. Apteekkariliitto on päivittämässä ammattiapteekkistrategian, joka luo hyvän pohjan yksittäisen apteekin omalle strategialle ja ammatilliselle toiminnalle.
Apteekkihenkilökunnan farmaseuttisen osaamisen nykyistä parempi hyödyntäminen on vasta alussa. Yhteistyön rakentaminen terveydenhuollon kanssa vaatii aktiivisuutta erityisesti apteekeilta, joilla on monet mahdollisuudet tarjota palvelujaan ja tukea alueensa terveydenhuoltoa. Apteekkien välinen sujuva yhteistyö ja verkostoituminen ovat edellytyksiä paikalliselle yhteistyölle terveydenhuollon kanssa.
Yhteistyö muun terveydenhuollon kanssa on erityisen ajankohtaista juuri nyt, kun uuden terveydenhuoltolain mukaisia alueellisia terveydenhuollon järjestämissuunnitelmia valmistellaan eri puolilla Suomea. Tässä työssä meidän kannattaa olla aktiivisesti mukana, kuten Apteekkarilehden (11/2011) jutussa todetaan.
Terveyttä edistävää tietoa ei koskaan jaeta liikaa. Mitä useammasta suusta sitä kuulee, sitä tehokkaammin viesti menee perille. Lääkeneuvonnan ohessa jaettava terveyden edistämistä ja tukemista kannustava tieto on oleellinen osa apteekkien osaamisaluetta. Myös näihin liittyviä palveluja on apteekeissa jo jonkin verran ja lisää on suunnitteilla.
Apteekkien ammatillisesta osaamisesta ja yhteistyön rakentamisesta on jo kokemusta apteekkien kansanterveysohjelmissa, jotka kattavat suomalaisten yleisimmät sairaudet: astman, diabeteksen sekä sydänsairaudet ja verenpaineen.
Erikoistuminen näihin osa-alueisiin luo lisää ulottuvuutta apteekkityöhön ja antaa hedelmällisen lisän asiakaspalveluun, kun omaa tietoansa voi käyttää asiakkaan hyväksi. Kansanterveysohjelmat luovat myös hyvän pohjan yhteistyön rakentamiselle terveydenhuollon eri toimijoiden kanssa.
Apteekkien diabetesohjelma täytti tänä vuonna 10 vuotta. Juhlimme merkkipaalua yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa lokakuun alussa. Saimme paljon myönteistä palautetta diabetestyöstä, jota apteekeissa tehdään. Tästä kiitokset kaikille apteekeissa työskenteleville ja erityisesti kaikille aktiivisille yhdyshenkilöille.
Eräs yhteistyökumppanimme totesi tilaisuudessa, että suomalaiset apteekit lisäävät asiakkaan elämänlaatua neuvoillaan ja opastuksellaan. Tämän palautteen pohjalta on hyvä jatkaa eteenpäin käyttämällä tietojaan asiakkaan terveyden hyväksi.
Riitta Andersin
Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton puheenjohtaja.