Hyppää sisältöön

HALLITUS ANTOI maaliskuussa eduskunnalle esityksen apteekkimaksun korvaamisesta Verohallinnon kantamalla apteekkiverolla. 

Muutosta ehdotetaan toteutettavaksi osana verotus- ja veronkantomenettelyn kokonaisuudistusta, jonka taustalla on Verohallinnon tietojärjestelmien kokonaisuudistus.

Uudistuksessa Verohallinnon nykyiset lukuisat tietojärjestelmät korvataan yhdellä uudella ns. valmisohjelmistolla.

Valtiovarainvaliokunta antoi asiasta mietintönsä tämän viikon tiistaina, ja siinä ei esitetty muutoksia apteekkiveroa koskeviin kohtiin.

Lait ovat tänään torstaina (16.6.) eduskunnan täysistunnon ensimmäisessä käsittelyssä. Toinen käsittely lienee vuorossa ensi viikolla.

APTEEKKIVERO ja apteekkimaksu eivät sisällöltään juuri poikkea toisistaan. Apteekkiveron tarkoitus sekä suhde lääkkeiden hintoja sääntelevään lääketaksa-asetukseen säilyvät ennallaan.

Uudistuksen keskeisin aineellinen muutos on välitön seuraus maksun kantamisen menettelyn muutoksesta.

Apteekkivero lasketaan apteekkarin oman liikevaihdon perustella silloinkin, kun saman apteekkiluvan perusteella apteekkiliikettä on samana vuonna harjoittanut myös toinen apteekkari.

Muutos pienentää lähtökohtaisesti apteekkitoiminnan aloittavan ja lopettavan apteekkarin verorasitusta apteekkimaksuun nähden.

Toisaalta apteekkarin vaihtaessa apteekkia voi verorasitus nousta nykyistä suuremmaksi, kun apteekkarin samaan apteekkiveron perusteeseen lasketaan mukaan kaiken verovuoden aikana harjoitetun apteekkitoiminnan liikevaihto.

MENETTELYILTÄÄN ehdotettu apteekkivero poikkeaa nykyisestä apteekkimaksusta täysin.

Apteekkivero on oma-aloitteinen vero, jonka apteekkari laskee, ilmoittaa ja maksaa oma-aloitteisesti pääsääntöisesti verovuoden päättymistä seuraavan vuoden helmikuun loppuun mennessä.

Apteekkiveroakaan ei siis ehdotuksen mukaan kanneta ennakkoperinnässä verovuoden aikana, vaan se erääntyy apteekkimaksun tavoin maksettavaksi vasta verovuoden päättymisen jälkeen.

Apteekkivero kuitenkin erääntyy apteekkimaksusta poiketen yhdessä erässä noin puoli vuotta apteekkimaksua aikaisemmin.

Ensimmäiseltä verovuodelta 2017 vero on kuitenkin maksettava viimeistään vasta vuoden 2018 kesäkuussa.

OMA-ALOITTEISEN veron menettelyn toimivuus edellyttää verovelvolliselta sekä halua että kykyä ilmoittaa ja maksaa vero oikean määräisenä.

Suomi on edellisen osalta viranomaisen näkökulmasta erinomainen ympäristö, sillä täällä verotukseen ja verovelvoitteiden hoitamiseen suhteudutaan kansainvälisestikin tarkasteltuna erittäin myönteisesti.

Jälkimmäisen edellytyksen luomisessa ja ylläpidossa viranomaisen ennakoivalla ohjauksella ja neuvonnalla on keskeinen merkitys.

Verohallinnon tehtävänä on antaa apteekkareille ja tilitoimistoille ohjeet apteekkiveron laskemiseen niin, että veron ilmoittaminen ja maksaminen oikean määräisenä on helppoa.

VAIKKA APTEEKKIVERO on sisällöllisesti läheistä sukua apteekkimaksulle, on se erityisesti tältä osin Verohallinnolle uusi tuttavuus.

Apteekkimaksun tulkintakäytäntöjen ja alan erityispiirteiden asiantuntemukselle tulee siis olemaan Verohallinnossa kysyntää.

Verohallinto on saanut jo uudistuksen valmisteluvaiheessa tukea apteekkiveron menettelyjen rakentamiseen myös Suomen Apteekkariliitolta.

Yhteistyöllä verotuksen ja apteekkialan toimijoiden ja asiantuntijoiden kesken apteekkiveron ympärille voidaan rakentaa selkeät tehokkaat ja tarkoituksenmukaiset käytännöt niin apteekkarin kuin Verohallinnonkin kannalta.

Kirjoittaja toimii johtavana veroasiantuntijana Verohallinnon henkilöverotusyksikössä ja on osallistunut apteekkiveron valmisteluun. Lakiehdotuksen arvioidaan tulevan käsiteltäväksi vielä ennen eduskunnan kesän istuntotaukoa.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times