Hyppää sisältöön

KAIKESSA ON SÄHKÖÄ nykyään! Apteekkikin on sähköinen jo monella tavalla; eResepti on arkea, asiakkaille kerrotaan palveluista ja tuotteista verkkosivuilla ja yhä useampi ostaa lääkkeensä verkon kautta. Apteekit voivat olla lisäksi ratkaisevan tärkeä toimija vielä yhdellä alueella, terveydenhoidon sähköisten palveluiden toteuttajana.

Olen ollut Englannissa mukana hankkeessa, jossa apteekkiketju auttoi paikallista julkisen terveydenhuollon yksikköä rekrytoimaan keuhkoahtaumatautipotilaita uuden sähköisen palvelun käyttäjiksi.

Apteekki pääsi aktivoimaan potilaiden tilin ja toimitti samalla potilaalle neuvontamateriaalin ja antoi lyhyen perehdytyksen palveluun.

APTEEKILLA VOI OLLA ROOLI myös oikeiden potilaiden löytämisessä. Niin hienoja kuin potilastietojärjestelmät ovatkin, niihin kirjattu tieto ei aina ole ihan niin rakenteista kuin toivoa sopisi. Niinpä esimerkiksi juuri keuhkoahtaumatautipotilaiden löytäminen diagnoosin perusteella ei ollutkaan eräässä hankkeessa ihan helppoa ja hanke kärsi kovasti pienestä potilasmäärästä. Apteekissa voitiin kuitenkin arvata, että keuhkoahtaumatautiin käytettävää lääkettä ostava asiakas useimmin sairastaa juuri keuhkoahtaumatautia ja palvelua saatettiin tarjota oikeille potilaille.

Esimerkit kuvaavat mielestäni hyvin yhtä mahdollista tapaa, joilla apteekit voisivat olla mukana terveydenhuollon murroksessa – tukemassa potilaan omaa aktiivisempaa roolia hoidossa.

MAAILMALLA OLLAAN liikuttavan yksimielisiä siitä, että tämänhetkinen palveluntarjoajakeskeinen toimintamalli ei voi jatkua; siihen ei ole rahaa eikä se oikein sovi tämän päivän maailmaan muutenkaan. Jos potilaan on omaksuttava uusi rooli, jonkun on toimitettava potilaalle työkalut ja tuettava häntä uudessa toimintatavassa.

Apteekilla olisi tähän hyvä mahdollisuus. Jo valmiiksi hyvin koulutettu henkilökunta voisi perehtyä oman alueensa sähköisiin terveyspalveluihin ja auttaa potilaita palveluiden käyttöönotossa. Kroonisten sairauksien hoidossa tärkeäksi tulee muodostumaan potilaiden etämonitorointi. Apteekeissa voisi olla mittauspisteitä, vähän terveyskioskin tapaan, joissa asiakas voisi tarvittaessa saada neuvoja ja apua mittauksiin liittyen. Apteekit voisivat myydä tai jakaa monitorointilaitteita ja antaa käyttäjille lyhyen perehdytyksen niiden käyttöön.

Terveyspalveluiden tarjoajan tulisi luonnollisesti korvata apteekin tekemä työ, mutta uskoisin, että apteekit pystyvät tarjoamaan nämä palvelut tehokkaasti ja kilpailukykyisesti.

Tapio Jokinen

Kirjoittaja on erikoislääkäri ja telelääketiedettä kehittävän Medixine Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

 

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times