Hyppää sisältöön

VIIME KEVÄÄNÄ Apteekkitoiminnan kehittämistyöryhmä pohti perusteellisesti apteekkialan asioita ja kesällä Fimea julkisti oman esityksensä tämän selvityksen pohjalta. Tässä ehdotuksessa on monia asioita, jotka kehittävät alaa, mutta on myös monia asioita, joista mielellämme vielä keskustelemme.

Kilpailuvirasto ei tyydykään siihen, että apteekkien tulevaisuutta pohditaan alan ammattilaisten kesken, vaan se haluaa pistää oman lusikkansa soppaan. Sinänsä Kilpailuvirasto varmasti osaa oman toimialueensa asiat, mutta nyt tuntuu että puurot ja vellit ovat menneet hiukan sekaisin ja johtopäätöksiä tehdään osin kummallisten olettamusten perusteella.

Ollaan tultu esimerkiksi siihen johtopäätökseen, että apteekki tienaa enemmän, jos se tarjoaa 200 euron valmistetta 100 euron valmisteen sijaan. Näkisipä vaan sen rinnakkaistuodun valmisteen, jonka hintaero alkuperäiseen on 100 euroa, hintaerohan on yleensä korkeintaan muutamia euroja.

EU-tuomioistuin tuli muutama vuosi sitten siihen tulokseen, että apteekin omistajuus voidaan rajata proviisorille, koska hän kantaa ammatillisen ja taloudellisen vastuun toiminnastaan. Tämäkin päätös halutaan nyt Kilpailuviraston elokuun lopulla julkaisemassa selvityksessä kyseenalaistaa. Onhan se myös jännittävää, että apteekki rinnastetaan muihin vaarallisiksi luokiteltaviin toimialoihin kuten asekauppaan, ydinvoimalaitokseen ja polttoaineiden kauppaan.

Vertailu eri pohjoismaiden järjestelmiin on myös vaikeaa, koska lähtökohdat ovat osin erilaiset. Olisikin hyvä, jos joku puolueeton taho vertaisi esimerkiksi asiakastyytyväisyyttä eri maissa. Suomessa on suurin apteekkitiheys asukasta kohti pohjoismaisessa mittakaavassa ja apteekkien aukioloajat ovat Ruotsia ja Norjaa pidemmät. Taloustutkimuksen tekemien tutkimusten mukaan suomalaiset asiakkaat ovat myös hyvin tyytyväisiä suomalaisten apteekkien palveluun.

Ehkä päivittäistavarakaupan keskittyminen voisi olla seuraava hyvä tutkimuksen kohde. Ainakaan omasta läheisestä S-marketistani en saa edes tilaamalla haluamiani tuotteita, kun ne eivät kuulu ketjun valikoimaan. Saati että tarjolla olisi aina edullinen vaihtoehto. Myöskään palvelu, kassapalvelua lukuun ottamatta, ei kuulu monenkaan päivittäistavarakaupan valikoimaan. Sehän on nimittäin selvää, että henkilökohtainen neuvonta ja palvelu maksavat.

Suomalainen apteekki kyllä osaa edellä mainitut asiat.

Riitta Andersin

Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton puheenjohtaja.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times