Tampereella kehitetty rokote esti enterovirusten aiheuttaman diabeteksen geneettisesti ... Lue lisää »

Maskien kysyntä on kasvanut kovaa vauhtia jo heinäkuun lopulta lähtien. Toistaiseksi sa... Lue lisää »

Helsingin yliopiston tutkijat selvittivät, millaisia muutoksia nopeat masennushoidot ai... Lue lisää »

PÄIVITETTY 15:13 | Uusi lääke puolitti potilaiden korkeat LDL-kolesteroliarvot, kun se ... Lue lisää »

Medikalisaatio tekee entistä useammasta sairaan ja käy perusterveydenhuollon kukkarolle... Lue lisää »

Terveyspiste syventää apteekin ja terveydenhuollon yhteistyötä

Apteekin Terveyspiste   15.10.2019 09:15  ERJA ELO TOMMI KOSKELA

,

Keuruun apteekin Terveyspiste avattiin vuosi sitten. Apteekkari Riitta Valjakka-Koskelan apteekissa asiakkaita palvelee sairaanhoitaja Miia Leppäkangas.

Suurin osa terveyspisteitä tekee yhteistyötä julkisen terveydenhuollon kanssa.

Anni Ketola selvitti sairaanhoitajakoulutukseen liittyvässä opinnäytetyössään sairaanhoitajien työnkuvaa ja ammatillisen osaamisen haasteita apteekin terveyspisteissä.

Suurin osa terveyspisteitä tekee yhteistyötä julkisen terveydenhuollon kanssa. Yli puolet terveyspisteistä on sopinut sen kanssa yhteiset hoitopolut, ja yli puolella niistä on käytössä sähköinen potilastietojärjestelmä.

Hoitajien kliininen osaaminen painottuu terveyspisteissä erilaisiin hoitotoimenpiteisiin.

– Kolme kysytyintä palvelua ovat korvahuuhtelut, rokotukset ja erilaiset mittaukset. Sen sijaan asiakkaat hakeutuvat sairaanhoitajan vastaanotolle suhteellisen harvoin sairauksien takia, Ketola kertoo.

Lähes kaikki tutkimuksessa mukana olleet terveyspisteet tarjoavat terveysneuvontaa. Yhtä lukuun ottamatta niissä tehdään laboratoriotutkimuksia pienlaitteilla. Sairaanhoitajat ohjaavat asiakkaan tarvittaessa jatkohoitoon.

Apteekki palvelee jonottamatta

Kyselyyn vastanneet sairaanhoitajat kokevat asiakkaiden suhtautuvan terveyspisteisiin myönteisesti.

Oman työnsä he kokevat monipuoliseksi, vastuulliseksi ja itsenäiseksi. Kaikki kyselyyn vastanneet sairaanhoitajat osallistuvat myös apteekkityöhön, kuten kassapalveluun ja tavaroiden hyllytykseen.

Ketolan mukaan apteekin terveyspisteet ovat sekä sairaanhoitajille että asiakkaille vielä melko tuntematon ympäristö.

– Markkinointia olisi hyvä kehittää, jotta terveyspisteet saataisiin näkyvämmäksi osaksi terveydenhuollon palvelujärjestelmää. Asiakkailla on mahdollisuus saada terveyspisteistä samoja palveluja kuin terveydenhuollosta, mutta monesti vaivattomammin ja jonottamatta, hän toteaa.

Ketola uskoo tutkimustyönsä perusteella, että kysyntää uusille terveyspisteille olisi varmasti. Terveyspisteet ovat yksityisiä terveyspalveluyrityksiä, joilla on aluehallintoviraston myöntämä toimilupa.

Terveyspisteiden tarkoituksena on vähentää terveydenhuollon kuormaa ja tarjota vaihtoehtoja terveyspalveluiden hankkimiseen.


Aiheesta myös