Uutinen

Terveydeksi! -lehti tavoittaa vuosittain miljoona suomalaista

17.03.2020 | 00:01

Teksti : TARU VANHALA

Terveydeksi! -lehti on edelleen Suomen luetuin terveysaiheinen lehti, kertoo tänään julkaistu Kansallinen mediatutkimus (KMT). Vähintään yhden numeron vuodessa lukee jopa miljoona suomalaista.

Apteekeista asiakkaille ilmaiseksi jaettava Terveydeksi!-lehti on Suomen luetuin terveyslehti. Yhdellä numerolla on keskimäärin 767  000 lukijaa. Yhden numeron neljästä lukee jopa miljoona suomalaista.

Digin lukijoita on viikossa keskimäärin 107 000. Digilukeminen pitää sisällään kaikki lehden digitaaliset versiot, kuten www-sivuston, näköislehdet ja sovellukset.

Kaikista painetuista aikakauslehdistä Terveydeksi! -lehti on kolmanneksi luetuin. Edelle painettujen aikakauslehtien lukijamäärissä kiilaavat vain kahden ison kaupparyhmän asiakaslehdet.

– Nämä ovat huikeita lukuja digiaikana. Luotettavalle, kansankieliselle terveystiedolle on selkeästi laajaa kysyntää painettunakin, toteaa Terveydeksi! -lehden päätoimittaja, proviisori Elina Aaltonen.

Terveydeksi! -lehti tarjoaa luotettavaa terveystietoa

Terveydeksi!-lehti on Suomen Apteekkariliiton jäsenapteekkien asiakaslehti. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä lehti keskittyy laadukkaaseen terveysjournalismiin. Lehteä voi lukea myös verkossa ja seurata Facebookissa.

– Terveydeksi! -lehden tärkein tehtävä on tarjota vastuullisesti toimitettua ja luotettavaa terveystietoa. Lukija voi luottaa lehden sisältöön. Uskon, että tämä heijastuu hienoissa luvuissa, Aaltonen kertoo.

– Lukijat ovat myös ottaneet viime vuonna tehdyn konseptiuudistuksen hyvin vastaan. Pyrimme jatkossakin kehittämään lehteä vastaamaan lukijakuntamme toiveita ja panostamaan entistä enemmän myös digitaaliseen lehteen.

KMT:n toteuttamistapa uudistui vuonna 2019. Ensimmäistä kertaa digitaalinen lukeminen nostettiin samanarvoiseksi printtilehden lukemisen kanssa. Tästä johtuen nyt julkaistun tutkimuksen luvut eivät ole suoraan vertailukelpoisia aiempien vuosien tuloksiin.

Vaikka lukemis- ja mediakäyttäytyminen on digitalisoitunut voimakkaasti viimevuosina, suomalaiset lukevat edelleen uskollisesti myös printtilehtiä. KMT:n kyselyyn vastanneista 74 prosenttia kertoo lukevansa painettuja lehtiä viikoittain.