Uutinen

Tervetuloa vastaanotolle

04.04.2012 | 10:29

Kokemukset julkista sektoria tukevasta yhteistyöstä ovat lupaavia. Tulevaisuudessa yhä useampi apteekki voi tarjota terveyspalveluja.

Lahtelaisen kauppakeskus Trion pohjakerroksen supermarketissa on hiljaista, eikä sen vieressä olevassa apteekissakaan ole kuin yksi asiakas. Sairaanhoitaja avaa Laastari Lähiklinikan vastaanoton apteekkia vastapäätä. Pian Laastarin ovelle koputetaan, ja aamun ensimmäinen potilas, Leo Lämsä, astuu vastaanotolle.

– Erinomainen juttu. Vastaanotto on hyvällä paikalla keskustan kauppakeskuksessa, ja apteekki vielä vieressä, Lämsä kehuu.

Parin korttelin päässä sairaanhoitaja Tuula Salin on myös avannut vastaanottonsa, jota hän on pitänyt Kivimaan apteekissa talvesta 2011 asti.

– Halusimme yhdistää käytännön hoitajaosaamisen käytännön apteekkityöhön, kertoo puoliso, Kivimaan apteekin apteekkari Tarmo Salin.

Kivimaan apteekki sijaitsee sadan metrin päässä Paavolan terveysasemasta. Terveysasemille ei Lahdessa ole aina helppo päästä, sen huomasi myös Leo Lämsä. Paavolassa kuitenkin tunnetaan Salinin vastaanotto.

– Virallista yhteistyötä meillä ei ole, mutta saatan lähettää asiakkaan apteekista terveysasemalle. Ja joskus, jos vaikka terveysaseman henkilökunta ei ehdi tehdä korvahuuhtelua, he sanovat potilaalle, että Tuula on varmaan paikalla, menepäs kysymään.

Apteekkariliiton toimitusjohtaja Ilkka Oksala pitää myönteisenä, että terveydenhuollon toimijat luovat yhteistyössä uusia, helposti saatavia palveluja kansalaisille.

Yleisen trendin mukaan vaativat terveyspalvelut keskittyvät yhä suurempiin yksikköihin, mutta osa yksinkertaisemmista palveluista annetaan vastaisuudessa nykyistä lähempänä ihmistä.

– Tämä kehitys tapahtuu aivan varmasti riippumatta siitä, mitä apteekit päättävät. Apteekkien osalta on kysymys siitä, ollaanko mukana vai ollaanko ulkona, Oksala sanoo.

Apteekeilla on yhteistyössä kaksi ylivertaista etua. Ensinnäkin apteekkiverkosto on laaja, apteekkeja on juuri siellä missä ihmiset asuvat ja asioivat. Toiseksi apteekeista löytyy tarvittavaa lääkeosaamista.

– Asiakasalue hyötyy yhteistyössä siten, että jonot terveyskeskuksissa lyhenevät. Jo nykyisin apteekeista annettu lääkeneuvonta on tutkimusten mukaan vähentänyt merkittävästi julkisen terveydenhuollon kuormitusta, Oksala sanoo. (VM, TK)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.