Sijaintialueiden määrä vähentynee Helsingissäkin. Espoossa ja Vantaalla rajana ovat enä... Lue lisää »

Suomessa alkaa migreenitutkimus, maailmalla edonkannabinoidien hajottajien estäjä on ed... Lue lisää »

Kuusi farmasian ammattilaista sai kunniamerkin, korkein myönnettiin professori Marja Ai... Lue lisää »

Uusi tutkimus kyseenalaistaa verenpainelääkityksen vakiintuneen annostelua-ajan. Asiant... Lue lisää »

Kainuussa sijaitseva Suomussalmen apteekki palkittiin Vuoden opetusapteekkina Farmasian... Lue lisää »

Sokerin vähentäminen elintarvikkeissa estäisi diabetesta ja lasten lihomista

diabetes  painonhallinta   02.05.2019 08:57  UUTISPALVELU DUODECIM INGIMAGE

INGIMAGE, INGIMAGE

Jos Britannian hallituksen suunnittelemat sokerinvähentämistoimet onnistuvat, seuraavan vuosikymmenen aikana yli 150 000 brittiä säästyy diabetekselta ja lasten lihavuus vähenee yli 5 prosenttia.

Britannian hallituksen tavoitteena on yhteistyössä elintarviketeollisuuden ja ruokakauppaketjujen kanssa vähentää monien elintarvikkeiden sokeripitoisuuksia 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.

Tähtäimessä ovat esimerkiksi sokeroidut murot ja herkut, mutta myös virvoitusjuomat, mehut ja muut sokeria paljon sisältävät elintarvikkeet. Hedelmät eivät ole listalla.

Sokeripitoisuuden vähentämisen lisäksi tavoitteena on myös pakkauskokojen pienentäminen ja vähäsokeristen tuotteiden suosiminen kaupoissa.

Jos tavoite saavutetaan, tutkijat arvioivat lasten päivittäisen energiansaannin laskevan keskimäärin 19 kilokaloria ja aikuisten 25 kilokaloria, mikä väestötasolla vähentäisi 4–10-vuotiaiden ja aikuisten lihavuutta 5,5 prosenttia. 11–18-vuotiaiden lihavuus vähenisi maltillisemmin, noin 2 prosenttia.

Aikuisväestön laihtuminen tarkoittaisi yli 150 000 diabetestapausta vähemmän seuraavien kymmenen vuoden aikana, minkä lisäksi terveydenhuoltokuluissa säästyisi hurjat 350 miljoonaa euroa, tutkijat arvioivat.

Tutkijat huomauttavat, että heidän lukunsa perustuvat oletukselle, jonka mukaan väestön sokerinkulutus ja energiansaanti pienentyvät sokerin vähentämisen ansiosta.

On kuitenkin mahdollista, että ihmiset vain korvaavat puuttuvat kalorit jollain muulla tai alkavat syödä ja juoda sokeroituja tuotteita enemmän. Pakkauskokojen pienentäminen ei myöskään auta, jos myyntiä lisätään esimerkiksi paljousalennuksilla.

Tutkimus julkaistiin BMJ-lehdessä.