Uutinen

Selvitys paljasti: Hyvä sijainti ja asioinnin helppous ohjaavat rokottautumaan apteekkiin

11.10.2017 | 10:00

Teksti : INKERI HALONEN

Asiakkaat pitävät apteekin kausi-influenssan rokotuspalvelua hyödyllisenä – valtaosa jopa erittäin hyödyllisenä.

Jos Suomessa halutaan nostaa kausi-influenssan rokotuskattavuutta, kahteen asiaan kannattaa satsata: rokotuspaikan hyvään sijaintiin ja asioinnin helppouteen.

Näin vihjaa apteekin rokotuspalveluasiakkaille viime syksynä tehty kysely ja sen perusteella tehty selvitys.

Kyselyyn vastasi 155 apteekissa rokotuksen ottanutta asiakasta.

Heistä ylivoimainen enemmistö kertoi valinneensa rokotuspaikaksi apteekin juuri hyvän sijainnin ja asioinnin helppouden takia.

Yli kolmannes vastaajista tiesi kuuluvansa kausi-influenssan riskiryhmään, eli he olisivat saaneet rokotteen ja rokotuksen
ilmaiseksi lähimmältä terveysasemalta. Silti he maksoivat mieluummin sekä rokotteesta että rokotuspalvelusta.

Samaan suuntaan on vihjannut myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen aiemmin tekemä selvitys.

Sen mukaan esimerkiksi harva pikkulasten vanhempi sinänsä vastustaa rokotuksia aktiivisesti, mutta influenssarokotteet jäävät helposti antamatta ilta- tai viikonloppuaikojen puuttuessa.

Tähän vajeeseen apteekin rokotuspalvelu näyttää vastaavan hyvin. 

Apteekkipalvelulla voidaan ehkä nostaa rokotuskattavuutta

Suurin osa proviisori Saija Kinnusen tekemään kyselyyn vastanneista oli työikäisiä ja eläkeläisiä – siis apteekin suurinta asiakaskuntaa.

Kaikki vastaajat pitivät rokotuspalvelua hyödyllisenä – valtaosa (85%) jopa erittäin hyödyllisenä.

– Minusta rokotuspalvelu sopii erinomaisesti apteekkiin, ja tulokset kyllä vahvistavat sitä käsitystä hyvin. Samalla tulokset vahvistavat muualtakin saatua näyttöä siitä, että apteekkirokotuksilla voidaan nostaa kansallista rokotuskattavuutta, Kinnun toteaa.

Tästä kieli Kinnusen selvityksessä muun muassa se, että apteekissa aiemmin rokottautuneet ottivat influenssarokotuksen selvästi säännöllisemmin kuin apteekissa ensimmäistä kertaa rokottautuneet.

– Varmasti juuri se helppous vaikuttaa tähän. Ei tarvitse lähteä jonottamaan terveyskeskukseen, vaan rokotuksen voi hoitaa näppärästi apteekkiasioinnin yhteydessä. Silloin se tulee otettua säännöllisemmin.

Hyvä palvelu saa maksaa

Kinnunen toimii apteekkiproviisorina Hattulan apteekissa. Apteekissa mietittiin paljon oman Terveyspisteen ja rokotuspalvelun aloittamista, mutta hanke kaatui lopulta liian pieniin tiloihin.

Vieressä sijaitseva Hattulan terveyskeskus olisi suhtautunut asiaan myönteisesti: he  jopa lupasivat ottaa apteekin terveydenhoitaja-farmaseutin terveyskeskukseen vierihoitoon kertaamaan rokottamista.

Terveydenhoitaja-farmaseutti Jaana Kuosmanen odotti mahdollisuutta jo innokkaasti – viimein kaksoistutkinnolle olisi todellista käyttöä!

Terveydenhoitaja-farmaseutti Jaana Kuosmanen ja proviisori Saija Kinnunen. 


Hattulan apteekki päätyi kuitenkin kasvattamaan palveluvalikoimaansa muilla tavoin: apteekissa tarjotaan nyt lääkkeiden koneellista annosjakelua, inhalaatiohoidon tarkistusta, Terveyskontrollia ja lääkityksen tarkistusta.

Maksullisten palveluiden kysyntä on ollut kuitenkin vähäistä.

Rokotuksista ja muista pienistä hoidollisista toimenpiteistä ihmiset olisivat kuitenkin valmiita maksamaan.

Kinnusen selvityksen mukaan jopa yhdeksän kymmenestä kyselyyn vastanneesta oli valmis maksamaan palvelusta – siis rokotteen hinnan lisäksi – 15 euroa.

Viidestä kymmeneen euroa olivat valmiit maksamaan lähes kaikki (98–100%).

Rokotuskattavuutta on varaa nostaa

On mahdotonta sanoa, olisiko Hattulan kaltaisessa kunnassa kysyntää apteekin rokotuspalvelulle.

Selvää kuitenkin on, että rokotuskattavuutta olisi sielläkin varaa nostaa.

Viime influenssakaudella alle 2-vuotiaista hattulalaisista vain 16 prosenttia otti influenssarokotuksen, eli puolet vähemmän kuin Suomessa keskimäärin (32%).

Myös yli 65-vuotiaiden osalta Hattula jäi muusta maasta jälkeen: influenssapiikin kävi hakemassa 38 prosenttia ikäluokasta, lähes 10 prosenttiyksikköä vähemmän kuin Suomessa keskimäärin.