Puhelinpalvelulla ehkäistiin muun muassa jonojen syntymistä apteekkeihin pandemian alkuvaiheessa. Kesällä 2020 Lagosin rantakaupungissa jonotettiin reiluilla turvaväleillä ostoskadun apteekkiin. Kuva: iStock
Uutinen

Portugalin apteekkien puhelinpalvelulle kansainvälinen kehittämispalkinto

20.09.2021 | 08:26

Teksti : Hanna Hyvärinen

Pandemian puhjetessa avattu puhelinpalvelu auttoi aluksi asiakkaita löytämään lähimmän palvelevan apteekin, mutta laajeni nopeasti kokonaisvaltaiseksi lääkehuollon palveluksi.

Kun koronapandemia puhkesi Euroopassa maaliskuussa 2020, Portugalissa apteekit toimivat nopeasti. Ne pystyttivät online-alustalla toimivan maksuttoman, ympäri vuorokauden toimivan puhelinpalvelun, joka aluksi auttoi ihmisiä löytämään lähimmän apteekin, joka pystyi toimittamaan tarvittavat lääkkeet ja hoitamaan neuvonnan yhtäkkiä puhjenneen terveyskriisin keskellä.

Nopeasti 1400-palvelu kuitenkin laajeni kattamaan myös avoapteekin jakamat sairaalalääkkeet sekä lääkkeiden kotiinkuljetuksen yhdessä postin kanssa. Näin vältettiin tarpeettomat sairaalakäynnit ja apteekkien jonot.

Vuoden 2020 aikana puhelinpalvelu sai 61 000 soittoa ja sen kautta hoidettiin 9 200 lääkekuljetusta.

Alla olevalla videolla kerrotaan, miten puhelinpalvelu toimii.

Viime perjantaina Farmasian maailmanjärjestö (FIP) myönsi palvelulle kansainvälisen kehittämispalkinnon. Palkinto annettiin Portugalin apteekkiliitolle.

Portugalin apteekkiliiton mukaan palvelu on auttanut paitsi lääkehoitoa tarvitsevia kansalaisia, myös apteekkeja haastavassa pandemiatilanteessa. Palvelu takasi neuvonnan tilanteessa, jossa lähikontakteja piti välttää, ja samalla se ehkäisi muun muassa lääkkeiden hamstraamista. Se myös auttoi apteekkeja työskentelemään tehokkaasti ja tukemaan pandemiasta säikähtäneitä asiakkaita.