Uutinen

Luvialaisapteekki iloittelee somessa

23.10.2020 | 09:58

Teksti : Tomi Kangasniemi

Apteekkari Heli Mäntysalon mielestä sosiaalinen media on apteekeille vielä vähän käytetty voimavara.

Luvian apteekki tunnetaan hersyvistä some-päivityksistään. Persoonaa ei pelätä laittaa peliin.

Luvian apteekin Facebook-sivuilla seikkailevat niin sketsihahmo Tanhupallo kuin apteekkari Heli Mäntysalon Kalle-koirakin. Mäntysalon mukaan somesuosion salaisuutena on persoonallisuus.

– Olemme laittaneet itseämme likoon, ja se on ollut ihan tietoinen asia. Niin tuodaan apteekki lähemmäksi ihmistä.

Onnistunut julkaisu nolottaa jälkikasvua

Mäntysalo on ollut apteekkarina Luvialla pian neljä vuotta. Kun hän aloitti, apteekille perustettiin Facebook- ja Instagram-sivut. Ajatuksena oli, että niistä tehdään omannäköiset.

Mäntysalo sanoo, että vaikka esimerkiksi Apteekkariliitolta tulee hyvää materiaalia, pelkästään sen linkkaaminen apteekin some-kanaviin ei vielä herätä kiinnostusta. Kun taas somessa seikkailee oma koira, voi sen avulla tuoda esiin tietoa esimerkiksi eläinten hoidosta ja siihen liittyvistä tuotteista.

Some-palaute on Mäntysalon mukaan ollut palkitsevaa. Hän kertoo olevansa itsekin hämmästynyt siitä, että pieni maalaisapteekki on kerännyt huimat 2 600 Facebook-tykkääjää.

– Olemme olleet iloisesti yllättyneitä, että ihmiset ovat löytäneet sivut. Ne ovat aika kotikutoiset, mutta siitä on saatu hyvää palautetta, ettemme ole niin virallisia. Paljon teemme fiilispohjalta ja osaamme nauraa itsellemme. Jos lapset sanovat, että taas saa hävetä ja kärsiä, niin se on hyvä, Mäntysalo naurahtaa.

Some vie aikaa, mutta se kannattaa

Mäntysalo kertoo, ettei somesuosion saavuttamiseksi tarvitse olla ammattilainen. Tärkeintä on, että henkilökunta lähtee mukaan. Mäntysalo onkin kiitollinen, että Luvialla ideoille ei pantu hanttiin.

– Ei tällainen varmasti kaikille sovi, mutta me olemme pieni apteekki ja tunnemme asiakkaamme. Tuntuu, että ihmiset ovat ottaneet meidät omakseen ja olen heidän apteekkarinsa. Täällä vaihdetaan kuulumiset ja me muistamme, mistä asiakkaiden kanssa on puhuttu.

Somenäkyvyys ei tietenkään tule itsestään. Se vaatii myös työntekoa ja panostamista.

– Jos idea on hyvä ja ajankohtainen, se toteutetaan asiakaspalvelun lomassa. Aikaa se vie ja on välillä työlästä.

Mäntysalo kannustaa kuitenkin apteekkeja someaktiivisuuteen.

– Se on apteekeilla yhä käyttämätön voimavara. Siitä saisi irti paljon enemmän.

Koronaepidemia on Heli Mäntysalon mukaan näkynyt Luvian apteekissa niin, että asiakaskäyntejä on ollut vähemmän, mutta kerralla on ostettu tavallista enemmän.

Korona muutti suunitelmia

Luvian apteekilla oli tällekin vuodelle mielessä monenlaisia uusia markkinointi-ideoita, mutta koronakevät ja -kesä muuttivat suunnitelmia. Myös apteekin päivärutiinit muuttuivat keväällä muutamassa päivässä täysin.

Vaikka koronatilanne oli koko Satakunnassa lopulta aika rauhallinen, piti siihen varautua. Ohjeistusten tultua tilattiin tiskille suojat. Apteekissa jakauduttiin myös aamu- ja iltavuoroihin, eivätkä eri vuorolaiset olleet samaan aikaan tiloissa. Näin apteekin toiminta olisi voinut jatkua karanteenista huolimatta.

– Meillä oli myös varasuunnitelma. Eli jos ovi olisi pitänyt sulkea, olisimme voineet palvella luukun kautta. Sitä ei onneksi keväällä tarvittu, Mäntysalo kertoo.

Apteekkarissa korona aiheutti aluksi pelkoa. Ensimmäinen huoli oli, että mitä jos kaikki sairastuvat. Lisäksi hoidettavana oli hoivakodin ja kotihoidon annosjakelut. Mäntysalo hankkikin avukseen rekryfirmalta varafarmaseutin sekä paikallisia lukiolaisia.

– Somessa infosimme tilanteesta koko ajan. Apua tarvittiin, kun esimerkiksi riskiryhmien tilaukset tulivat puhelimen kautta. Sitten olivat kotiinkuljetukset, ja annoimme myös lääkeneuvontaa pihalla.

Vaikka apteekkarista tuntui aluksi siltä, että kaikki kaatuu kerralla niskaan, arki saatiin nopeasti rullaamaan. Puhelimet kävivät kuumana, kun koko henkilökunta ei eri vuorojen aikana nähnyt toisiaan.

– Paljon soittelimme, ja aina kello 12–13 meillä oli ovet kiinni. Silloin hoidettiin hoivakodit, lääketilaukset, vahdinvaihto, tilojen desinfiointi sekä lääketilausten kuljettaminen koteihin.

Apuna oli myös paikallisen urheiluseuran Luvian Vedon väki. He hoitivat kuljetuksia vapaaehtoisina.

Mäntysalo kiittele Apteeekkariliittoa hyvästä tuesta korona-aikana. Liitto auttoi, kun oma työpanos piti ohjata asiakaspalveluun.

Kaiken kaikkiaan Mäntysalosta tuntuu, että ainakin koronan ensimmäisestä aallosta selvittiin varsin hyvin.

– Pieniä investointeja piti toki tehdä, kuten suojat ja käsidesiautomaatti. Myynnissä korona näkyi niin, että ihmiset keskittivät ostoksia. Käyntejä oli vähemmän, mutta kerralla ostettiin sitten enemmän, Mäntysalo tiivistää.

Luvian apteekki

  • Eurajoen 2. apteekki
  • Perustettu 1.4.1933
  • Henkilökuntaan kuuluu farmaseutti ja tekninen työntekijä. Lisäapuna käytetään vuokrafarmaseuttia sekä koululaisia.
  • Avoinna ma–pe klo 9–18 ja la klo 10–16
  • Lähin kilpailija on 10 kilometrin päässä sijaitseva Eurajoen apteekki

Apteekkarina Luvialla

  • Luvian apteekki tekee tiivistä yhteistyötä kunnan kanssa. Heli Mäntysalo on päivittänyt kunnan kotihoidon ja hoivakotien lääkehoitosuunnitelman, ja hoivakotien tarpeesta apteekki on nykyisin auki myös lauantaisin.
  • Luvian terveysasema sijaitsee tien toisella puolella.
  • Luvia kuuluu Eurajoen kuntaan. Kirkonkylässä asuu paljon ikäihmisiä, ja Luvia on myös vilkas mökkikunta. Työmatkaliikenne suuntautuu erityisesti Poriin, jonne on matkaa vajaa 20 kilometriä.