Reportaasi: Ruotsin apteekkijärjestelmä ei täytä uudistukselle aikanaan asetettuja tavo... Lue lisää »

Lääkeasioiden tiekarttaa pohjustettiin ministerin ja sidosryhmien tapaamisella tiistain... Lue lisää »

Apteekkariliitto myönsi kaikkiaan 31 000 euroa apurahaa käytännön farmasian tutkimuksee... Lue lisää »

Eilen alkaneella Farmasiaviikolla kerrotaan, mitä asiantuntijatyötä apteekin reseptitis... Lue lisää »

Myyntiluvanhaltijat voivat nyt hakea deksametasonivalmisteilleen indikaatiota koronatau... Lue lisää »

Lääkelaitoksen kampanja palkittiin

04.02.2009 23:25

,

Kuva kampanjan nettisivuilta www.vaarennosvaiei.fi

Lääkelaitoksen lääkeväärennösten vastainen tiedotuskampanja on palkittu kunniakirjalla A-lehtien ja Image Kustannuksen MediaFinlandia-kilpailussa.

Kilpailuun osallistuivat kaikki A-lehtien ja Image Kustannuksen printtimedioissa viime vuonna julkaistut ilmoitukset. Mainonnan ammattilaisista koostuva raati valitsi yli 2 600:sta mainoksesta Lääkelaitoksen kolme ilmoitusta kymmenen finalistin joukkoon.

"Väärennetty lääke on vaikeampi tunnistaa" -kampanja näkyi viime vuoden lopulla aikakaus- ja sanomalehdissä sekä internetissä banneri-mainontana. Banneri ohjasi kävijöitä kampanjasivustolle www.vaarennosvaiei.fi, jolla on tähän mennessä vieraillut yli 32 000 kävijää.

Kampanjan jälkeen tehdyn kyselyn mukaan lääkeväärennöksistä muisti kuulleensa entistä hieman useampi 15 - 65 -vuotias suomalainen. Kampanjan sanomaa pidettiin tärkeänä, vaikkakin osa ihmisistä kokee aihepiirin yhä vieraana tai vaikeana. Lainsäädäntöön liittyvissä asioissa epätietoisuutta ilmeni myös melko paljon.

Lääkeväärennöksiin liittyvän tietoisuuden lisääminen on yksi Lääkelaitoksen strategisia tavoitteita. Nyt palkittu kampanja oli kohdennettu erityisesti lääkkeiden nettiostamiseen myönteisesti suhtautuville nuorille ja keski-ikäisille miehille.

Kampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa Lääkelaitosta avusti Dynamo Advertising ja mediatoimisto Vizeum Finland. (EK)