Jopa 64 prosenttia apteekkipalveluita käyttäneistä suomalaisista on erittäin tyytyväisiä apteekkien toimintaan koronapandemian aikana. Kuva: Taru Vanhala
Uutinen

Keskeiset palvelut ovat toimineet hyvin pandemiasta huolimatta

14.01.2021 | 08:47

Tyytyväisimpiä suomalaiset ovat apteekkien ja päivittäistavarakauppojen toimintaan koronapandemian aikana, kertoo tuore väestökysely.

Jopa 64 prosenttia apteekkipalveluita käyttäneistä suomalaisista on erittäin tyytyväisiä apteekkien toimintaan koronapandemian aikana. Lisäksi melko tyytyväisiä on 34 prosenttia. Päivittäistavarakauppojen toimintaan on erittäin tyytyväisiä 61 prosenttia ja melko tyytyväisiä 38 prosenttia kaupassa asioineista.

Tyytyväisyydessä apteekkien toimintaan ei ole juurikaan eroja eri ikäryhmien välillä. 55–64- ja 25–34-vuotiaissa erittäin tyytyväisten osuus on hieman muita suurempi ja 18–24- ja 35–44-vuotiaissa hieman muita pienempi. Naiset ovat apteekkien toimintaan vähän tyytyväisempiä kuin miehet.

Myös muiden terveyspalveluiden, kuten yksityisten terveysasemien ja sairaaloiden toimintaan ollaan varsin tyytyväisiä.

– Kyselyn tulokset osoittavat, että keskeiset palveluntarjoajat ovat kyenneet palvelemaan asiakkaitaan hyvin koronapandemiasta huolimatta. Esimerkiksi apteekit ovat toimineet normaalisti, mutta toimintatapojaan koronan takia uudistaen, tulkitsee viestintäjohtaja Erkki Kostiainen Apteekkariliitosta.

Verkkoapteekit eivät vielä innosta

Neljä prosenttia kyselyyn vastanneista oli asioinut pandemian aikana apteekissa aiempaa enemmän, kuusi prosenttia aiempaa vähemmän. Verkkoapteekkia oli käyttänyt aiempaa enemmän nelisen prosenttia vastanneista.

Verkkoapteekkien yleistymisestä huolimatta valtaosa (94 %) kertoi hankkivansa lääkkeensä asioimalla fyysisesti apteekissa. Vastanneista 83 prosenttia piti sitä mieluisimpana tapana hankkia lääkkeet myös tulevaisuudessa. Verkkoapteekissa asioi mieluiten kahdeksan prosenttia vastanneista, ja sitä kertoivat suosivansa tulevaisuudessa etenkin 45–54-vuotiaat.

Apteekin kanssa etänä asioiville mieluisimmat toimitustavat ovat nouto apteekin noutolokerosta (37 %), kotiinkuljetus (22 %) ja nouto Postin tai Matkahuollon asiointipisteestä (21 %).

Tyytyväisyyttä kymmeneen yleisesti käytettyyn palveluun ja apteekkipalvelujen käyttöä koronapandemian aikana selvitettiin osana IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta, jonka tiedot kerättiin internetissä valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa joulukuussa (15.– 27.12.2020). Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä tuhat.

Tutkimusotos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on enintään 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa. Tutkimus tehtiin Suomen Apteekkariliiton toimeksiannosta.