Hyssälän kannanotto yllätti Kelan valtuutettujen puheenjohtajan

21.04.2016 | 15:15

Teksti : INKERI HALONEN

Kelan valtuutettujen puheenjohtaja, kansanedustaja Sari Sarkomaa (kok.) korostaa, ettei Kelan pääjohtajan Liisa Hyssälän mielipide apteekkilupien sääntelyn purkamisesta ja itsehoitolääkkeiden myyntikanavien laajentamisesta ole Kelan kannanotto.

Kelan pääjohtaja Liisa Hyssälä esittää tämän päivän Lännen Mediassa, että apteekkiala tulisi avata kilpailulle ainakin rajoitetusti.

Hyssälä olisi valmis vapauttamaan myös itsehoitolääkkeiden myynnin.

Uutinen yllätti Kelan valtuutettujen puheenjohtajan, kansanedustaja Sari Sarkomaan (kok.).

- Hyssälän kannanotto tuli minulle yllätyksenä, luin sen uutisista aamulla. Ehkä tässä vaiheessa tahtoisin vain korostaa, että kyseessä on hänen henkilökohtainen mielipiteensä, ei Kelan kannanotto organisaationa, Sarkomaa toteaa.

- Hallituspuolueen kansanedustajana sekä Kelan valtuutettujen puheenjohtajana tahdon lisäksi todeta, että apteekkeihin liittyvistä muutoksista päättää eduskunta valtioneuvoston esityksestä.

Norminpurkukeskustelua tulisi selkeyttää

Sarkomaa korostaa, että apteekit ovat tärkeä yhteistyökumppani Kelalle ja yksi suomalaisten tärkeimmistä ja arvostetuimmista lähipalveluista eikä hän tahtoisi herättää alalle turhaa huolta.

Hän näkee, että keskustelu normien purkamisesta vaatii nyt selkeyttämistä.

- On todella tärkeää, että erotetaan toisistaan turhat ja tarpeelliset normit. Apteekkilupajärjestelmän ja itsehoitolääkkeiden myyntikanavien osalta keskusteluun kaivataan nyt lisää tosiasioita ja ymmärrystä siitä, että apteekkilupajärjestelmä ja lääkkeiden hinnanmuodostuminen ovat kaksi eri asiaa.

Sarkomaa katsoo, että purkamiskeskustelun sijaan pitäisi käydä keskustelua siitä, miten paljon alalta on jo puristettu ja miten apteekkeja halutaan kehittää.

- Apteekit ovat myös yksi toimivimmista alueista sosiaali- ja terveydenhuollossamme, hän muistuttaa.

Apteekin palveluita kehitettävä eteenpäin

Sarkomaa tahtoisi sitoa apteekit tiiviimmin mukaan sote-uudistukseen. Hän näkee, että lääkehuollossa ja apteekeissa on paljon käyttämätöntä voimavaraa, joka pitäisi hyödyntää terveydenhuollossa paremmin.

- Olisi suotavaa, että apteekkien oikeus antaa kausi-influenssarokotuksia etenisi nopeasti ja että Apteekkien Terveyspisteistä saataisiin pian valtakunnallinen palvelu. Näkisin mielelläni myös, että apteekkien rooli lääkehoitojen arvioinnissa kasvaisi ja että palvelun käyttöä lisättäisiin vaikka palvelusetelin avulla.

- Resurssien parempi hyödyntäminen on tärkeää etenkin nyt, kun terveydenhuoltoon ja lääkehuoltoon kohdistuu mittavia säästöpaineita, Sarkomaa jatkaa.

Sarkomaa muistuttaa, että apteekkien perustyö terveydenhuollon lähipalveluna, reseptilääkkeiden oikean käytön ja turvallisen itselääkinnän neuvojina on korvaamatonta.