Taustalla ovat sosiaalisessa mediassa liikkuvat huhut Venäjällä tapahtuneesta ydinonnet... Lue lisää »

Entinen apteekkari Bengt Mattila iloitsee siitä, että historiallisesti arvokas apteekki... Lue lisää »

Yksi näkyvimmistä koronapandemian seurauksista on se, että verkkoapteekkien ja kotiinku... Lue lisää »

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimipiste aloittaa Oulun yliopistollise... Lue lisää »

Espanjan tautitilanne laantuu, mutta vielä ei varmasti tiedetä, mitä tapahtuu, kun rajo... Lue lisää »

Apteekit parhaita asiakaspalvelussa

28.11.2011 12:10 IIRO KOSKELAINEN

, Kuva: Iiro Koskelainen

Asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä apteekkien asiakaspalveluun.

Suomalaiset kokevat saavansa apteekeista selvästi parempaa asiakaspalvelua kuin päivittäistavarakaupasta, todetaan maanantaina julkaistussa EPSI Rating -selvityksessä.

EPSI Rating mittasi suomalaisten tyytyväisyyttä apteekkeihin ja päivittäistavarakauppaan loka-marraskuussa 2011. Valtakunnallisen ja riippumattoman tutkimuksen mukaan apteekeilla on Suomen tyytyväisimmät ja uskollisimmat asiakkaat. Apteekkien valtteja ovat sijainti, aukioloajat sekä ystävällinen ja ammattitaitoinen palvelu.

Apteekkitoimiala sai asiakastyytyväisyydestä 81,4 indeksipistettä sadasta, mikä tarkoittaa hyvää tai erittäin hyvää tulosta. Päivittäistavarakauppa jäi 74 pisteellään kauas taakse. Apteekkien saama tyytyväisyysluku on kansainvälisestikin korkea, esimerkiksi Ruotsissa vastaava luku on ainoastaan 71,7.

Apteekkien asiakaspalvelua mitattiin paitsi koko toimialana, myös ryhmittäin. Apteekeista tutkimuksessa olivat mukana Hyvän Mielen Apteekit, Oma Plus Apteekit ja Yliopiston Apteekki.

Korkeimman tyytyväisyysluvun saavuttivat Hyvän Mielen Apteekit. Paras imago on asiakkaiden mukaan Yliopiston Apteekilla, joka on myös parantanut asiakasuskollisuuttaan viime vuodesta huikeat 6,5 indeksiyksikköä. Erot ryhmittymien välillä ovat kuitenkin hyvin pieniä.

Tutkimuksen mukaan 20 prosenttia suomalaisista ostaisi lääkkeet vain apteekista, jos niiden kauppa vapautuisi. Viime vuonna vastaava luku oli 26. Suomalaisista 65 prosenttia ostaisi lääkkeensä tilanteen mukaan apteekista tai kaupasta. Suomalaiset odottavat, että lääkkeiden myynnin vapauttaminen laskisi hintoja sekä parantaisi valikoimia ja saatavuutta. Suurin pelko olisi lääkeneuvonnan jääminen pois.

EPSI Rating -tutkimukseen haastateltiin satunnaisotannalla vajaat 2 000 suomalaista ympäri Suomen. Tutkimus on osa Euroopan-laajuista EPSI Rating -ohjelmaa. EPSI Rating (Extended Performance Satisfaction Index) on eurooppalainen analyysimenetelmä, jota on käytetty EU-komission aloitteesta useissa Euroopan maissa vuodesta 2001. (EE)

Arkisto


Neupro-laastareiden toimitusrajoitukset poistuivat
16.06.2009 14:34

16.06.2009 14:34


Eduskunta päätti Lääkealan keskuksen perustamisesta
16.06.2009 13:00

16.06.2009 13:00


Terveyspalveluja käytetään erityisesti viimeisinä elinvuosina
16.06.2009 10:45

16.06.2009 10:45


Viisi uutta influenssa A(H1N1) -tartuntaa varmistui
15.06.2009 13:37

15.06.2009 13:37


HS: Kelan pitäisi tukea lääkehoidon kokonaisarviointia
15.06.2009 11:27

15.06.2009 11:27


Hakijamäärä farmaseutin opintoihin kasvoi reilusti
12.06.2009 12:38

12.06.2009 12:38


Suomessa todettu viisi H1N1-tapausta
12.06.2009 12:11

12.06.2009 12:11


WHO julisti pandemian alkaneeksi
11.06.2009 22:13

11.06.2009 22:13


Valvira: Myös paperireseptit sähköiseen arkistoon
10.06.2009 16:03

10.06.2009 16:03


Influenssapuhelin sulkeutuu toistaiseksi
10.06.2009 12:26

10.06.2009 12:26