Äidin anemia raskauden aikana saattaa ruotsalaistutkimuksen perusteella olla autismin, ... Lue lisää »

Avonex on biologinen lääke, jota käytetään MS-taudin hoitoon. Lue lisää »

Lääkitysriskejä aletaan seuloa yksinkertaisella kyselyllä, jonka saa verkosta tai alan ... Lue lisää »

Suomalaistutkijat osuivat rino- ja enterovirusten heikkoon kohtaan. Flunssalääke olisi ... Lue lisää »

Hyvänmakuiset lääkkeet helpottavat lasten lääkitsemistä, mutta niiden vuoksi soitetaan ... Lue lisää »

Palvelu on parasta

19.03.2010 09:35

HYVÄ PALVELU muistetaan. Itse olen jo vuosia sitten ottanut tavaksi kehua kaikille ystävilleni ja muillekin ne kahvilat, ravintolat, hotellit ja kaupat, joissa olen saanut hyvää palvelua. Mainitsen nämä hyvää palvelua tarjonneet yritykset aina nimeltä ja liitän kertomuksiini kuvauksen ko. paikkojen tarkoista osoitteista.

Aivan samoin menettelen, kun olen saanut huonoa palvelua osakseni. Itse asiassa huonosta palvelusta muistan vuosienkin jälkeen kertoa kaikille. En toivo mitään hyvää – eli uusia asiakkaita – näille minua huonosti palvelleille liikkeille. Hartaasti toivon, että ne, jotka ovat minulta saaneet tietää jonkun yrityksen tarjoamasta huonosta palvelusta, välittävät tämän tiedon eteenpäin. Itse en mitenkään kykene tavoittamaan kaikkia.

Nytkin haluan aivan erityisesti kiittää Ylläksellä Velhonkodassa toimivia kahvilanpitäjiä. He ovat todella panostaneet laatuun. Jokainen, joka on viime vuosina hiihtänyt Ylläksen laduilla, tietää varmasti mistä kirjoitan. Velhonkodassa saa erinomaisten kotileivonnaisten lisäksi aivan erinomaisia räiskäleitä, jotka paistetaan vasta sen jälkeen kun asiakas on räiskäleensä tilannut. Monissa muissa latukahviloissa räiskäleet on paistettu tunteja ennen kuin ne tarjotaan syötäviksi. Maku on sen mukainen.

Velhonkodassa saa kahdenlaisia räiskäleitä: savuporolihalla tai lakalla. Turha on edes mainita, että lakkaräiskäleen mukana tuleva kermavaahto on oikeaa. Se ei ole sitä ihmehöttöä, jota monissa kahviloissa spraypurkista suihkutetaan ruuan päälle. Useinkaan en osaa valita kumman räiskäleistä otan ja siksi otankin yleensä ne molemmat. Suosittelen.

Ennen lähes kaikissa Ylläksen latukahviloissa sai erinomaisia kotitekoisia leivonnaisia. Nyt monet niistä luottavat vain sijaintiinsa ja vanhaan maineeseensa, mutta antavat palvelunsa tason heikentyä.

Olen varma, että mitä useampi suomalainen ottaa asiakseen kehua muillekin saamaansa hyvää palvelua ja haukkua saamaansa huonoa palvelua, sitä paremmaksi palvelu keskimäärin alkaa muuttua. Hyvät yritykset saavat lisää asiakkaita ja huonot menettävät.

Suomalaisilla on tutkitusti erittäin myönteinen käsitys apteekkien palveluista. Palvelu on hyvää ja asiantuntevaa. Tämän maineen voi luonnollisesti myös menettää. Vanha maine, jonka edelliset apteekkarisukupolvet ovat työllään ja osaamisellaan saavuttaneet, velvoittaa. Hyvin asiakkaitaan palvelevalla apteekkiverkostolla on oikeus odottaa, että sitä kuullaan, kun lääke- ja terveyspolitiikan suunnasta jatkossa päätetään.

Ilkka Oksala
Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton toimitusjohtaja.

 


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Luottamus 09.04.2010 08:36

09.04.2010 08:36


Pojalle puolisoksi proviisori 26.03.2010 09:23

26.03.2010 09:23


Palvelu on parasta 19.03.2010 09:35

19.03.2010 09:35


Juristit tuhoavat terveydenhuollon 05.03.2010 12:40

05.03.2010 12:40


Optimisti vai pessimisti? 25.02.2010 06:06

25.02.2010 06:06



Itsehoitolääkkeet apteekista
22.11.2014 12:12

22.11.2014 12:12


Tervetuloa uudistuville sivuille
11.11.2014 15:35

11.11.2014 15:35


Hyvä vuosi alkoi
10.01.2014 08:48

10.01.2014 08:48


Apteekkiasiaa Kouvolassa
14.10.2013 09:21

14.10.2013 09:21


Mitä opin tämän vuoden FIP:ssä?
06.09.2013 11:09

06.09.2013 11:09


Helppoja päätöksiä
30.08.2013 11:17

30.08.2013 11:17


Vastuullista pelaamista
16.08.2013 08:44

16.08.2013 08:44


Apteekkiasiaa Roomassa
28.06.2013 12:41

28.06.2013 12:41


Tahdon tavata omistajan
23.05.2013 17:41

23.05.2013 17:41


Apteekkaripäivillä tavataan
19.04.2013 08:43

19.04.2013 08:43