Sinkinkuljetusta heikentävä geenimutaatio tehostaa insuliinineritystä ja vaikuttaa lupa... Lue lisää »

Eduskunta varasi lisäbudjettiin 300 000 euroa lääkehuollon tiekarttaa varten. Lue lisää »

Tutkituista matkailijoista kolme neljästä kantoi ripulia aiheuttavaaa bakteeria. Oireet... Lue lisää »

Keski-ikäisen lihasmassasta voi päätellä, kuinka todennäköisesti hän sairastuu sydän- j... Lue lisää »

Suomeen on perustettu parissa vuodessa 25 uutta apteekkia. Mäntsälässä kilpailee nyt ka... Lue lisää »

Hyvästä kannattaa maksaa

25.02.2011 08:23

HYVÄSTÄ kannattaa aina maksaa. Huono ei ole edes hintansa arvoinen.

Tänä talvena julkaistiin tutkimus, jossa oli kysytty mitä palveluita suomalaiset arvostavat. Tutkimuksen tulokset julkaistiin useissa tiedotusvälineissä, myös aikaansa hyvin seuraavan Apteekkari.fi:n nettisivuilla. Kuten muistamme, apteekit olivat kärjessä. Häntäpäässä olivat teleoperaattorit.

Jokainen meistä tietää omasta kokemuksestaan, että teleoperaattorille soitettaessa kannattaa varautua tunnin kestävään jonotukseen. Sinänsä on ehkä hyvä, että jonossa saa olla pitkään. Näin tottuu ajatukseen huonosta palvelusta, eikä se sitten pääse yllättämään.

Kun on joskus erehtynyt vaihtamaan operaattoria tai on työpaikalla erehtynyt auttamaan muita vaihtamaan gsm-liittymän haltijaa, tietää, että palvelu puhelimen toisessa päässä on todella huonoa.

Ongelmat eivät tietenkään johdu siitä, että kyseiselle alalle olisi jotenkin valikoitunut huonompaa työvoimaa kuin muualle. Ongelma on siinä, että ko. alalla kilpailu on keskittynyt yksinomaan hintoihin. Palvelun laaduilla tai uusilla palveluilla ei juuri ole telealalla kilpailtu.

Suomalaisissa teleoperaattoreissa on viime vuosien aikana käyty jatkuvia yt-neuvotteluita. Yhtiöt ovat vastanneet tulojen pienentymiseen leikkaamalla kustannuksia. Henkilökunnan vähentymisen me kaikki olemme saaneet havaita pidentyneinä jonoina ja huonontuneena palveluna.

Apteekkien palveluihin ovat suomalaiset erittäin tyytyväisiä. Jatkossa tämäkin voi muuttua, mikäli lääkkeiden tukkihintojen jatkuva laskeminen tulevaisuudessakin täysimääräisesti leikkaa apteekkien taloutta. Tällöin on pakko jatkuvasti vähentää henkilökuntaa. Tällöin lääkeneuvonta vähentyy ja palvelu huonontuu.

Tätäkö me todella haluamme? Hyvä palvelu ei ole ilmaista. Hyvästä kannattaa maksaa.

Ilkka Oksala
Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton toimitusjohtaja.


Kommentit

Kriitikko Muppet Show'sta 01.03.2011 18:12

Toimitusjohtajan yksinkertaistaessa asioita, niiden mittakaava hämärtyy ja logiikka katoaa.

Teleliikenneala on toki säädeltyä toimintaa, mutta hintakilpailu on ollut omaehtoista ja perustunut pitkälti markkinaosuuksien saamiseen. Vertauksen onnistunein osuus, joka nyt jäi tosin mainitsematta on se, että palveluiden ja asiantuntemuksen kehittämisen unohtaminen johtaa siihen, että asiakassuosio häviää ja toiminta keskittyy kustannuksien hallintaan.

Toimitusjohtajan mainostamat asiakastyytyväisyystutkimukset toimivat peilin tavoin. Niistä näkee vain taaksepäin.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Tervetuloa uudistuville sivuille 11.11.2014 15:35

11.11.2014 15:35


Hyvä vuosi alkoi 10.01.2014 08:48

10.01.2014 08:48


Apteekkiasiaa Kouvolassa 14.10.2013 09:21

14.10.2013 09:21


Mitä opin tämän vuoden FIP:ssä? 06.09.2013 11:09

06.09.2013 11:09


Helppoja päätöksiä 30.08.2013 11:17

30.08.2013 11:17


Vastuullista pelaamista 16.08.2013 08:44

16.08.2013 08:44


Apteekkiasiaa Roomassa 28.06.2013 12:41

28.06.2013 12:41


Tahdon tavata omistajan 23.05.2013 17:41

23.05.2013 17:41


Apteekkaripäivillä tavataan 19.04.2013 08:43

19.04.2013 08:43


Apteekkiasiaa Oulussa 13.04.2013 14:39

13.04.2013 14:39



Tervetuloa Apteekkaripäiville
08.04.2011 08:52

08.04.2011 08:52


Ja taas PT-kauppaa
24.03.2011 12:02

24.03.2011 12:02


Apteekkiasiaa Brysselissä
18.03.2011 08:51

18.03.2011 08:51


Elämäntapamuutos
03.03.2011 08:33

03.03.2011 08:33


Julkisuutta hintaan mihin tahansa
18.02.2011 08:53

18.02.2011 08:53


Tunnelma tiivistyy Apteekkityöryhmässä
11.02.2011 07:00

11.02.2011 07:00


Terveydenhuollon vaikeat valinnat
04.02.2011 09:22

04.02.2011 09:22


Apteekkiasiaa Pohjolassa
28.01.2011 08:38

28.01.2011 08:38


Apteekkiasiaa Jyväskylässä
14.01.2011 08:47

14.01.2011 08:47