Medifon on varautunut kysyntäpiikkiin isolla tilauksella. Muut seuraavat, mihin tavaran... Lue lisää »

Tuberkuloosin hoitoon kehitetään tekniikkaa, jossa koko lääkekuuri voitaisiin antaa yhd... Lue lisää »

Tampereella kehitetty rokote esti enterovirusten aiheuttaman diabeteksen geneettisesti ... Lue lisää »

Maskien kysyntä on kasvanut kovaa vauhtia jo heinäkuun lopulta lähtien. Toistaiseksi sa... Lue lisää »

Helsingin yliopiston tutkijat selvittivät, millaisia muutoksia nopeat masennushoidot ai... Lue lisää »

Apteekin valttikortit

25.06.2009 11:33

BRYSSELISTÄ PUHALTAVAT lempeät tuulet. EY-tuomioistuimen mukaan toimintamallilla, jossa apteekin omistaa proviisorin koulutuksen saanut henkilö, voidaan parhaiten varmistaa lääketurvallisuus ja kuluttajien etujen toteutuminen. Parempaa tunnustusta ammatillinen toiminta ja ammattietiikka tuskin voivat saada.

Omistajan ammattiosaaminen on siis tärkeää. Asiakkaan näkökulmasta asiantuntijuus testataan kuitenkin jokaisen asiakaskontaktin yhteydessä. Suomalaisissa apteekeissa palvelee poikkeuksellisen korkeasti koulutettu henkilökunta. Luotettavan asiantuntijan maine perustuu tosiasioihin.

Neuvonnasta ja sen määrästä kertovat jotain Terveysportti-tietokannan käyttöluvut. Apteekit ovat sen toiseksi suurin käyttäjäryhmä. Tämän vuoden toukokuun loppuun mennessä apteekit olivat hakeneet tietokannasta tietoa lääkkeiden yhteisvaikutuksista 68 000 kertaa, vaikutuksista raskauden ja imetyksen aikana 13 360 kertaa ja yleistä lääketietoa esimerkiksi annostuksista 288 085 kertaa. Kunnioitettavia lukuja, erityisesti kun muistaa Terveysportin edustavan vain yhtä tietolähdettä. Reseptinkäsittelyohjelmat sisältävät myös järjestelmiin integroituja tarkistusohjelmia.

Osaamista vaativat myös apteekkien kansanterveysohjelmat. Apteekkien Astma-, Diabetes- ja Sydänohjelmat tukevat kansallisia terveyspoliittisia tavoitteita. Lähes kaikki apteekit kattava satojen erityiskoulutuksen saaneiden yhdyshenkilöiden verkosto on merkittävä lisäresurssi terveydenhuollolle. 

Ajantasaiseen tietoon perustuva potilaan opastaminen sairautensa hoidossa ja lääkehoidon asianmukaisuuden varmistaminen ovat apteekin perustyötä, joka tehdään osana normaalia asiakaspalvelua. Asiakas ei aina edes huomaa, mitä kaikkea lyhyt palvelutapahtuma apteekissa sisältää. Työn tekemättä jäämisen seuraukset sen sijaan nousisivat helposti otsikoihin.    

Talouden tiukentuessa apteekeissakin on pakko miettiä toimintatapoja. Tarvitsemme toiminnalle kestävän perustan myös taloudellisessa mielessä. Apteekkikohtaisesti resursoinnissa, työnjaossa ja toimintamalleissa saattaa löytyä tehostamisen varaa. Uuden teknologian avulla voidaan helpottaa rutiineja. Sähköinen lääkemääräys on ainakin Ruotsissa ja Tanskassa nopeuttanut reseptinkäsittelyä.

Sen sijaan muutokset, jotka rapauttaisivat ammatillisen standardimme, muuttaisivat tuulen suuntaa varmasti. Olemme juuri selvinneet EU:n historian suurimmasta apteekkitoimintaan kohdistuneesta kriisistä ammatillisen toimintamme ansiosta. Sen tulee jatkossakin olla valttikorttimme.

Sirpa Peura

Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja.


Remontin tarpeessa
03.06.2010 16:42

03.06.2010 16:42


Lääkepolitiikkaa uudelta pohjalta
29.04.2010 19:55

29.04.2010 19:55


Apteekit ovat tärkeä osa terveydenhuoltoa
31.03.2010 09:37

31.03.2010 09:37


Miksei mitään tapahdu?
24.02.2010 10:00

24.02.2010 10:00


Tehokkuus, ammatillisuus ja taloudellisuus
19.01.2010 13:45

19.01.2010 13:45


Sätkylääkkeitä pt-kaupasta?
08.12.2009 15:28

08.12.2009 15:28


Katse eteenpäin
04.11.2009 13:00

04.11.2009 13:00


Apteekkien ahdinko
30.09.2009 12:28

30.09.2009 12:28


Apteekit oikealla asialla
26.08.2009 11:13

26.08.2009 11:13