Potilasturvallisuus olisi voinut vaarantua, jos tukholmalaisapteekit olisivat jatkaneet... Lue lisää »

Nenäpäivä-keräys auttaa lapsia koronan keskellä yhteensä 17 maassa yhdeksän luotettavan... Lue lisää »

Suurentunut lipoproteiini (a) -pitoisuus on itsenäinen sepelvaltimotaudin sekä sydän- j... Lue lisää »

Lisääntyvä verkkokauppa on muuttanut myös Ruotsin kivijalka-apteekkeja. Lue lisää »

Sähköinen resepti paransi potilaiden lääkityksen hallintaa ja johti lääkehoidon laadun ... Lue lisää »

Varo nettihuijaria!

26.11.2010 09:10

0100 NUMEROPALVELU on ahdistellut apteekkeja viime viikkoina. Eniro 0100100 -numeropalvelun tunnettuutta hyödyntävä postilokerofirma on soitellut apteekeille ja pyytänyt päivittämään apteekin tiedot netin numeropalveluunsa. Ja aika usein sellaisille apteekeille, joissa on apteekkarin vaihdos meneillään.

Apteekkarin kieltäydyttyä soittaja on sepitellyt tarinan, jonka mukaan aiemmin tehty sopimus velvoittaa jatkamaan asiakkaana, vaikkei tällaista sopimusta oltu koskaan tehty. Jos on vähänkin antanut periksi, posti on tuonut perusteettoman tilausvahvistuksen ja muutaman satasen laskun.

Tämäntyyppiset onnenonkijat näyttävät vain lisääntyvän. Apteekkeja on aiemmin kosiskeltu ilmoittajaksi hienoilta kuulostaviin EU Company Directoryyn ja Euro Business Guideen, joiden takana taitaa olla sama firma. Jos on erehtynyt lähettämään tälle firmalle yrityksensä tietoja, paluupostissa on seurannut liki kolmen tonnin lasku siitä ilosta, että yrityksen tiedot ovat jossain epämääräisessä eurokatalogissa kolmen vuoden ajan. Tonnin lisälasku on seurannut perässä, jollei ole älynnyt peruuttaa tilaustaan hyvissä ajoin.

Nämä onnenonkijat toteuttavat bisnes-ideaansa tavalla, josta heitä on vaikea saada edesvastuuseen. 0100 Numeropalvelukin alkoi pahoitella myyntiyrityksensä toimintaa ja peruutella laskujaan apteekeille vasta sen jälkeen, kun uhkasin sitä rikosilmoituksella apteekeilta keräämieni tietojen perusteella.

Varmimmin ikävyyksiltä välttyy, kun katkaisee puhelun saman tien, kun soittaja tarjoaa yrityksen tietojen lisäämistä tai päivittämistä johonkin netin numero- tai yhteystietopalveluun, josta ei ole koskaan kuullutkaan.

Kannattaa myös kysyä itseltään, kuinka usein näitä palveluita itse käyttää tai keitä asiakkaita tavoittelee ilmoittamalla jossain epämääräisessä EU-katalogissa. Googlen kaltaiset hakukoneet ovat asia erikseen.

Erkki Kostiainen

Kirjoittaja on Apteekkarilehden päätoimittaja.


Kommentit

Heilala Norjasta asti 02.12.2010 18:21

Taitaapa olla kansainvælinen ongelma...

(Ei otsikkoa) 28.11.2010 04:48

Erkki, Heipps tämä on juuri sitä asiaa mitä nykyisin tapahtuu...
Itse vastasin ko. firman kyselyyn osoitteen muutosilmoitukseen v. 2005.
Vieläkin ne jaksavat uhkailla maksamattomila laskuilla. Niistä ei kannata välittää, mutta sinnikkäästi yrittävät. uhkaavat jopa itävaltalaisella asian-ajalla. Älkää missään nimessä maksakaa mitään.
Hyvää joulunalusaikaa kaikille kollegoille.
T..Risto Koo Länsirannan Porista





Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Pulmallinen nettidiagnoosi
21.01.2011 08:21

21.01.2011 08:21


Uutisvuosi paketissa
14.01.2011 09:29

14.01.2011 09:29


Sietämätöntä senttipeliä
06.01.2011 21:51

06.01.2011 21:51


Maalaisjärki hukassa
22.12.2010 08:48

22.12.2010 08:48


Mainospuhe
09.12.2010 07:03

09.12.2010 07:03


Turboturpa korjaa potin
03.12.2010 11:00

03.12.2010 11:00


Työ tekijäänsä opettaa
19.11.2010 09:31

19.11.2010 09:31


Mun idolit
12.11.2010 09:44

12.11.2010 09:44


Tippi ja tänks!
04.11.2010 14:32

04.11.2010 14:32