Apteekkari-lehti selvitti, mitä mieltä apteekkialaa parhaiten tuntevat professorit ovat... Lue lisää »

Myös apteekit voivat auttaa ylipainon kanssa kamppailevia. Lue lisää »

Nettiostamisen suosio vaikuttaa koko apteekkialaan, mutta erityisesti se nakertaa syrjä... Lue lisää »

Kohonneen verenpaineen hoitotavoitetta tiukennettiin henkilöillä, joiden sydäntautirisk... Lue lisää »

Fimea julkaisee lääkkeiden saatavuushäiriötietoja avoimena datana joulukuun alusta alka... Lue lisää »

Valelääkärin vastaanotolla

15.01.2010 11:24

VALELÄÄKÄRI on ollut päivän puheenaiheena nyt jo viikon verran. Itse kuulin kaverin edesottamuksista ensimmäisen kerran jo syksyllä, kun Karjaan apteekkari soitti ja kertoi terveyskeskuksen kaoottisesta tilanteesta. Reseptit oli kirjoitettu miten sattuu, osa määrätyistä lääkkeistä oli oireisiin nähden ilmiselvästi vääriä eikä kukaan lotkauttanut ongelmille korvaansa. Apteekin ainoaksi mahdollisuudeksi jäi tarkistaminen, varmistaminen, korjaaminen ja joskus jopa keskustelu potilaan kanssa siitä, onko lääkitystä välttämätöntä aloittaa. Tällainen palaute ei sinänsä ole aivan ainutkertaista, vaikka tilanne Karjaalla olikin selvästi poikkeuksellisen kärjistynyt. Noviisi on noviisi, jokaisessa ammattikunnassa. Mieleen ei edes juolahtanut, että kysymyksessä olisi huijari.

Apteekeissa on pakko puuttua lääkemääräyksiin, jos niissä on epäselvyyksiä tai varmistamisen tarvetta. Yleensä yhteistyö toimii hyvin, mutta jotkut lääkärit kokevat apteekin kyselyt kritiikkinä ammattitaitoaan kohtaan. Silloin saa kynsilleen niin että rapsahtaa. Pienen pelon, suuren kunnioituksen ja kollegiaalisuuden ilmapiirissä ongelmia hyssytellään helposti vielä silloinkin, kun niihin olisi jo vahvat perusteet puuttua. Se ei lopulta ole kenenkään edun mukaista.

Lääkäreitä edustavat tahot ovat suhtautuneet ihmeellisen viileästi arvioihin, joiden mukaan huijarin potilastyö on sujunut mallikkaasti eikä kuukausien puoskarointi ole aiheuttanut merkittävää vaaraa potilasturvallisuudelle. Itselläni kyllä keitti melkoisesti jo ensimmäisenä paljastuspäivänä, kun joku vs. kunnallinen terveyspäällikkö kertoi TV-uutisissa iloisesti hymyillen valelääkärin olleen erittäin pidetty sekä potilaiden että työtovereiden keskuudessa, eivätkä hänen tehtävänsä vuodeosastolla vaarantaneet potilasturvallisuutta, koska hän vain arvioi lääkehoitoja. Ja nyt on jo tiedotettu, että huijarin hoitovastuulla olleet 550 potilasta on hoidettu asianmukaisesti – vain pari henkilöä täytyy varmuuden vuoksi tutkia uudestaan.

Mitä näillä argumenteilla haetaan? Vältellään virkavirhesyytteitä, rauhoitellaan potilaita vai peitellään terveydenhuoltomme alennustilaa? Jotain täytyy olla pahasti pielessä sellaisessa järjestelmässä, joka ei pysty valvomaan toimintansa laatua edes sen keskeisimmiltä osiltaan. Kaiken järjen mukaan hälytyskellojen olisi pitänyt soida muuallakin kuin vain apteekissa.

Vai ovatko terveyskeskuksia kuormittavat potilaatkin valesairaita, jotka saavat avun jo sillä, että tapaavat lääkäriksi pukeutuneen ystävällisen henkilön, jolla on aikaa kuunnella? Kuinka suuren osan jonoista voisi menestyksellisesti hoitaa muulla kuin lääkärityövoimalla? Paljastiko valelääkäri vahingossa terveydenhuoltomme tarkimmin vaalitun salaisuuden?

Sirpa Peura

Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja.


Kommentit

ongelmia apteekeissakin 19.01.2010 13:20

Kiitos hyvästä blogista.
Olen samaa mieltä M-L:n kanssa. Minäkin löysin apteekistani farmaseutin joka oli vuosia käyttänyt PKV-lääkkeitä väärin ja lisäksi varastanut minulta ja ainakin edelliseltä apteeekkarilta. Edellinen ei olllut puuttunut asiaan vaikka ilmeisesti oli saanut vinkkejä. Aloitettuani apteekkarina meni muutaman kuukauden ennenkuin tajusin tilanteen. Onneksi sain poliisin kanssa hänet kiinni itseteossa.
Valvira ei puuttunut hänen toimintaansa mitenkään.
Siispä hän jatkaa uraansa toisessa apteekissa !!!!

T Juntunen 16.01.2010 17:27

Minä vuorostani täällä mietin, että saako farmaseuttini vastauksen Valvirasta torstaina klo 18.30 varmistaakseen, onko kandi oikea kandi ja onko hänellä reseptinkirjoitusoikeus.

Onko Valviralla 16h/24h paikalla ihmisvastaaja, koska monet apteekit palvelevat asiakkaita aamuvarhaisesta iltamyöhäiseen. Reseptejä tuee apteekkiin silloinkin, kun viranomaisten työpäivä on päättynyt.

(Ei otsikkoa) 15.01.2010 13:51

Kiitos hyvästä kirjoituksesta, aivan samaa mieltä olen.
Valviran toiminta/toiminnan puute minua erityisesti ihmetyttää tässäkin tapauksessa.He eivät itse pystyneet tarkistamaan omasta kesällä ilmestyneestä luettelostaan lääket.kandeista vielä syksyllä -09 oliko ko henkilö siellä eli ei ollut.Heillä meni monta kuukautta "asioitten tarkistuksessa" etteivät vaan loukkaa ko. henkilöä.

Oma kokemukseni Valviran toiminnasta on myös ollut hyvin kummastuttava.Apteekissani jäi luottamusmies-farmaseutti kiinni vihdoin minun aikanani useamman vuoden jatkuneesta huumaavien lääkkeiden varastamisesta(isoja määriä).Hän sai sitten tuomion törkeästä varkaudesta ja törkeästä petoksesta jolloin paljastui, että samoista puuhista oli jo yksi tuomio ennestään.Työnantajan mielipiteellä asiasta ei ollut Valvirassa mitään painoarvoa: farmaseutti säilytti oikeutensa ja on työssä tälläkin hetkellä farmaseuttina.Ja sitten Valvira vielä painottaa, että työnantajalla on vastuu henkilökuntansa toimista.

M-L.Lahti


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Kohtuudella koko vuosi
21.01.2010 10:35

21.01.2010 10:35


Lihaa luitten päälle
08.01.2010 09:09

08.01.2010 09:09


Kymmenen toivomusta
18.12.2009 09:59

18.12.2009 09:59


Se on geeneistä kii
08.12.2009 15:50

08.12.2009 15:50


Apteekki – vai mikä se nyt olikaan?
04.12.2009 09:46

04.12.2009 09:46


Selkeä viesti jää päähän
26.11.2009 11:45

26.11.2009 11:45


Linjoillamme on nyt ruuhkaa
20.11.2009 10:55

20.11.2009 10:55


Sikainfluenssarokotteet apteekkijakeluun
13.11.2009 10:38

13.11.2009 10:38


Auktoriteettiusko, minne menit?
05.11.2009 09:58

05.11.2009 09:58