Nettiostamisen suosio vaikuttaa koko apteekkialaan, mutta erityisesti se nakertaa syrjä... Lue lisää »

Kohonneen verenpaineen hoitotavoitetta tiukennettiin henkilöillä, joiden sydäntautirisk... Lue lisää »

Fimea julkaisee lääkkeiden saatavuushäiriötietoja avoimena datana joulukuun alusta alka... Lue lisää »

Pitkän uran lääketeollisuudessa tehnyt farmaseutti Tarja Lyyra yllättyi tehdessään palu... Lue lisää »

Apteekkari, farmasian tohtori, Risto Kanerva on valittu toiselle kaksivuotiskaudelle Su... Lue lisää »

Turboturpa korjaa potin

03.12.2010 11:00

SOSIAALINEN media harppoo kovaa vauhtia eteenpäin, mutta verkkokauppa ottaa vasta ensi askeleita. Eniten kompastelua aiheuttaa markkinoinnin haasteellisuus.

Tuoreessa verkkokauppiaille suunnatussa kyselyssä neljä viidesosaa vastaajista koki erityisen ongelmalliseksi kaupan tunnettuuden lisäämisen, tulosten mittaamisen ja markkinoinnin suunnittelun.

Samojen ongelmien parissa painiskellaan myös apteekeissa. Verkkokauppoja kehitetään ja uusien perustamista mietitään viimeistään nyt, kun uusi lääkelaki ja sähköinen resepti mahdollistavat pian myös lääkkeiden myynnin verkossa.

Sosiaalinen media tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia. Perinteisestä markkinointiajattelusta on kuitenkin syytä luopua. Tuotteiden tyrkyttäminen johtaa helposti siihen, että fanit hylkäävät koko sivuston seuraamisen. ”Tykkääminen” on helppo lopettaa yhdellä klikkauksella.

Sosiaalisessa mediassa käyttäjät itse tuottavat ja jakavat sisältöä. Mainoksia ei lähetetä eteenpäin toisille verkoston jäsenille. Tavoitteena onkin tuottaa niin hyvää sisältöä, että käyttäjät haluavat välittää sitä edelleen.

Myös keskusteluun on osallistuttava aktiivisesti.”Älä ole tuppisuu vaan turboturpa”, opastetaan markkinoinnin saloihin nuorison suosimassa IRC-Galleriassa. Hyvä asiakaspalvelu verkossa vaatii jatkuvaa läsnäoloa ja vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa.

Aktiivisuus kannattaa, mutta ei ole halpaa puuhaa. Sosiaaliseen mediamarkkinointiin on varattava riittävästi resursseja, jos sen haluaa tuottavan tulosta. Sisällöntuotanto, seuranta ja asiakkaiden kanssa keskustelu nielevät kallista työaikaa.

Asiakassuhteiden luomiseen käytetty investointi voi kuitenkin osoittautua tehokkaaksi markkinointikeinoksi. Vaikka tuloksia ei tuntuisikaan syntyvän kovin nopeasti, ei kannata heti luovuttaa.

Asiakassuhteet eivät synny hetkessä.

Helena Hyyppä
Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkovastaava.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Kohtuudella koko vuosi
21.01.2010 10:35

21.01.2010 10:35


Valelääkärin vastaanotolla
15.01.2010 11:24

15.01.2010 11:24


Lihaa luitten päälle
08.01.2010 09:09

08.01.2010 09:09


Kymmenen toivomusta
18.12.2009 09:59

18.12.2009 09:59


Se on geeneistä kii
08.12.2009 15:50

08.12.2009 15:50


Apteekki – vai mikä se nyt olikaan?
04.12.2009 09:46

04.12.2009 09:46


Selkeä viesti jää päähän
26.11.2009 11:45

26.11.2009 11:45


Linjoillamme on nyt ruuhkaa
20.11.2009 10:55

20.11.2009 10:55


Sikainfluenssarokotteet apteekkijakeluun
13.11.2009 10:38

13.11.2009 10:38


Auktoriteettiusko, minne menit?
05.11.2009 09:58

05.11.2009 09:58