Apteekkari-lehti selvitti, mitä mieltä apteekkialaa parhaiten tuntevat professorit ovat... Lue lisää »

Myös apteekit voivat auttaa ylipainon kanssa kamppailevia. Lue lisää »

Nettiostamisen suosio vaikuttaa koko apteekkialaan, mutta erityisesti se nakertaa syrjä... Lue lisää »

Kohonneen verenpaineen hoitotavoitetta tiukennettiin henkilöillä, joiden sydäntautirisk... Lue lisää »

Fimea julkaisee lääkkeiden saatavuushäiriötietoja avoimena datana joulukuun alusta alka... Lue lisää »

Turboturpa korjaa potin

03.12.2010 11:00

SOSIAALINEN media harppoo kovaa vauhtia eteenpäin, mutta verkkokauppa ottaa vasta ensi askeleita. Eniten kompastelua aiheuttaa markkinoinnin haasteellisuus.

Tuoreessa verkkokauppiaille suunnatussa kyselyssä neljä viidesosaa vastaajista koki erityisen ongelmalliseksi kaupan tunnettuuden lisäämisen, tulosten mittaamisen ja markkinoinnin suunnittelun.

Samojen ongelmien parissa painiskellaan myös apteekeissa. Verkkokauppoja kehitetään ja uusien perustamista mietitään viimeistään nyt, kun uusi lääkelaki ja sähköinen resepti mahdollistavat pian myös lääkkeiden myynnin verkossa.

Sosiaalinen media tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia. Perinteisestä markkinointiajattelusta on kuitenkin syytä luopua. Tuotteiden tyrkyttäminen johtaa helposti siihen, että fanit hylkäävät koko sivuston seuraamisen. ”Tykkääminen” on helppo lopettaa yhdellä klikkauksella.

Sosiaalisessa mediassa käyttäjät itse tuottavat ja jakavat sisältöä. Mainoksia ei lähetetä eteenpäin toisille verkoston jäsenille. Tavoitteena onkin tuottaa niin hyvää sisältöä, että käyttäjät haluavat välittää sitä edelleen.

Myös keskusteluun on osallistuttava aktiivisesti.”Älä ole tuppisuu vaan turboturpa”, opastetaan markkinoinnin saloihin nuorison suosimassa IRC-Galleriassa. Hyvä asiakaspalvelu verkossa vaatii jatkuvaa läsnäoloa ja vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa.

Aktiivisuus kannattaa, mutta ei ole halpaa puuhaa. Sosiaaliseen mediamarkkinointiin on varattava riittävästi resursseja, jos sen haluaa tuottavan tulosta. Sisällöntuotanto, seuranta ja asiakkaiden kanssa keskustelu nielevät kallista työaikaa.

Asiakassuhteiden luomiseen käytetty investointi voi kuitenkin osoittautua tehokkaaksi markkinointikeinoksi. Vaikka tuloksia ei tuntuisikaan syntyvän kovin nopeasti, ei kannata heti luovuttaa.

Asiakassuhteet eivät synny hetkessä.

Helena Hyyppä
Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkovastaava.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Hienosäätö riittää
20.08.2010 09:24

20.08.2010 09:24


Rivi poikineen
01.07.2010 07:05

01.07.2010 07:05


Ei käy kateeksi
24.06.2010 08:36

24.06.2010 08:36


Toimiva terveyskeskus
17.06.2010 22:50

17.06.2010 22:50


Avoin Kela
11.06.2010 10:09

11.06.2010 10:09


Kiitoksen paikka
04.06.2010 10:15

04.06.2010 10:15


Tuomiota odotellessa
27.05.2010 22:58

27.05.2010 22:58


Kesän kynnyksellä
14.05.2010 08:00

14.05.2010 08:00


Meidän äiti hoitaa teidän äidin
07.05.2010 08:31

07.05.2010 08:31


Tahdon asia
30.04.2010 10:58

30.04.2010 10:58