Pitkän uran lääketeollisuudessa tehnyt farmaseutti Tarja Lyyra yllättyi tehdessään palu... Lue lisää »

Apteekkari, farmasian tohtori, Risto Kanerva on valittu toiselle kaksivuotiskaudelle Su... Lue lisää »

Liiton syyskokouksessa palkittiin 13 apteekkaria ansiomerkein Suomen Apteekkariliiton j... Lue lisää »

Outi Antila toivoo, että apteekit ja terveydenhuolto voisivat pitää yhteyttä jotenkin m... Lue lisää »

APTEEKKARI 2020 -tapahtumassa puhunut sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen ... Lue lisää »

Turboturpa korjaa potin

03.12.2010 11:00

SOSIAALINEN media harppoo kovaa vauhtia eteenpäin, mutta verkkokauppa ottaa vasta ensi askeleita. Eniten kompastelua aiheuttaa markkinoinnin haasteellisuus.

Tuoreessa verkkokauppiaille suunnatussa kyselyssä neljä viidesosaa vastaajista koki erityisen ongelmalliseksi kaupan tunnettuuden lisäämisen, tulosten mittaamisen ja markkinoinnin suunnittelun.

Samojen ongelmien parissa painiskellaan myös apteekeissa. Verkkokauppoja kehitetään ja uusien perustamista mietitään viimeistään nyt, kun uusi lääkelaki ja sähköinen resepti mahdollistavat pian myös lääkkeiden myynnin verkossa.

Sosiaalinen media tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia. Perinteisestä markkinointiajattelusta on kuitenkin syytä luopua. Tuotteiden tyrkyttäminen johtaa helposti siihen, että fanit hylkäävät koko sivuston seuraamisen. ”Tykkääminen” on helppo lopettaa yhdellä klikkauksella.

Sosiaalisessa mediassa käyttäjät itse tuottavat ja jakavat sisältöä. Mainoksia ei lähetetä eteenpäin toisille verkoston jäsenille. Tavoitteena onkin tuottaa niin hyvää sisältöä, että käyttäjät haluavat välittää sitä edelleen.

Myös keskusteluun on osallistuttava aktiivisesti.”Älä ole tuppisuu vaan turboturpa”, opastetaan markkinoinnin saloihin nuorison suosimassa IRC-Galleriassa. Hyvä asiakaspalvelu verkossa vaatii jatkuvaa läsnäoloa ja vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa.

Aktiivisuus kannattaa, mutta ei ole halpaa puuhaa. Sosiaaliseen mediamarkkinointiin on varattava riittävästi resursseja, jos sen haluaa tuottavan tulosta. Sisällöntuotanto, seuranta ja asiakkaiden kanssa keskustelu nielevät kallista työaikaa.

Asiakassuhteiden luomiseen käytetty investointi voi kuitenkin osoittautua tehokkaaksi markkinointikeinoksi. Vaikka tuloksia ei tuntuisikaan syntyvän kovin nopeasti, ei kannata heti luovuttaa.

Asiakassuhteet eivät synny hetkessä.

Helena Hyyppä
Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkovastaava.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista
08.04.2011 08:55

08.04.2011 08:55


Varmista valintasi!
30.03.2011 09:52

30.03.2011 09:52


Vaikuttavaa asiaa
24.03.2011 09:12

24.03.2011 09:12


eResepti tulee
16.03.2011 10:05

16.03.2011 10:05


Apteekkien vaihdevuodet
09.03.2011 16:12

09.03.2011 16:12


eLehti haastaa paperilehden
03.03.2011 07:42

03.03.2011 07:42


Hyvä, paha internet
25.02.2011 08:00

25.02.2011 08:00


Mukavuusalue venytyksessä
18.02.2011 08:00

18.02.2011 08:00


Lääkepolitiikkaa toteuttamaan
07.02.2011 11:24

07.02.2011 11:24


Huonoin mahdollinen ajoitus
04.02.2011 09:13

04.02.2011 09:13