Pitkän uran lääketeollisuudessa tehnyt farmaseutti Tarja Lyyra yllättyi tehdessään palu... Lue lisää »

Apteekkari, farmasian tohtori, Risto Kanerva on valittu toiselle kaksivuotiskaudelle Su... Lue lisää »

Liiton syyskokouksessa palkittiin 13 apteekkaria ansiomerkein Suomen Apteekkariliiton j... Lue lisää »

Outi Antila toivoo, että apteekit ja terveydenhuolto voisivat pitää yhteyttä jotenkin m... Lue lisää »

APTEEKKARI 2020 -tapahtumassa puhunut sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen ... Lue lisää »

Turboturpa korjaa potin

03.12.2010 11:00

SOSIAALINEN media harppoo kovaa vauhtia eteenpäin, mutta verkkokauppa ottaa vasta ensi askeleita. Eniten kompastelua aiheuttaa markkinoinnin haasteellisuus.

Tuoreessa verkkokauppiaille suunnatussa kyselyssä neljä viidesosaa vastaajista koki erityisen ongelmalliseksi kaupan tunnettuuden lisäämisen, tulosten mittaamisen ja markkinoinnin suunnittelun.

Samojen ongelmien parissa painiskellaan myös apteekeissa. Verkkokauppoja kehitetään ja uusien perustamista mietitään viimeistään nyt, kun uusi lääkelaki ja sähköinen resepti mahdollistavat pian myös lääkkeiden myynnin verkossa.

Sosiaalinen media tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia. Perinteisestä markkinointiajattelusta on kuitenkin syytä luopua. Tuotteiden tyrkyttäminen johtaa helposti siihen, että fanit hylkäävät koko sivuston seuraamisen. ”Tykkääminen” on helppo lopettaa yhdellä klikkauksella.

Sosiaalisessa mediassa käyttäjät itse tuottavat ja jakavat sisältöä. Mainoksia ei lähetetä eteenpäin toisille verkoston jäsenille. Tavoitteena onkin tuottaa niin hyvää sisältöä, että käyttäjät haluavat välittää sitä edelleen.

Myös keskusteluun on osallistuttava aktiivisesti.”Älä ole tuppisuu vaan turboturpa”, opastetaan markkinoinnin saloihin nuorison suosimassa IRC-Galleriassa. Hyvä asiakaspalvelu verkossa vaatii jatkuvaa läsnäoloa ja vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa.

Aktiivisuus kannattaa, mutta ei ole halpaa puuhaa. Sosiaaliseen mediamarkkinointiin on varattava riittävästi resursseja, jos sen haluaa tuottavan tulosta. Sisällöntuotanto, seuranta ja asiakkaiden kanssa keskustelu nielevät kallista työaikaa.

Asiakassuhteiden luomiseen käytetty investointi voi kuitenkin osoittautua tehokkaaksi markkinointikeinoksi. Vaikka tuloksia ei tuntuisikaan syntyvän kovin nopeasti, ei kannata heti luovuttaa.

Asiakassuhteet eivät synny hetkessä.

Helena Hyyppä
Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkovastaava.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Somessa kokonaisuus unohtuu
28.08.2020 14:07 ERKKI KOSTIAINEN

28.08.2020 14:07 ERKKI KOSTIAINEN


Sopivan kokoinen uudistus
03.07.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN

03.07.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN


Digitaaliset ratkaisut edesauttavat lääkehoidon kokonaisuuden optimointia
22.05.2020 08:39 HENNA KYLLÖNEN

22.05.2020 08:39 HENNA KYLLÖNEN


Maskit hämmentävät
13.05.2020 11:43 ERKKI KOSTIAINEN

13.05.2020 11:43 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekit etulinjassa koronaepidemiassa – Viro palasi proviisoriomistukseen
03.04.2020 15:04 MERJA HIRVONEN

03.04.2020 15:04 MERJA HIRVONEN


Harkiten ja vaikutukset arvioiden
23.01.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN

23.01.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN


Ei tuote, vaan hoito
14.11.2019 16:51 MERJA HIRVONEN

14.11.2019 16:51 MERJA HIRVONEN


Vastuullisuutta parhaimmillaan
04.11.2019 10:00 ERKKI KOSTIAINEN

04.11.2019 10:00 ERKKI KOSTIAINEN


Lakanapyykistä lääkkeisiin
23.08.2019 12:13 OLLI-PEKKA TIAINEN

23.08.2019 12:13 OLLI-PEKKA TIAINEN


Vuosikymmen viitehintaa
01.04.2019 09:59 ERKKI KOSTIAINEN

01.04.2019 09:59 ERKKI KOSTIAINEN