Apteekkien haku- ja myöntämiskäytäntöjä halutaan yksinkertaistaa. Itsehoitolääkkeille e... Lue lisää »

Apteekkari Heli Mäntysalon mielestä sosiaalinen media on apteekeille vielä vähän käytet... Lue lisää »

Ruotsissa ja Norjassa on kova tarve kehittää järjestelmiä saatavuustietojen saamiseksi. Lue lisää »

Covid-19-taudin tukihoitoja on paikoin tulkittu väärin potilaille maksuttomiksi taudin ... Lue lisää »

Joistakin lääke-eristä on löydetty pieniä määriä nitrosamiinia. Metformiinilääkitystä e... Lue lisää »

Maailman tervein kansa?

15.05.2009 11:42

SUOMALAISTEN TERVEYS on parempi kuin koskaan. Ainakin, jos sitä mitataan elinajan pituudella. Mutta sehän ei ole ainoa mittari.

Helsingin Sanomat hätkähdytti Vapun jälkeisenä sunnuntaina kertomalla, että joka päivä kuusi nuorta jää työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveysongelmien takia. Alle kolmekymppisiä mielenterveys-eläkeläisiä on jo 9 000!

Mielenterveysongelmien lisäksi suomalaisten terveyttä uhkaa läski. Puolustusvoimien uusi komentaja nimesi läskin jo armeijan pahimmaksi viholliseksi. Viinakin maistuu suomalaisille entistä paremmin ja tupakka käryää yhä miljoonan suomalaisen huulessa ahkerasta tupakkavalistuksesta huolimatta.

Pitkään myönteisesti kehittynyt kansanterveys alkaa olla vaarassa rapistua samalla, kun perusterveydenhuolto on kriisiytymässä ja rahat lopussa.

Pfizer on ottanut missiokseen tehdä suomalaisista maailman tervein kansa vuoteen 2015 mennessä. Se innostaa muitakin mukaan kampanjaansa, jolla suomalaisia houkutellaan pieniin, terveyttä edistäviin elämäntapavalintoihin ja tekoihin.

Moni on jo kuulema kysynyt, miksi se on tällaisen kampanjan käyntiin polkaissut. Yleensähän lääkefirman tavoitteena on myydä lääkkeitä, joita terveet eivät juuri tarvitse. Olipa motiivit mitkä hyvänsä, on hienoa, että lääkeyrityskin haluaa edistää kansalaisten terveyttä tarjoamatta ensimmäiseksi vaihtoehdoksi lääkettään.

Terveysvalistus vaan ei tahdo mennä perille. Ei sitten millään. Saa nähdä, löytääkö taitavana viestijänä tunnettu Pfizer uusia tapoja, jotka saavat ihmisissä aikaan todellisia elämäntapamuutoksia. Kampanjan (Terveinkansa.fi) alku, josta nähtiin eilen väläys Pfizerin 50-vuotisjuhlassa, lupaa hyvää. Onnea ja menestystä yritykselle!

Erkki Kostiainen

Kirjoittaja on Apteekkarilehden päätoimittaja.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Sopivan kokoinen uudistus
03.07.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN

03.07.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN


Digitaaliset ratkaisut edesauttavat lääkehoidon kokonaisuuden optimointia
22.05.2020 08:39 HENNA KYLLÖNEN

22.05.2020 08:39 HENNA KYLLÖNEN


Maskit hämmentävät
13.05.2020 11:43 ERKKI KOSTIAINEN

13.05.2020 11:43 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekit etulinjassa koronaepidemiassa – Viro palasi proviisoriomistukseen
03.04.2020 15:04 MERJA HIRVONEN

03.04.2020 15:04 MERJA HIRVONEN


Harkiten ja vaikutukset arvioiden
23.01.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN

23.01.2020 12:28 ERKKI KOSTIAINEN


Ei tuote, vaan hoito
14.11.2019 16:51 MERJA HIRVONEN

14.11.2019 16:51 MERJA HIRVONEN


Vastuullisuutta parhaimmillaan
04.11.2019 10:00 ERKKI KOSTIAINEN

04.11.2019 10:00 ERKKI KOSTIAINEN


Lakanapyykistä lääkkeisiin
23.08.2019 12:13 OLLI-PEKKA TIAINEN

23.08.2019 12:13 OLLI-PEKKA TIAINEN


Vuosikymmen viitehintaa
01.04.2019 09:59 ERKKI KOSTIAINEN

01.04.2019 09:59 ERKKI KOSTIAINEN


Sääntelyllä ohjataan lääkealan kokonaistaloutta
27.03.2019 16:05 ILKKA HARJULA

27.03.2019 16:05 ILKKA HARJULA