Suurentunut lipoproteiini (a) -pitoisuus on itsenäinen sepelvaltimotaudin sekä sydän- j... Lue lisää »

Lisääntyvä verkkokauppa on muuttanut myös Ruotsin kivijalka-apteekkeja. Lue lisää »

Sähköinen resepti paransi potilaiden lääkityksen hallintaa ja johti lääkehoidon laadun ... Lue lisää »

Apteekkien haku- ja myöntämiskäytäntöjä halutaan yksinkertaistaa. Itsehoitolääkkeille e... Lue lisää »

Apteekkari Heli Mäntysalon mielestä sosiaalinen media on apteekeille vielä vähän käytet... Lue lisää »

Ei mikään pieni urakka

   22.02.2017 10:09  ERKKI KOSTIAINEN

SÄHKÖINEN RESEPTI tuli pakolliseksi vuodenvaihteessa ja tammikuussa lähes kaikki (99 %) laaditut reseptit olivatkin sähköisiä, THL kertoi tiedotteessaan (22.2.).

Poikkeustapauksissa lääkäri voi edelleen antaa lääkemääräyksen apteekkiin puhelimitse tai perinteisellä paperireseptillä. Tällaisia poikkeustapauksia ovat esimerkiksi Reseptikeskuksen toimintahäiriöt ja lääkkeen määrääminen kiireellisen lääkehoidon varmistamiseksi. Nämä reseptit apteekki sähköistää ja tallentaa Reseptikeskukseen.

Apteekkeihin tuli tammikuussa noin 46 300 reseptiä, jotka apteekit sähköistivät. Puolet niistä oli paperireseptejä, jotka oli laadittu teknisen häiriön vuoksi. Mukana oli myös reseptejä, joiden olisi pitänyt olla jo alkujaankin sähköisiä.

Sähköistettävien reseptien määrä voi tuntua pieneltä, kun sitä vertaa reseptien kokonaismäärään. Mutta jos asiaa katsoo apteekkien näkökulmasta, tilanne näyttää erilaiselta.

YHDEN RESEPTIN sähköistämiseen kuluu aikaa vähintään 2-3 minuuttia, joten apteekit käyttivät tammikuussa reseptien sähköistämiseen vähintään 1 500-2 300 tuntia, eli noin 200-300 työpäivää. Ei mikään pieni urakka.

Apteekeissa tehdään paljon muutakin työtä ilman erillistä korvausta. Hyvä esimerkki on vuodenvaihteen lääkekorvausmuutokset, joiden selvittäminen asiakkaille jäi lähes täysin apteekkien vastuulle. Apteekeissa on käytetty tuhansia tunteja myös muiden vuodevaihdemuutosten avaamiseen asiakkaille.

Tuntuukin kohtuuttomalta, että apteekkijärjestelmää äänekkäimmin kritisoivat pitävät apteekkeja pelkästään logistisina yksikköinä. Heille tekisi hyvää istua työpäivä farmaseutin vieressä ja seurata, miten monella tavalla asiakkaita apteekeissa neuvotaan, autetaan ja tuetaan.

APTEEKEISSA USEIN ASIOIVAT ymmärtävät apteekkien arvon paremmin, kuten tästä muutama päivä sitten verkkosivujemme kautta tulleesta palautteesta käy ilmi:

”Apteekissa käyn pari kertaa kuukaudessa, lääkärissä noin kerran vuodessa. Apteekki on se paikka, josta saan terveydenhoitooni jatkuvaa neuvontaa ja tukea. Tuen merkitys kasvaa koko ajan iän myötä. Se Teille ammattilaisille saattaa olla sitä hyvää palvelua, josta Me asiakkaat emme muista Teitä aina kiittää. Ikävää on tämä jatkuva julkisuudessa oleva Teidän moukarointi. Kannattaa aina muistaa, että Me hiljainen enemmistö arvostamme työtänne.”

Toivotaan, että päättäjillä on viisautta uudistaa apteekkijärjestelmää maltillisesti niin, että jatkossakin apteekki voi lääke- ja muun myynnin lisäksi myös neuvoa, auttaa ja tukea asiakkaitaan.

Kirjoittaja on proviisori ja Suomen Apteekkariliiton viestintäjohtaja.


Kommentit

Matti Sirviö, Diplomi-insinööri, toimitusjohtaja 22.02.2017 18:24

Kun kaikki toimii hyvin, kukaan ei valita. Viime vuonna sain Orametit kolmeksi kuukaudeksi toimitusmaksulla. Olen tosi iloinen, että nyt on edes näistä alettu perimään jotain. Sitä ei vaan arvosta, jonka saa ilmaiseksi. Kun haet autosi korjaamolta, paljon vähemmän saat Infoa kuin käyt apteekissa ja hoidat itseäsi. Ja Mitäköhän se auton huolto maksaa verrattuna itsesi hoitoon?


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.

Apteekin perustehtävä sotessa
20.01.2017 10:24 VESA KUJALA

20.01.2017 10:24 VESA KUJALA


Huh, mikä vuosi!
20.12.2016 09:09 ERKKI KOSTIAINEN

20.12.2016 09:09 ERKKI KOSTIAINEN


Kerrohan kaikki, Antero Vartia
28.10.2016 15:00 MERJA HIRVONEN

28.10.2016 15:00 MERJA HIRVONEN


Hallitus leikkaa rajusti apteekeilta
15.09.2016 15:10 ILKKA HARJULA

15.09.2016 15:10 ILKKA HARJULA


Palataan keskusteluun
12.07.2016 17:13 MERJA HIRVONEN

12.07.2016 17:13 MERJA HIRVONEN


Vai että miljoonia lobbaukseen
27.06.2016 20:30 MERJA HIRVONEN

27.06.2016 20:30 MERJA HIRVONEN


Hoppsan, se olikin laiton lääke!
21.06.2016 12:55 CHARLOTTA SANDLER

21.06.2016 12:55 CHARLOTTA SANDLER


Keskon pääjohtaja hallitsee retoriikan muttei faktoja
08.06.2016 10:01 ERKKI KOSTIAINEN

08.06.2016 10:01 ERKKI KOSTIAINEN


Kelan lääkemenojen kasvu ei johdu apteekkijärjestelmästä
23.04.2016 21:57 ERKKI KOSTIAINEN

23.04.2016 21:57 ERKKI KOSTIAINEN