HUSin Juha Tuomisen mukaan sairaanhoitopiirien yhteistyö on heikentynyt. Vuoden 2005 va... Lue lisää »

Taksisääntelystä luopuminen maksaa kuluttajalle. Reseptilääkkeet ovat halventuneet 17 p... Lue lisää »

Apteekit sijoittuivat toiseksi toimialojen yhteiskuntavastuuta selvittäneessä tutkimuks... Lue lisää »

Norjassa puolet vähemmän farmasisteja apteekkia kohden, Ruotsissa lääkeneuvontaa antava... Lue lisää »

Keskustelupalstojen terveysneuvoilla leikittelevä kysy apteekista -kampanja perehdyttää... Lue lisää »

Onko lääkeneuvontaa pakko kuunnella?

   15.01.2019 09:25  ALEKSI WESTERHOLM PHARMAPRESS


Lääkeneuvonta on ollut pakollista Suomen apteekeissa vuodesta 1983 asti. Velvoite lääkeneuvonnasta säädettiin lakiin, sillä lääkkeiden väärinkäytöstä  aiheutuneet haitat nakersivat väestön terveyttä. Holhoavasta tyylistä siirryttiin jo 1990-luvulla kohti potilaskeskeisestä neuvontaa, ja potilaan oma vastuu hoidostaan korostui.

Lääkeneuvonta tarkoittaa siis sitä, että apteekin farmaseuttinen henkilökunta varmistaa, että ostaessaan asiakas tietää, kuinka lääke vaikuttaa ja sopiiko se hänen terveydentilansa ja mahdollisen muun lääkityksen kanssa.

Lisäneuvontaa edellyttävä itsehoitolääke vaatii täsmällistä ohjeistusta viranomaisen hyväksymän kirjallisen materiaalin mukaan. Tällaista lääkettä ei saa myydä ilman neuvontaa.

Lääkettä ostaessaan asiakas ei osta mitä tahansa tuotetta, vaan hoidon vaivaansa. Lääkehoito vaatii neuvontaa.

Kuinka paljon olet valmis näkemään vaivaa, vaikka saat mahdollisesti täystyrmäyksen?

AJOITTAIN APTEEKISSA tulee vastaan tilanteita, joissa asiakas ei halua neuvontaa. Joko asiakkaan mielestä lääke on niin turvallinen, ettei neuvontaa tarvita, tai hän osaa mielestään käyttää lääkettä neuvomattakin.

Tällaisissakin tilanteissa apteekin tulee varmistua siitä, että lääkkeellä on järkevä käyttöaihe, eikä käytöllä ole vasta-aiheita. Varmistaminen on joskus hyvin vaikeaa, ja siitä kertoo myös Fimean haamututkimus (Fimea 12/2018).

Apteekeissa annetaan neuvontaa hyvin, kun sitä kysytään, mutta jämäkkä, vaikuttavaan pyrkivä neuvonta on puutteellista. Kysymys kuuluu: kuinka paljon olet valmis näkemään vaivaa, vaikka saat mahdollisesti täystyrmäyksen? Avun antaminen ei aina ole helppoa ja palkitsevaa.

VAIKKA ASIAKAS TUNTISI tietävänsä lääkityksensä ja hoitonsa parhaiten, on lääkeneuvonta kuitenkin paras tapa auttaa. Tai ainakin neuvonnan yrittäminen. Lääkkeiden aiheuttamat haitat eivät aina tule ilmi heti, vaan joskus vasta vuosien väärän käytön jälkeen.

Asiakas ei välttämättä kuuntele neuvoja. Hän saattaa kuulla, mutta ei kuuntele. Jos pahin sitten tapahtuukin, asiakas ehkä ymmärtää, että seuraavalla kerralla apteekin ammattilaiseen kannattaa luottaa.

Joten vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen: onko lääkeneuvontaa pakko kuunnella? Ei ole, mutta kannattaa kyllä. Lyhytkin keskustelu ammattilaisen kanssa voi parantaa hyvinvointia merkittävästi.

Kirjoittaja vastaa Farmania Oy:n viestinnästä ja opiskelijarekrytoinnista ja keikkailee asiakasapteekeissa pääkaupunkiseudulla.


Vihreä farmasia odottaa kansainvälistä hyväksyntää
23.06.2016 10:00 EEVA TERÄSALMI

23.06.2016 10:00 EEVA TERÄSALMI


Apteekkimaksu on muuttumassa apteekkiveroksi
16.06.2016 14:00 SAMI VARONEN

16.06.2016 14:00 SAMI VARONEN


Farmasian opetus uudistuu – näkyykö ympäristönäkökulma?
26.05.2016 11:13 OUTI SALMINEN

26.05.2016 11:13 OUTI SALMINEN


Itsehoitolääkkeiden hyödyt käyttöön
13.05.2016 10:15 SARI ESSAYAH

13.05.2016 10:15 SARI ESSAYAH


Onko kaloilla päänsärkyä?
29.04.2016 15:03 REIJO KÄRKKÄINEN

29.04.2016 15:03 REIJO KÄRKKÄINEN


Apteekit mukaan yhteistyöhön osaksi sote-uudistusta
15.04.2016 09:27 ANNELI KILJUNEN

15.04.2016 09:27 ANNELI KILJUNEN


Helsinki tarvitsee apteekkimuseon
31.03.2016 10:00 PEKKA HAAVISTO

31.03.2016 10:00 PEKKA HAAVISTO


Miksi korjata sitä, mikä toimii?
18.03.2016 09:10 SARI ESSAYAH

18.03.2016 09:10 SARI ESSAYAH


Influenssarokote helposti apteekista
09.03.2016 10:12 ANNIKA SAARIKKO

09.03.2016 10:12 ANNIKA SAARIKKO