Risto Kanerva on hyvää saunaseuraa, joka viihtyy löylyissä ja kestää merivettä. Lue lisää »

Lääkkeiden suorakorvaus, lääkeneuvonta ja lääkkeiden yhteensopivuuden tarkistus ovat su... Lue lisää »

Apteekkari toivoo, että sairaanhoitaja voisi tulevaisuudessa tehdä kotikäyntejä ja myön... Lue lisää »

Ketamiini vie oireet jopa päivässä, mutta infuusiolääkkeen suihkeversio maksanee tuhans... Lue lisää »

PÄIVITETTY Nilsiäläisestä farmaseutista tulee tiettävästi vasta viides farmasian ammatt... Lue lisää »

Onko lääkeneuvontaa pakko kuunnella?

   15.01.2019 09:25  ALEKSI WESTERHOLM PHARMAPRESS


Lääkeneuvonta on ollut pakollista Suomen apteekeissa vuodesta 1983 asti. Velvoite lääkeneuvonnasta säädettiin lakiin, sillä lääkkeiden väärinkäytöstä  aiheutuneet haitat nakersivat väestön terveyttä. Holhoavasta tyylistä siirryttiin jo 1990-luvulla kohti potilaskeskeisestä neuvontaa, ja potilaan oma vastuu hoidostaan korostui.

Lääkeneuvonta tarkoittaa siis sitä, että apteekin farmaseuttinen henkilökunta varmistaa, että ostaessaan asiakas tietää, kuinka lääke vaikuttaa ja sopiiko se hänen terveydentilansa ja mahdollisen muun lääkityksen kanssa.

Lisäneuvontaa edellyttävä itsehoitolääke vaatii täsmällistä ohjeistusta viranomaisen hyväksymän kirjallisen materiaalin mukaan. Tällaista lääkettä ei saa myydä ilman neuvontaa.

Lääkettä ostaessaan asiakas ei osta mitä tahansa tuotetta, vaan hoidon vaivaansa. Lääkehoito vaatii neuvontaa.

Kuinka paljon olet valmis näkemään vaivaa, vaikka saat mahdollisesti täystyrmäyksen?

AJOITTAIN APTEEKISSA tulee vastaan tilanteita, joissa asiakas ei halua neuvontaa. Joko asiakkaan mielestä lääke on niin turvallinen, ettei neuvontaa tarvita, tai hän osaa mielestään käyttää lääkettä neuvomattakin.

Tällaisissakin tilanteissa apteekin tulee varmistua siitä, että lääkkeellä on järkevä käyttöaihe, eikä käytöllä ole vasta-aiheita. Varmistaminen on joskus hyvin vaikeaa, ja siitä kertoo myös Fimean haamututkimus (Fimea 12/2018).

Apteekeissa annetaan neuvontaa hyvin, kun sitä kysytään, mutta jämäkkä, vaikuttavaan pyrkivä neuvonta on puutteellista. Kysymys kuuluu: kuinka paljon olet valmis näkemään vaivaa, vaikka saat mahdollisesti täystyrmäyksen? Avun antaminen ei aina ole helppoa ja palkitsevaa.

VAIKKA ASIAKAS TUNTISI tietävänsä lääkityksensä ja hoitonsa parhaiten, on lääkeneuvonta kuitenkin paras tapa auttaa. Tai ainakin neuvonnan yrittäminen. Lääkkeiden aiheuttamat haitat eivät aina tule ilmi heti, vaan joskus vasta vuosien väärän käytön jälkeen.

Asiakas ei välttämättä kuuntele neuvoja. Hän saattaa kuulla, mutta ei kuuntele. Jos pahin sitten tapahtuukin, asiakas ehkä ymmärtää, että seuraavalla kerralla apteekin ammattilaiseen kannattaa luottaa.

Joten vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen: onko lääkeneuvontaa pakko kuunnella? Ei ole, mutta kannattaa kyllä. Lyhytkin keskustelu ammattilaisen kanssa voi parantaa hyvinvointia merkittävästi.

Kirjoittaja vastaa Farmania Oy:n viestinnästä ja opiskelijarekrytoinnista ja keikkailee asiakasapteekeissa pääkaupunkiseudulla.


Biosimilaarit apteekissa
10.04.2019 15:15 RIIKKA HYNYNEN

10.04.2019 15:15 RIIKKA HYNYNEN


Apteekki huomenna
02.04.2019 09:33 SARI SARKOMAA

02.04.2019 09:33 SARI SARKOMAA


Mukaan muutokseen
26.03.2019 09:38 ANNIKA SAARIKKO

26.03.2019 09:38 ANNIKA SAARIKKO


Kauramaitokaupassa pohdittua
20.03.2019 17:30 TOUKO AALTO

20.03.2019 17:30 TOUKO AALTO


Miten apteekkeja voidaan kehittää?
12.03.2019 16:28 VILLE SKINNARI

12.03.2019 16:28 VILLE SKINNARI


Lapaseni veivät mummon unet
28.02.2019 09:25 KAISU AHLQVIST

28.02.2019 09:25 KAISU AHLQVIST


Lääkevarmennus tulee, oletko valmis?
05.12.2018 08:40 RIIKKA HYNYNEN

05.12.2018 08:40 RIIKKA HYNYNEN


Asiakaspalvelu kaipaa uutta digiloikkaa
21.11.2018 11:30 ALEKSI WESTERHOLM

21.11.2018 11:30 ALEKSI WESTERHOLM


Newton vastaan new tech
02.11.2018 11:10 MARIANNE HOVI

02.11.2018 11:10 MARIANNE HOVI